ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Snel afkoelen oven van invloed op glazuurfouten?

Ik vroeg me af welke rol het type oven speelt waarin gestookt wordt. Ik heb een oude oven die niet zo goed geïsoleerd is als de huidige ovens waardoor de oven na het bereiken van de eindtemperatuur heel snel afkoelt. Heeft dit invloed op glazuurfouten?

Mieke
gevraagd

1 antwoorden

• Mieke,
    De snelheid van afkoelen heeft geen invloed op het glazuur, of je zou het in "Raku"snelheid afkoelen. Als de afkoeling gelijkmatig gebeurd is er geen gevaar. Kieren in je oven geven wél een ongelijkmatige afkoeling. Je kunt veel verhelpen door na te gaan of bv. de deur nog goed sluit. Keramisch vilt aanbrengen of de scharnieren bijstellen kan al veel verhelpen. "Nieuwe" ovens koelen ook sneller af dan oude, met zwaardere steen opgebouwde ovens. Door accumulatie van deze steen houden die langer de warmte vast dan nieuwe lichtgewicht ovens. Met de energiefactuur voor ogen is het toch het overwegen waard uit te kijken naar een zuiniger oven. ( Voor ons, kapitaalkrachte keramisten mag dit geen probleem zijn. :-) )
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.