ALGEMEEN > Ovens > reparatie met aluminiumcement

Ik gebruik een keramiekoven van VEKA Keramiekoven (KVK/125 1300° aut) voor het bakken van mijn werkstukken.
De binnenkant van mijn oven heeft veel scheuren en enkele stenen zitten los.
Daarom heb ik de binnenkant van de oven aangesmeerd met het volgende mengsel:
1 deel aluminiumcement
2 delen zilverzand
1 deel glasmeel
1 kg waterglas.

Glasmeel en waterglas heb ik er ook aan toegevoegd, omdat alleen aluminiumcement met zilverzand te broos wordt.
Het probleem is echter dat de hele binnenkant is behandeld en dus ook de spiralen niet vrij zijn van enige restanten van dit mengsel.

Nu komen bij mij de volgende vragen op:
Is het verstandig om de oven eerst zonder werkstukken te bakken tot 1300 graden Celsius? Of begeven de spiralen het door glasmeel en waterglas ?


Naast het aansmeren van de hele binnenkant heb ik de spiralen los gemaakt van de groeven waar ze in zitten. Daarbij zijn 4 spiralen gebroken.
Ik heb dit opgelost door plaatjes Roest Vrij Staal tussen de gebroken spiralen te zetten en dit aan te smeren met waterglas.

Ik vraag me af of het Roest Vrij Staal een verbinding vormt met de spiralen oftewel er aan vast smelt bij 1300 graden Celsius.

Kan iemand mij antwoord geven op deze vragen?
Bij voorbaat dank.


Met vriendelijke groeten,


Wibe de Vries
Bijlagen:

1 antwoorden

  • Hallo Wibe,

    Zo te zien heb je wel meer schade aangericht dan wat er was.
    - Barsten in de steen geeft niks, zolang er geen verzakkingen zijn.
    - Waarom heb je VeKa niet gevraagd om wat vuurvast cement, het type dat zij gebruiken. Best aardige lui hoor !
    - Waterglas en glasmeel zijn dodelijk voor de spiralen. Schrob alles er terug af en borstel de wanden in met een mengsel (1/1 )van kaolien en aluminiumoxyde. Doe er ook CMC lijm bij, gezien dit een stug mengsel is. Zorg dat er geen spatje glasmeel of waterglas meer op de nog niet gebroken spiralen zit. Aluminiumoxyde is zelfs gunstig voor de weerstanddraad.
    - De gebroken spiralen zul je moeten vervangen. Al het overige is knoeiboel en Russische roulette.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.