ALGEMEEN > Diversen > rugklachten

Ik kan tegenwoordig niet meer draaien zonder de rest van de dag half invalide door te komen.
Ik heb mijn 'bent' draaischijf al verhoogd met een stapel tegels, en ik zit 14 cm lager dan de schijf zoals me dat verteld is door een ervaren pottenbakker, en probeer mijn rug iets hol te houden, en stoel wat naar achter.
Ik hoorde ook van iemand die had de voorpoten een stukje afgezaagd, maar ik denk niet dat dit voor mij voldoende zal zijn.
Het is me al opgevallen dat pottenbakkers in Italie en Spanje op een heel hoge kruk werken, bijna staand.Maar ja dan zijn het wel weer andere draaischijven waar ze mee werken.
Heeft iemand een advies voor me?
alvast bedankt, Beatrice
gevraagd

8 antwoorden

  • Een idee om aan een medewerker van mensendieck te vragen om bij jou te komen kijken als je draait en dan tips te geven heeft mij goed geholpen.
    Groetjes Vera
    beantwoord
  • De rugklachten hoeven niet persé te komen van een verkeerde houding, maar kunnen ook veroorzaakt worden door zwakke of slappe rugspieren. Misschien dat je daar eens in kan duiken, er zijn veel oefeningen om lage rugspieren te trainen.
    Ook helpt het als je elk uur bijvoorbeeld even wat strekoefeningen doet om je spieren te ontspannen. Waarschijnlijk geeft dat ook verlichting.
    Sterkte, Deddy
    beantwoord
  • Hallo,


    Ik heb eens voor je gevraagd aan onze draaiers
    Die zitten zo dicht mogelijk bij hun schijf op een bank dus geen stoel of kruk
    de schijf staat ongeveer 20 cm hoger dan de bank maar dat hangt een beetje af van het formaat potten dat je maakt.
    Voor kleine potjes is het beter als je schijf dan wat hoger staat.
    Zorg ervoor dat je voeten plat op de grond staan en ga af en toe eens verzitten dus een beetje schuin dan krijgt je rug een andere stand als je draait.
    Een andere oplossing is al gegeven doe wat krachttraining voor je rug.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Wat heerlijk dat zoveel mensen reageren! Dank jullie allemaal.Deze site is echt te gek.
    Volgende week komt er een fiseotherapeute langs, kijken wat dat op gaat leveren.De amzonezit heeft geen resultaat gehad.
    En trainen.....mmm ik train al anderhalf jaar op de sportschool iedere week. We gaan het zien ik houd jullie op de hoogte.
    Beatrice
    beantwoord
  • Beste Beatrice,

    Je hebt al veel reacties gehad, maar van mij krijg je er ook nog een.
    Zelf heb ik al jaren rugklachten en heb steeds geprobeerd om te blijven draaien. Dat lukt nog steeds.
    Aanpassingen door de jaren heen:
    Voor de Brent cxc waar ik mee werk heb ik een onderstel gekocht. Als zitje gebruik ik een stahulp die ook door cassieres wordt gebruikt.
    Mijn werkhouding laat zich omschrijven als zitstaand.
    Zo dicht mogelijk bij de schijf gaan zitten zodat je rechtop zit.
    Werk in een zo ontspannen mogelijke houding.
    Gebruik een spiegel om naar je werk te kijken in plaats van opzij te buigen.
    Werk niet te lang aaneen maar neem tussendoor pauzes.
    Let ook bij andere werkzaamheden op je houding.

    Dit zijn wat dingen die bij mij helpen.

    Moet ik er natuurlijk bij vermelden dat je ook medisch moet laten onderzoeken waar je rugklachten vandaan komen.
    Er kunnen heel veel verschillende oorzaken zijn.
    Bij mij is na jaren sukkelen pas de juiste diagnose gemaakt en toen die gemaakt was wilden ze er nog niets aan doen. Pas 5 jaar later toen mijn klachten steeds erger waren geworden ben ik geopereerd. Maar ook dat levert slecht wat vermindering van klachten op.

    Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
    Met vriendelijke groet,
    Hans Meeuwsen.
    beantwoord
  • Kijk ook eens in het archief van Clayart http://grafik.sdsu.edu/ceramicsweb/clayart.html en zoek op backache of low back pain. Honderden lotgenoten!
    Paar tips eruit: gebruik een spiegel ipv scheef te hangen; val af! (indien van toepassing natuurlijk, een buik kan de boog behoorlijk onder spanning zetten ;-) ); gebruik een taillegordel om de boel wat op zijn plek te houden.

    Ik ga zelf experimenteren met een schijf weaarchter ik kan staan.
    Groet,
    beantwoord
  • Vond dit praktische artikel met plaatjes nog: To Sciatica and Back: A Potter's Journey
    by John P. Glick http://www.studiopotter.org/articles/?art=art0008

    beantwoord
  • Hallo Beatrice,
    Is het je dan ook niet opgevallen dat die mediterane pottenbakkers meestal "amazone" zitten aan hun draaischijf? Ze 'staan' wel meer dan ze zitten, maar dit is om sneller hun werkstuk te kunnen verplaatsen naar de droogrek. Ik heb het draaien van een Griek geleerd, en die zat 90 graden tov zijn schijf. Tussen hem en de schijf had hij een plank schuin tegen de muur achter hem staan. Om te centeren liet hij gewoon zijn elleboog naar beneden over die plank glijden. Ze kun je haast moeiteloos 10 kg. centeren. Probeer maar eens iets dat voor je staat in controle te houden. Makkelijker is vanuit je heup. Proberen ! Het draaien is ontstaan in het zuiden van Europa, en is verkeerdelijk aangeleerd in de loop van de geschiedenis. Als je 90 graten tov uw schijf zit hoef je je rug niet te torsen en enkel voorover te buigen om de onderkant van je werkstuk te zien. Logisch toch ?Laat die spiegel maar voor de auto. Het is wel even wennen, maar dit loont echt ! Als je schijf deze houding niet toelaat, zoek er eentje die dit wèl toelaat en probeer ter plaatse. Je rugklachten zijn dan verleden tijd.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.