ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > recept bronskleur

Ik heb een bronskleur recept op 1140 maar ben niet tevreden
wie o wie heeft een mooier recept.
Op het forum heb ik het niet kunnen vinden.
Nu
40 wb30
40 mangaan
5 koperox.
10 nepheline
10 fritte 1510

Petrus

75 antwoorden

  • Recept bronsglazuur 1120-1140 °C.
    40 gr gele kleipoeder
    40 gr mangaanoxide
    10 gr fritte 1510
    10 gr Nepheline Seyenite
    6 gr koperoxide

    Geel brons recept (1160° C) KWASTGLAZUUR
    60 gr mangaanoxide
    10 gr koperoxide
    20 gr gele (roodbakkende) kleipoeder
    10 gr kaolien
    + 120% water
    Mooi resultaat op rode klei of op witte klei met rode engobe.
    3 lagen geeft: zwart
    4 lagen geeft: brons
    5 lagen geeft: zwart
    beantwoord
  • Hallo Petrus,
    Volgend recept is een beetje brons, goud satijnglanzend. Ik weet natuurlijk niet of het 'mooier' is als dat van jou maar voor mij heeft het steeds een goed resultaat gehad.

    Mangaanoxide 70
    Kaolin 23
    koperoxide 7

    stooktemperatuur tussen ca. 1220 en 1250 graden
    groet,
    Marga
    beantwoord
  • Ook mooi.... vanaf 1200 graden. Daaronder blijft het zwart.
    20% koperoxyde zwart
    80% mangaanoxyde zwart
    behangplak (of een ander "plak"middel natuurlijk)

    Het resultaat is een beetje Marga beschreef denk ik maar de stooktemp ligt wat lager
    beantwoord
  • Geweldig deze snelle reacties.
    Mijn oven gaat niet hoger dan pak weg 1160 graden
    220v 1200 maar dat haal je niet ondanks nieuwe spiralen.
    Dus gebruik ik de recepten van het kleikollektief waarvoor dank.
    Ze gaan morgenavond de oven in dus laat ik het daarna weten hoe het resultaat is.

    Petrus.
    beantwoord
  • Beide glazuren gebakken op 1140.
    mooi resultaat de gele is inderdaad wat meer goudkleur maar ook goed door mij te gebruiken.
    Nu nog op zoek naar een klein beetje groen in de patine, maar dat zal niet eenvoudig zijn.
    Als tzt het werk klaar en gebronsd is zal ik een plaatje plaatsen.

    Mvgr. Petrus.
    beantwoord
  • Hallo Petrus,
    Nu begrijp ik pas dat je werk er uit moet zien als echt brons? omdat je het over een patina groen hebt? Mijn mening maar goed dat is persoonlijk, moet het brons lijken laat het dan gieten in brons. Zo vind ik ook dat je keramiek niet moet beschilderen zo dat het op brons lijkt. Dat kan je natuurlijk wel doen als voorbeeld, om te laten zien hoe het uiteindelijke werk er uit ziet als het gegoten is. Maar anders is het in mijn optiek 'fake'. Groet,
    Marga
    beantwoord
  • Hallo Marga,

    Gieten in brons heb ik jaren gedaan maar dat heeft een andere prijs.
    Wat ik nu maak is geen gesloten of bijna ingesloten vorm dus extra duur. Vandaar even een foto.

    En wat betreft fake ik en anderen worden er blij van en daar gaat het tenslotte om.

    Groet Petrus.

    Bijlagen:
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • Volgens mij vroeg hij toch echt om bronskleur.
    En voor wat betreft fake (???)
    Ik vind het geweldig dat "mijn" recept (die dus wat "goud/brons is) mijn klei soms op metaal doet lijken. Vooral als ik heel dun gewerkt heb .
    Hártstikke nep..maar zó leuk.
    En ik pieker er niet over om het dan maar van metaal te maken hoor omdat het fake zou zijn ...........
    beantwoord
  • Het is een uitdaging om de werkelijkheid zo dichtbij mogelijk te benaderen.
    De foto's zijn van ouder werk het huidige wacht nog op de nieuwe glazuur.
    Tzt zal ik een foto plaatsen.

