ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > groen

Ik ben op zoek naar een glazuur wat groen blijft bij reductie op 1265 graden. Ik heb al wat ideetjes, maar misschien hebben jullie nog wat tips. De resultaten zal ik publiceren.

25 antwoorden

  • Al eens chroomoxide in een zinkloos glazuur geprobeerd Geo?
    Ook een combi van cobaltoxide en rutiel geeft een redelijk groen.
    Frans
    beantwoord
  • Groen voor oxiderend EN reducerend of enkel voor reducerend ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien
    Alleen reducerend
    groet, Geo
    beantwoord
  • O.K., zoals Frans reeds geschreven heeft is Chroomoxide de weg om een sterk groen te maken. In dit geval zou ik je aanraden je glazuur in te kleuren met een pigment op deze basis, gezien dit de meest stabiele en minst giftige optie is. Toevoegen; 1 tot 5%, geen Zink en met aanwezigheid van 2% Tin.
    Nog een voor de hand liggende mogelijkheid is Ijzeroxide als het enkel voor reductiestoken moet dienen. Enkele klassiekers zijn:
    K-Veldspaat 35
    Krijt 20
    Ball clay 15
    Kaolien 15
    Kwarts 15
    Rood ijzerox. 2% toevoegen ( variabele )

    Nephelien Syeniet 40
    Krijt 3
    Dolomiet 15
    Talk 12
    Ball clay 10
    Kwarts 20
    Rood ijzeroxide 3% toevoegen ( variabele )

    K-Veldspaat 52
    Kwarts 24
    Krijt 16
    Kaolien 8
    Rood ijzeroxide 1 - 2 %

    Dit zijn glazuren van het Celadon-type.
    Sterk reduceren vanaf 1240°C en de oven goed afsluiten tijdens de koeling. Over dit type glazuur zijn er al boeken vol over geschreven. Eenvoudig van samenstelling, maar complex bij stoken. Laat je niet ontmoedigen bij de eerste tegenslag. Dit vraagt ervaring bij het juiste stoken. ( Tijd, temperatuur en juiste reductie )
    Succes.
    beantwoord
  • Hallo Lucien
    Ik wil juist geen celadon, maar een groen glazuur. Ik snap de problemen wel bijv dat koper omslaat naar rood, maar het moet toch mogelijk zijn zonder pigmenten een groen glazuur te maken. Het punt met chroom is dat het vervliegt rond de 1200 graden, en dat er sympathiebrand kan optreden. Ik heb er voor de komende dagen nu 6 in de wacht staan die ik samen met mijn pottenbakkersmaatje Jan Boer heb ontwikkeld en zal jullie laten weten hoe ze zijn geworden.
    Groet, Geo
    beantwoord
  • Nou, ik ben wél benieuwd. Het probleem met Chroom kan je oplossen, zoals ik reeds suggereerde, met pigment ( Cr-Al of Co-Cr-Al) van Ferro. Dit pigment is stabiel tot 1400°C ! Via Cobalt kun je ook wel een 'groenig' glazuur bekomen, maar ik heb daar nog nooit een mooi mee zien maken. Ik kijk uit naar jullie resultaten. Succes.
    beantwoord
  • Geo, dat koper steeds rood wordt onder reductie is misschien niet zo. Als je toch tests aan het maken bent, and go where no man has been gone before, probeer je dit ook eens:

    GROEN KOPER REDUCTIE GLAZUUR 1260°C

    0,25 KNaO
    0,40 CaO 0,3 Al²O³ 3,5 SiO²
    0,25 BaO
    0,10 ZnO + 2% CuO

    Een glazuur met hoog Bariumgehalte is de reden dat Koperoxide groen blijft onder reductie. Dit recept heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd, maar is van zeer goede huize.
    beantwoord
  • Hallo Lucien

    Nou komt het probleem. Ik ben niet erg goed in scheikunde daar is Jan voor, maar hij heeft het schema al dus daar komen we wel uit denk ik anders laat ik nog wel wat horen. Mooi dat je meedenkt, en dat je dit ook als uitdaging ziet.

    groet, Geo
    beantwoord
  • Hallo
    Hier het resultaat van onze proeven, er zitten wel wat mooie aanknopingspunten in.
    Geo
    beantwoord
  • Ik moet nog even uitvogelen hoe ik een plaatje toevoeg, en ik kom er niet uit!!!!!!
    Geo
    beantwoord
  • Ik ben er in geslaagd de eerste glazuurproeven op een foto bij te voegen.
    Graag reacties!

