ALGEMEEN > Diversen > herbruikbare mal voor beton

Ik wil voor in de tuin apart gevormde betonnen tegels gaan maken. Daartoe wil ik van klei een mal maken. Maar als ik het beton rechtstreeks in de klei mal giet dan is de klei niet herbruikbaar en moet ik de mal stuk maken om het betonnen product er uit te halen. Heeft iemand een idee om een herbruikbare mal te fabriceren zodat ik meerdere stenen van dezelfde vorm kan gieten ?
gevraagd

14 antwoorden

  • Maak een tegel zo als het de bedoeling is.
    Smeer daar over een aantal lagen rubber latex.
    minimaal een halve centimeter dik hoe dikker hoe steviger.
    giet een gipsensteunvorm er over.
    Draai de zaak om en verwijder de oorspronkelijke tegel.
    De latex vorm kan je vele malen gebruiken om er beton in te gieten.
    De steunvorm dient het vervormen van de latex tegen te gaan.
    Frans
    beantwoord
  • Hallo Anita,
    je kunt van een gevormde steen een rubber mal maken.
    koop vloeibaar rubber en smeer de betonnen steen, waar je er meer van wilt maken, in.in verschillende lagen, minimaal voor beton een x of 10(of meer)(bovenkant, om te gieten natuurlijk niet insmeren met rubber)
    deze rubber mal kun je in de gips mal leggen( zo heb je een tegenmal, dan kan de rubber vorm niet vervormen) en dan vullen met (snel|)beton, wanneer het beton hard is kun je de rubber mal voorzichtig verwijderen.
    zo kun je zoveel tegels maken als je wilt.hoop dat je 't begrijpt, anders mail me maar.
    succes en groetjes Arina
    beantwoord
  • terwijl ik aan het typen was, kwam een gelijk antw. van Frans, we bedoelen 't zelfde [img]www.hondenhuys.nl/forumsmilies/knipoog001.gif[/img]
    beantwoord
  • Hallo Anita,
    Je tweede vraag gaat over beton.... Hallooo, dit vraag je aan keramisten ! Ik heb nogal wat mos tussen de tegels. Weet iemand soms hoe... Nou goed, ik wil je wel helpen hoor.
    In de veronderstelling dat het zo een onregelmatige vorm is dat die niet in "Betonplex"(multiplex) kan gemaakt worden moet je deze onregelmatige vorm eerst in klei maken. ( klei van uit de achtertuin is OK ) Daar giet je een vormsilicoon over. Je weet wel, dat slagroom-achtig spul wat lijkend op een schoonheidsmasker. Dit breng je rijkelijk aan, zodat je een stevige wand hebt. Eens dit spul uitgehard giet je daar gips over met bewapening. ( kippegaas of iets dergelijks ) Vergeet niet een walletje te plaatsen zodat de gips niet op je schoenen druipt. Dit uitgehard, haal je de orriginele klei-tegel uit de siliconenmal. Je plaatst de siliconenmal terug in de gipsmal en giet daar beton in. Als die stevig is geworden kun je er een stuk hardboard op leggen en de hele zwets omdraaien. De gipsmal wegnemen en dan de siliconenmal "afpellen". Zo, dat moet lukken. En nu de volgende vraag over klei ?
    beantwoord
  • He Frans, zelfde moment zelfde antwoord. Enfin, jij met een neuslengte voor. :-)
    beantwoord
  • a. stokkink, nou jij ook al ? Wat staan die keramisten in de lijn te dringen om een uitleg te doen over beton gieten.. ??? Raar volkje :-)
    beantwoord
  • Bedankt voor de reacties allen :)
    Ik ga er mee aan de gang en laat jullie weten of het gelukt is.
    @ Lucien Tinck... Klei op zichzelf staand gebruik ik ook hoor ;) Maar juist omdat je met klei geweldige vormen kunt maken wilde ik dat uitvoeren in beton ivm vriezen en breuk.
    beantwoord
  • Anita,
    Beton is maar beton, en velen benijden je mogelijkheid dit klusje in klei te klaren. Voor klei heb je enkel maar een gipsmal nodig en voldoende afdrukken. Het gevaar op stuk vriezen is echt zeer klein hoor. Gevelsteen vriest toch ook niet stuk ? Zolang er in de vorm geen water kan blijven staan zou ik me dar geen zorgen om maken.
    beantwoord
  • Beste Anita,
    Hoe je een rubbermal (siliconenmal) met steunkap kan gebruiken is al uitvoerig beschreven.
    Ik heb even het boek : "Gietmallen van gips, rubber, latex en zand", van Oscar Rambonnet en Felo Hettich nageslagen.
    Wanneer je een rubber- of siliconenmal met beton in giet moet je een losmiddel gebruiken ! ( Zo niet hecht het beton aan je mal en is ook deze slechts 1x te gebruiken.)
    Het losmiddel nooit heel dik aanbrengen want dan wordt het gietsel lelijk. Een rubbermal moet steeds worden schoongemaakt met water en voor gebruik ingevet worden.

    Zelf gebruik ik wel silicone rubber van de bouwmarkt. Bijv. sanitair transparant silicone.
    Veel succes,
    Lisette

    beantwoord
  • Losmiddel kan zijn: glycerine van 't Kruitvat.
    beantwoord
  • En wederom bedankt :)
    Was dat boek al tegen gekomen op internet toen ik "mallen" googelde maar het is niet meer verkrijgbaar bij BOL.com
    Maar met de tips van jullie allen gaat het me wel lukken.
    beantwoord
  • Waar je ook veel informatie kunt vinden over mallen van latex ,rubber en allerlei gietmaterialen is de site van aff materialen;

    http://www.aff-materialen.nl/

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Hoi Anita, ik heb precies ditzelfde probleem gehad.
    Na een hoop speurwerk, op het internet, heb ik een goede oplossing gevonden om mijn tegel met familie- wapen (In cement uitgevoerd) te kopieren zo vaak als ik zelf wil. De materialen heb ik gewoon online gekocht (ik geloof bij Siliconesandmore.com ).
    Ik heb de tegel plat op een tafel gelegd. daaromheen heb ik een kist aangebracht die net iets groter is dan de tegel (ongeveer een centimeter). Deze kist heb ik met plasticine klei op de tafel vast gemaakt (zo heb je meteen alle gaten in de kist dicht en lopen de siliconen niet weg. Daarna heb ik gewoon 2-componenten siliconen eroverheen gegoten. de dag erna zijn de siliconen al helemaal uitgehard en is de mal klaar om cement of beton in te gieten. Ik heb inmiddels de hele familie al een tegel gegeven (:
    beantwoord
  • Als het om een klein voorwerp gaat en men niet direct over 2-componenten siliconen beschikt, lukt dit ook uitstekend met spuitsiliconen. Met behulp van een spatel kan men een laag siliconen hierover aanbrengen. Zorg ervoor dat alles goed opgevuld is en er geen luchtbellen achterblijven. Als dit laagje siliconen ( 0,5 - 1 cm ) is uitgehard, overgieten met gips als steunmal. Goedkoop en eenvoudig.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.