    Groet Petrus
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ieder z'n lol Carol, daar twijfel ik niet aan. Ik respecteer jullie mening, schrijf ook dat het mijn mening is dat hoeft natuurlijk niet die van jou te zijn. Daar is een discussieforum voor niet dan?
    beantwoord
  • Dat is de spirit Marga. De basis voor democratie en vrije meningsuiting.
    beantwoord
  • Absoluut... was ook geen kritiek
    beantwoord
  • Ook ik heb het niet zo opgevat en even de website van Marga bekeken en dan is duidelijk welke weg je/ze bewandeld.
    Keramiek en ....echt brons.

    Groet Peter.
    beantwoord
  • Blij als ik ben met het bronsrecept zoals hieronder beschreven even een zelfportret gemaakt.

    Petrus.

    Recept bronsglazuur 1120-1140 °C.
    40 gr gele kleipoeder
    40 gr mangaanoxide
    10 gr fritte 1510
    10 gr Nepheline Seyenite
    6 gr koperoxide
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Je zelfportret ziet er heel goed uit, Petrus.
    Mijn complimentjes!!!

    En, heb je het gehele werk van een witte klei gemaakt of is de schouderpartij voorzien van een engobe?
    Misschien een rode of bruine (zwarte) klei als ondergrond voor je glazuur gebruikt?

    Ik kan me voorstellen dat je blij bent met het recept.
    Ik vind het de moeite waard om ook eens te proberen!

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marie,

    Blij dat je het mooi vind.
    Het beeld is gemaakt van creaton KW 354 roodbakkend.
    Ik heb er ook een op lederkleurig KW 359 ook mooi iets donkerder brons.
    De lichte kleur op de onderkant is onderstaand recept en heeft het uiterlijk van een sinterengobe.
    De minaralen uit de klei doen de rest.
    Ijdel als ik ben is het zelfportet een mooiere afspiegeling dan de werkelijkheid :).

    40 1005
    40 kaolin
    20 dolomit
    10 rutiel
    5 napelsgeel
    beantwoord
  • Als je maar een goed karakter hebt Petrus! :)
    beantwoord
  • Marga,
    Ook daar zoek ik nog een mooi recept voor :)
    beantwoord
  • Hallo Peter.
    Klei collectief geeft niet aan hoe de stook zal zijn.
    Ik ben er van uit gegaan dat het een electrische stook betreft.
    In mijn enthousiasme heb ik de gele kleipoeder vandaag gehaald, maar voordat ik overga tot het maken van de glazuur zou ik graag weten of er reducerend of oxiderend gestookt wordt....
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marie,
    Al mijn recepten stook ik momenteel op 1140 graden elektrisch. in 2 uur naar 250 en dan in een keer door naar 1140.
    Dus oxiderend.
    Veel succes met het maken van de glazuur!!
    Mvgr.Petrus
    beantwoord
  • Hallo Peter.
    Bedankt voor het antwoord en voor het toewensen van succes.
    Nu ik weet dat ik met een elektrische stook ongeveer het resultaat mag verwachten als op de foto, ga ik er binnenkort mee aan de slag!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dag Pretus,
    Ook ik vind je brons schitterend en ga het ook eens uitproberen.
    Inez
    beantwoord
  • Petrus,
    Soms is het beter een goed recept niet te wijzigen. Fijne feestdagen,
    Marga
    beantwoord
  • (om misvertanden te voorkomen, dit was mijn reactie op jouw antwoord betreft karakter.)
    beantwoord
  • Oke Marga,
    Dan blijf ik daar voorlopig niet naar zoeken :)
    Ook jij en alle forumactivisten mooie kerst en een inspiratievol 2009.
    Petrus.
    beantwoord
  • Je hebt het mooi afgesloten, Marga.
    Het is soms beter een goed recept niet te wijzigen.
    Petrus, ik vind het dus een goed voornemen voor 2009 om de zoekactie naar het "karakterrecept" te staken...