    Groeten Geo
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Geo,

    Dit ziet er goed uit, maar....wat is wat en...met welke grondstoffen heb je deze groenen bekomen. Van links-boven naar onder rechts,... dit staaltje heeft een groen jasje aan, met volgend recept (... ) gevolgd door nog een jasje uit de nieuwe "Geo"-collectie en heeft volgende samenstelling.. Je hebt ons lekker gemaakt, nu nog het sausje graag. :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien
    Ik had gehoopt dat het duidelijker zou zijn, maar hier komen ze

    1
    kv 75
    kao 5
    krijt 15
    kwarts 5
    chroomox 4

    2
    als 1 met
    cobalt 0,5
    chroom 0,8

    3
    neph syen 36
    kao 5
    krijt 9
    kwarts 28
    bar.carb 9
    fritte 1451 9
    talk 4
    rutiel 8
    kopercarb 3

    4
    kv 46,1
    kao 5,3
    krijt 8,3
    dolom 22,9
    kwarts 17,4
    koperox 2

    5
    natronv.39,3
    stront cab 6,6
    krijt 18,1
    kwa 36
    koperox 2
    rutiel 5

    6
    kaliv 50
    kao 9,5
    dolo 4
    kwa 9,5
    bariumca 27
    koperox 4

    7
    kaliv38
    bar carb 9,5
    krijt 10,9
    kwarts 29,9
    zinkox 2,2
    koperox 2

    8
    cornish stone44,8
    kaolin 19,9
    krijt 33,2
    kwarts 2,5
    koperox 2,5
    tinox 2,0

    Deze glazuurrecepten heb ik verzameld samen met Jan Boer en Frans van de Brink. We zijn er ook al achter na wat veranderingen en stoken in een andere oven dat de mate van reductie ,de temp. en de stookcurve ook van grote invloed zijn.
    Dus een mooie klus voor deze winter. Nader bericht volgt, natuurlijk zijn we dankbaar voor alle hulp waarbij deze proeven mooi als uitgangspunt kunnen dienen
    Groet, Geo
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • nr 6 vind ik wel zeer mooi en met heel wat potentie. Goed bezig joh !
    beantwoord
  • Goed gezien Lucien!
    Het groen is oorspronkelijk gepubliceerd in de Ceramics Monthly van september 1988. De Custer Feldspar uit dat recept is ingevuld met "gewone" Kaliveldspaat. In mijn oven (1280 reductie) gedraagt het zich als een betrouwbaar matgroen glazuur. Soms zit er een rode vlek in, als de pot echt langs de vlam gestaan heeft. Soms neigt het glazuur op plekjes naar blauw. Ik denk dat dat komt door de enorme hoeveelheid bariumcarbonaat die erin zit. 27%!!!
    Dat kun je ook in de formule zien.

    K2O: 0.31
    CaO: 0.08
    BaO: 0.52
    MgO: 0.08
    Al2O3: 0.47
    SiO2: 2.79

    Voor een steengoed glazuur staat het wat laag in het SiO2. Het heeft een lichte Al mattering. Al : Si = 1 : 5.96 Dat het niet doorsmelt of uitloopt is m.i. te danken aan de invloed van het barium. 0.52 mol In de linkergroep!!! Dat zie je niet vaak. Dat maakt het natuurlijk tevens een interessant glazuur, want de leukste glazuren zijn die glazuren die niet in "balans" zijn.

    Maar, die grote hoeveelheid barium is tegelijkertijd de reden dat ik het weinig gebruik.
    Het is praktischer en leuker om op je unica en op je gebruiksgoed dezelfde glazuren te gebruiken. En dit glazuur mag je natuurlijk NOOIT op gebruiksgoed aanbrengen.
    Ik was verbaasd dat het zo rood werd in de oven bij Geo. We laten allebei onze reductie beginnen bij 950'C. En ik typeer mijn reductie als "niet te flauw".
    Misschien ligt het toch aan je temperatuur Geo?

