ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > raku op propaan/butaan??

Wij koken en douchen op een menggas: propaan (13kg)/butaan (15kg).
Ik heb een rakuoven gemaakt en vraag me nu af waarom en of ik dit gas wel/niet ook zou kunnen gebruiken voor de rakuoven?
Ik kan het antwoord nergens vinden, wie kan mij helpen?
Alvast bedankt,
Inez
gevraagd

8 antwoorden

  • Geen probleem, Inez. Wel zien dat de gasdrukmeter < 2 kg is. Propaan is wat energie-rijker dan Butaan, maar voor de rest geen verschil.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor je snelle antwoord. Wanneer je boven de 2 kg komt, bestaat dan het gevaar van bevriezing of heeft dat een andere rede?
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Nee, bevriezing gebeurd door grote gasafname uit de tank. Hoe lager de druk ( je hebt ook niet meer nodig dan 1 kg voor een raku-oven) hoe veiliger werken door de beperkte druk op de aanvoerleiding. Kijk ook of je een mano-meter kunt vinden ( voor op de ontspanner te plaatsen) die een schaal heeft van 1,5 kg. Maximum. Dat leest veel duidelijker af dan een schaal tot, zeg maar, 5 kg.
    Groeten.
    beantwoord
  • Ik neem aan dat een ontspanner het Nederlandse reduceerventiel is, of is dat toch iets anders?
    Groeten, Inez
    beantwoord
  • Gho, dat vlaams toch he? :-) Ja hoor, dat zal wel dat zijn. Reduceren van de druk in de gasfles, dat is dat ding wat de spanning reduceerd.
    beantwoord
  • Oké, nu kan ik weer helemaal verder.
    (leuk, hoor, dat Vlaams, ik hou er van)
    Vriendelijke groet, Inez
    beantwoord
  • Zie ook KLEI nov '07: veilig stoken op gas.
    beantwoord
  • ik heb pas twee jaar een abonnement op klei
    maar zou dat artikel wel graag willen lezen.
    kan het niet eens op de site geplaatst worden.
    sonja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.