ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Liner Glaze

Beste mensen:

Ik ben al vaak de term Liner Glaze tegengekomen en kan er niet achterkomen wat het betekent.
Is het een type glazuur of een bepaalde kleur. Of is het een glazuur waar je makkelijk lijntjes mee maakt, denk ik dan in mijn onschuld.
Weet iemand hier meer over te vertellen?

NB Het gaat over steengoed reductieglazuren.

6 antwoorden

  • Hallo Frans,
    Ga eens kijken op :
    http://ceramic-materials.com/cermat/education/12.html.
    Ik denk dat je daar voldoende aan hebt.
    Groetjes
    beantwoord
  • Hallo Lucien:

    Bedankt voor je snelle reactie.
    Dat is een enorme database waar je me naar verwijst met allerlei niveau's waarop de info toegankelijk is. Ik heb me ingelogd en heb gezocht maar kan "liner" nergens vinden. Bovendien verdwaal ik.

    Inmiddels...heb ik in het Engels woordenboek ontdekt dat "liner" ook "voering (van cilinder)" betekent.
    Misschien wordt er dus wel een glazuur mee bedoelt dat geschikt is voor de binnenkanten van potten....
    Wie zal het zeggen?
    beantwoord
  • Beste Frans,

    Je hebt helemaal gelijk, een "liner-glaze" is een glazuur om de binnenkant van gebruiksgoed (bekers, schalen etc) te glazuren. Maar er wordt ook mee bedoeld dat het een stabiel en veilig glazuur is, d.w.z. dat het goed uitgesmolten is, er voldoende kwarts t.o.v. de smeltmiddelen inzitten en dat er geen gevaarlijke stoffen (zoals bijvoorbeeld lood, barium of chroom) in zitten. Je kan het dus net zo goed ergens anders voor kunnen gebruiken (de buitenkant, geen gebruiksgoed), maar het is dus in iedergeval geschikt voor gebruiksgoed dat in contact komt met voedsel (bijvoorbeeld door azijn of citroensap kunnen schadelijke stoffen uit het glazuur lekken, als het glazuur niet geheel stabiel is. En als er ook nog gevaarlijke stoffen in zitten kan dat voor de gebruiker gevaarlijk zijn).

    In het boek "Mastering cone 6 glazes" van J. Hesselberth & R. Roy (aanrader trouwens) wordt het goed beschreven.

    Groetjes,
    Daniel
    beantwoord
  • Nou Daniel:
    Dat was het antwoord waarop ik zat te wachten!!
    Helder en duidelijk.
    Bedankt voor je moeite,
    Met groet
    Frans
    beantwoord
  • Nou frans,
    op de website ceramic-materials.com die ik je reeds had gegeven stond wel net hetzelfde te lezen, met bonus. Had je er bij moeten vermelden dat het in het nederlands moest zijn.
    beantwoord
  • Hallo Lucien:
    Ik heb echt mijn best gedaan om het te vinden maar dat lukte niet.
    Nogmaals bedankt voor het snelle aanreiken van de website.
    Met vriendelijke groet
    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.