    Groet
    Frans van den Brink
    beantwoord
  • Hallo Frans

    Leuk dat je je ook in de discussie mengt. Soms ben ik zelf ook niet helemaal in balans, dus dat komt w.b. dat glazuur goed uit. Ik schijn zwaarder te reduceren dan jij, en dat kan van invloed zijn. Zelf denk ik dat ik meer ga voor 1,2,4(lucillas green zoals het is gaan heten) en 5. 1 en 2, omdat ik het toch wel een mooi stabiel dekkend glazuur vindt en er met misschien wat andere combinaties met chroom nog wat leuks van te maken is.4 wordt bij mij wat waterig, maar dat schijnt bij jou niet zo te zijn. W.b die scheikundige verklaringen vraag ik mij af hoe het toch komt dat ik volledig blokkeer als die voorbij komen.

    Groet, Geo
    beantwoord
  • Hallo Geo en Frans,

    Eerst een vraag voor Frans: Waarom reduceer je reeds vanaf 950°C en niet op, zeg maar 1200°C ?

    Nu Geo: Als je scheikundige griezels ziet passeren; diep ademen en ze diep in de ogen kijken. Zo werkt dat bij mij. :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien:
    Op die manier krijg ik koperrood.
    Als ik later begin of onderbreek lukt het me niet.
    That's all.
    Groet
    Frans
    beantwoord
  • Zouden deze glazuren ook gaan bij oxiderend stoken? Bij ons op school mag geen bariumcarbonaat meer worden gebruikt, door wat kan ik dit vervangen? Of is dit een heel ander verhaal?
    beantwoord
  • Liliane,

    Tegenwoordig kan men gebruik maken van frittes. Deze zijn zeer veilig, ook in verwerking. Je moet alsnog voorzichtig zijn als het gaat om gebruiksgoed. De gebruikte recepten zijn ook oxiderend bruikbaar, maar gaan een totaal andere kleur geven. Kijk even na wie een Bariumfritte in zijn katalogus heeft. Steeds de samenstelling van de fritte vragen. Enkel de info 'bariumfritte' is waardeloos. PS: alle toxische grondstoffen zijn in 'fritte'-vorm verkrijgbaar. Als op school bariumcarbonaat verboden is zou er ook bv. mangaanoxide of koperoxide niet meer mogen gebruikt worden.
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Ik stelde deze vraag omdat er voor elk recept een specifieke reductiecurve nodig is. Ivm. koper is dit wel logisch, maar voor een ander kleuroxide in een zekere minerale context is dit weer anders. Als Geo de gebruikte recepten op zijn waarde wil evalueren, zullen de verschillende aangewende oxides appart dienen te worden uitgeprobeerd in een wisselende stook/reductie-curve. Reduceren...daar kun je een heel boek mee vullen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien

    Dat was ik dan ook niet van plan. Ik reduceer op het oog en daar zoek ik mijn glazuren op uit, want iedere vlamoven heeft toch zijn eigen stookproblemen. Maar de zoektocht naar een voor mij interessant glazuur, kan dat natuurlijk ook voor anderen zijn. De mate van reductie, wanneer te beginnen, en wat er dan gebeurd met de klei en het glazuur, en met welke klei kunnen misschien een goed onderwerp zijn voor een andere lijn.
    Ik blijf even met mijn zoektocht bezig, en kom er zeker nog op terug

    Groet, Geo
    beantwoord
  • Ik ben dus al weer een heel eind verder, mede dankzij Jan en Frans.
    Zie hier de resultaten van een aantal nieuwe proeven. Ze zien er goed uit en blijven mooi groen. Nu eerst maar eens op een paar kommetjes proberen lijkt mij.De eerste drie zijn 4 met 1,2,en 3 % koperox. De tweede idem met 5.Voorlopig vind ik het wel even voldoende, maar als er anderen zijn die met deze glazuren willen experimenteren graag.

    Geo
    Bijlagen:
    beantwoord
  • In mijn enthousiasme toch weer een foutje gemaakt zie ik, het moet zijn 2,3 en 4% koper.

    groet, Geo
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.