ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > keramische pigmenten in vloeibare vorm

Hallo iedereen,
Is er iemand die ooit al gehoord heeft van, of gewerkt heeft met pigmenten in vloeibare vorm?
Ik ben op zoek naar een manier om klei te kleuren zodat ik achteraf nog kan gaan schuren zonder kleurverlies te hebben. Het probleem met pigmenten in poedervorm is dat ze een laagje achterlaten dat kan worden weggeschuurd. Eveneens ben ik op zoek naar intense kleuren, de enige manier die ik ken om pigmenten (stains of metaaloxiden) te verwerken is ze toevoegen aan klei: de kleimassa, engobes of aan glazuren maar bij al deze toepassingen verliezen ze aan intensiteit doordat ze met wit worden gemengd.
De overtuiging dat er zoiets moet bestaan komt oorspronkelijk van het zien van het werk van Piet Stockmans die zijn blauw verkrijgt door een soort dunvloeibare massa. Weet soms IEMAND wat die zou kunnen zijn? Ik vraag niet om recepten die je niet kan doorgeven, grote geheimen en dergelijke prijs te geven, enkel of er iemand dit principe van kleuren kent?
met vriendelijke groeten
Evelien De Winter

3 antwoorden

  • Wat bedoel je met 'met wit mengen'?
    Ik heb wel vaker gewerkt met bv. body stains en prima resultaten weten te behalen.
    De fa. Norkem (www.norkem.com) levert enkele vloeibare (mangaan, chroom, ijzer) kleurstoffen, maar dit is meer voor grootverbruikers.
    Als je een goede (keuken)mixer hebt, maak je toch zelf vloeibare pigmenten!?, door wat klei, water, pigment en wat bentoniet en/of lijm (optapix)
    tegen het uitzakken.
    beantwoord
  • Het probleem is dat je steeds een mengeling hebt van poeders en geen inkt-achtige substantie. Poeders laten een laagje achter op het oppervlak van je klei zoals bijvoorbeeld een engobe. Ga je dan schuren om je vorm te verfijnen dan schuur je het engobe terug weg. Met mengen met wit bedoel ik dat alle kleipoeders wit zijn van basis en je dus kleur-intensiteit verlies hebt van je pigmenten.
    Ben echt op zoek naar een inkt-achtige refractaire substantie die in je klei trekt waardoor je kan schuren zonder je kleur weg te schuren.
    groetjes evelien
    beantwoord
  • Piet Stockmans heeft een ervaring van jáááren en stookt zijn porcelein wel tot 1400graden C.en hij zal wel nooit schuren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.