ALGEMEEN > Klei - algemeen > grog.

Hallo allemaal.
Grog is een chamotte firesand.
Grog is verkrijgbaar in poedervorm.
De vraag is echter bij wie koop ik dat of waar koop ik dat????
Marrie.
gevraagd

6 antwoorden

  • Dag Marrie,
    Kun je dat niet gewoon kopen bij Keramikos, Silex of een van de andere groothandels ?
    Groet
    Hans
    beantwoord
  • Ik ga verder in mijn zoektocht, Hans.
    Ik was ook op zoek naar fire-clay en dat heb ik inmiddels gevonden.
    Het zal met grog ook wel lukken maar het had gekund dat iemand een leverancier hiervan wist.

    Mogelijk heeft de leverancier van fire-clay ook de grog....

    In ieder geeval: dankjewel voor het meedenken..

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Na wat speuren op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat grog chamotte is Marrie.
    Potters uit Amerika gebruiken her woord " grog" voor fijn gemalen (vuur)steen en de franse vertaling voor grog is chamotte zo leerde mij het internet.
    Er was ook een vervanger voor chamotte in de vorm van mulliet (ook bij Colpaert verkrijgbaar) en kyalite.


    Frans
    beantwoord
  • Tja, wat heb ik een onderwerp uitgezocht in verschillende talen. :-)
    Het klopt, Frans. In Nederlands vertaald zoek ik fijngemalen "vuurzand".
    Fijngemalen vuursteen dus, een chamotte bedoeld voor zéér hoge temperaturen. (Firesand in combinatie met de fireclay zou een max temp kunnen verdragen tot 1700 graden. Die 1700 graden is echter niet mijn insteek.)

    Deze twee gecombineerd geven een grote krimp (soms wel tot 25%) waar ik dus graag gebruik van wil maken.
    Wel heb ik dan de exacte combinatie nodig van deze producten. Of een combinatie die er zo dicht mogelijk bij komt.
    Ik ga nog even bij Colpaert kijken. (op de site natuurlijk)

    Bedankt voor de tip!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie,
    Firesand wordt verkocht onder de naam Flint. Dit is kwarts met een kleine ( <5%) hoeveelheid CaO en/of Al²0³, wat het smelten duidelijk bevordert. Mulliet daarentegen bevat 50% Al²0³ en 50% SiO². Chamotte is de franse naam voor Grog, en is gewoon gebakken en gemalen fireclay of steengoed. Moet wel te vinden zijn , niet ?
    beantwoord
  • Lucien,
    De gemalen fireclay of steengoed is wat we nodig hebben.
    Deze zijn inderdaad bij verschillende leveranciers te koop en was dus goed te vinden.
    Bedankt voor de uitleg!
    Ik denk dat we er zo wel uitkomen.

    Marrie.


    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.