ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > welke klei voor naked raku

Ben net begonnen met het het maken van objecten om naked raku te stoken. Werk met K129 (keramikos) maar vind het niet heel prettig om mee te werken. Het is nogal pasta-achtig. Wie weet welke klei ik nog meer kan gebruiken.
gevraagd

3 antwoorden

  • Hoi Yvonne,

    Ik deel je mening wat de K129 betreft. Mijn draaiwerk en platen maak ik met de K123 en dat bevalt me prima. Ik heb nooit gescheurde of gebroken werkstukken. Dit overkwam we wel toen ik St. Joris klei met zilverzand gebruikte. De K123 heeft een percentage niet te grove chamotte, die geschikt is voor zowel boetseer- als draaiwerk. Ook voor naked raku is hij geschikt.
    beantwoord
  • Hoi Jeltje,
    Grappig want ik werk normaal ook met K123. Een hele prettige klei. Blij te horen dat hij ook voor Naked Raku gebruikt kan worden. Ik ga het zeker proberen. Dank je wel voor je reactie. Yvonne
    beantwoord
  • Yvonne,
    In principe kun je elke steengoedklei gebruiken voor (naked)raku. Zaak is dat je een gladde biskwie hebt, zodat het afpellen gemakkelijk gaat. Pin je nu niet vast op een klei-nummer, maar stel je de vraag; waarom werkt dit type beter dan dat type. Zilverzand (in St-Jorisklei )blijkt niet gunstig te zijn. Het waarom en nog meer kun je vinden onder ' KLEI ALGEMEEN' op dit forum.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.