ALGEMEEN > Techniek > jugendstil plateel decoratie

Kan iemand mij op weg helpen met het 'na maken' van de jugendstil plateel decoratie? Met wat voor materiaal kan ik dit benaderen? (soort klei, glazuur, penseel? etc.) eigenlijk het hele proces. Ik voeg even wat voorbeelden bij:
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Hallo Evelien,
    In de Jugendstil zijn er heel wat verschillende technieken de revue gepasseerd. Onder invloed van Mucha, Gallé, Tifany, Dalpayrat, Carriès e.a. heeft men veel gewerkt met loopglazuren en metaalzouten die zoals bij glas, een irriserend effect bekwamen. Wat jij als voorbeelden geeft, heeft sterk japanse en chinese invloeden die toen ook zeer populair waren. Ik merk dat hier meestal is gewerkt met een cloisonné-techniek zoals te zien is op japanse prenten en chinees koperwerk. In Spanje en Portugal spreekt men van "cuerda seca"( droge lijn ). Hierover is er al melding gemaakt onder rubriek 'decoratie-technieken'. Je vertrekt van een witte scherf of een scherf met witte engobe. Hierop breng je met een mengsel van terpentijn en bruinsteen met penseel de tekening op. Als de ondergrond een beetje ruw is kan je ook met waskrijtjes werken. Een de tekening klaar, kun je partijen inkleuren met onderglazuur waarover je een transparante glazuur aanbrengt en partijen waar je met gewone glazuur invuld. In de handel zijn er nu glazuren met een irriserend effect, als je dit wil. Je kan ook met twee contrasterende glazuren, deels over elkaar een leuk jugenstil-effect bekomen. Je kan ook met een lichte oplossing van zilvernitraat over bepaalde delen van het werkstuk via spuit aanbrengen. Als je het glazuurgedeelte in meerdere keren wil bakken, hou er dan rekening mee dat de terpentijn of de was reeds vervlogen is en het invullen van de partijen moeilijker wordt. De aangebrachte lijnen zullen zowiezo steeds mat blijven, wat ook op de voorbeelden te zien is. Probeer nou niet alles in één keer te klaren. Dit is een werkje van stap voor stap opbouwen en uitproberen. Hier ben je enkele jaartjes zoet mee. :-)
    beantwoord
  • Oke, ik kan aan de hand van je antwoord al een klein boodschappenlijstje maken, bedankt hiervoor. Mocht iemand anders nog wat toe willen/kunnen voegen, graag!

    Wat doet de terpentijn en bruinsteen? En in hoeverre zal de onderglazuur in de 'vakken' blijven?

    Dus een strakke zwarte lijntekening (die wordt ingekleurd) is niet te maken van een zwart onderglazuur (als dat uberhaupt bestaat?)
    beantwoord
  • Evelien,
    Je maakt een mengsel van terpentijn en bruinsteen ( mangaanoxide ) en 10% fritte dat vloeibaar genoeg is om makkelijk te penselen.
    Doordat dit mengsel, net zoals waskrijtjes, de onderglazuur of gewone glazuur, die aangemaakt zijn met water, zullen worden afgestoten door dit 'vette' mengsel en tijdens het bakken ook als antiflux werkt, de glazuur en pigmenten niet over deze lijnen zullen uitvloeien. ( pff, slechte zinsconstructie ;-) ) Als je dit met gewoon onderglazuur doet, ga je dit voordeel niet hebben en ook het typische 'jugendstil' karakter missen. Het is toch die reconstructie die je nastreeft, niet ? Met penseel zal het wel effen oefenen zijn om hiermee vlot 'plateel' te schilderen. Het typische aan deze vazen is net het cloisonné-effect.
    beantwoord
  • Lucien, wederom bedankt. Nu snap ik wat het mengsel doet. Ik ga gewoon maar proberen en zien wat er gebeurt!
    Nog een vraagje, wat is het verschil tussen een onderglazuur en een glazuur? Met gewoon glazuur 'kleur' je geen tekeningen in?
    beantwoord
  • Evelien,

    Best eens een catalogus raadplegen. Daar vind je al heel wat info.
    Onderglazuur is enkel een pigment waar nadien een (transparant-)glazuur over moet. Je kunt met dit systeen kiezen tussen gedeeltelijk met pigment (onderglazuur) werken en met een dekkend glazuur, of één van beiden. In Jugendstil had men dikwijls combinaties. Zo blijf je in stijl, niet ?
    beantwoord
  • Hallo Lucien Tinck,
    Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met dat mengseltje. Terpentijn met mangaanoxyde, hoe bereken je dan 10 % fritte?? in dit mengsel?
    En over welke fritte hebben we het?
    Ben benieuwd naar je reactie want wil het graag proberen.
    beantwoord
  • Hallo Anna,
    Zoals je op de foto's van Evelien kunt zien, zijn de motieven eerst met penseel en een bruine, matte vloeistof aangebracht. Deze zijn nadien met pigment en/of glazuur ingevuld. Deze vloeistof is vermoedelijk gemaakt met een mengsel van terpentijn en mangaanoxide ( bruinsteen ), en om na het bakken beter te hechten, een beetje loodoxide toegevoegd. Dit kunnen we best vervangen met een andere smelter/glasvormer, nl. een laagsmeltende fritte.( verhouding 9 delen bruinsteen en 1 deel fritte ). Wat voor type-fritte maakt niks uit, gezien deze enkel de functie van hechtingsmiddel-na-het-stoken heeft.
    Dit mengsel maak je nu voldoende vloeibaar met terpentijn, zodat het makkelijk schilderbaar wordt. Door zijn antiflux-karakter zal deze lijn het overvloeien van de verschillende glazuren verhinderen. Deze lijn zal ook geen glazuur worden. Enkel een matte lijn.(vergelijkbaar met ceraline waskrijtjes) Door het olie-effect van de terpentijn zal het glazuur ook niet hechten op deze lijn bij het overspuiten met een bv. transparante glazuur.
    beantwoord
  • Dank! Wat een snelle reactie! Dus die lijn blijft "ongeglazuurd?" Als je er nu meer fritte in doet verlies je de functie van ondoorlaatbaarheid van de verschillende glazuren denk ik.
    Is het wel bruikbaar voor gebruiksgoed?
    Zou je met koperox, of zwarte pigment ipv mangaan ook een zwarte afscheidingslijn kunnen maken?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.