    Voor alle mensen, betrokken bij dit forum: Fijne Kerstdagen gewenst en een gezond en K(l)eigoed Nieuwjaar.
    Groetjes Marrie.
    beantwoord
  • Hallo allemaal.
    Ik zou nog iets van me laten horen wanneer er een proefje was gedaan met het bronsglazuur.
    Bij mij ziet er anders uit, dan het glazuur van jou, Petrus.
    Mogelijk ligt dat er aan dat ik in plaats van mangaanoxide, mangaandioxide heb gebruikt en ondanks dat de scheikundige benaming hetzelfde is, is het "mol" mogelijk anders??? (moet ik nog opzoeken)
    Hier en daar een zwarte veeg, waar dus geen brons effect zit en binnenin zijn de werkstukjes gewoon zwart.
    Prima kwastglazuur en bij 1 werkstukje is de glazuur 4 keer opgebracht met de kwast.
    Bij een ander werkstukje is er 4 keer gedompeld.
    En bij het werkstukje op foto de buitenkant 1 keer gedompeld en de binnenkant 2 keer.
    De stook is hetzelfde verlopen als die van Petrus met uitzondering van: dat ik 10 minuten heb gependelt.
    Al mijn werkstukjes zien er nagenoeg gelijk uit.
    Wanneer ik de foto van het beeld van jou Petrus, wat vergroot dan zie ik, nét als bij mij, hier en daar ook wel een beetje zwart. Klopt dat??
    Niet dat ik dat storend vind hoor maar om een wat duidelijker beeld te krijgen van wat ik mag verwachten had ik hier toch graag een antwoord op.
    Ik heb de glazuur dus niet gespoten maar mogelijk heb jij dat wel gedaan, Petrus.
    Ik ben benieuwd of dit verschil nu inderdaad aan de mangaan ligt.
    Groetjes: Marrie.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Oh ja... wat ook anders is, dat ik geen rode klei heb gebruikt maar een zalmkleur.

    Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Ik heb dat recept ook gebruikt. De eerste keer meteen, na het maken ervan, opgebracht op twee proeven. De ene meteen gestookt en de ander pas veel later. Beiden werden erg mooi! Toen dacht ik, ik maak maar een grotere hoeveelheid aan en die bewaar ik dan in een pot. Nadat ik het aangemaakte glazuur, na een aantal dagen, ergens opgespoten had werd het alleen nog maar zwart. Wat ik ook deed, dik, dun, gespoten, gekwast, maakte niet uit. De bronskleur kwam niet meer tevoorschijn. Geen idee waar het aan ligt! Had jij het glazuur meteen aangebracht nadat je het gemaakt had? Of heeft het ook even gestaan? Het klinkt heel raar allemaal maar ik snap er niets van. Werkt het glazuur soms alleen maar als je het meteen verwerkt? Gaan de ingrediënten een verbinding met elkaar aan als het wat langer staat? Waardoor de samenstelling verandert? Geen idee!!

    Groetjes Let.

    beantwoord
  • Hallo Marie en Let,

    Ik heb meerdere beelden gedaan met de bronsglazuur.
    Ook gebruik ik de glazuur die al maanden staat!!
    Wel belangrijk bodem goed schrapen en de kobaltoxide goed doerroeren.
    Verder dun aanbrengen.... daar waar het dik is wordt het zwart, soms doe ik dat expres om een beetje levendigheid te krijgen.

    groet Petrus.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Oh ja ......ik kwast alleen maar ben niet in het bezit van een spuitinrichting!!
    beantwoord
  • Het beeld ( gedachtenspinsel ) hierboven is gemaakt van witbakkende klei!!
    creaton 254.
    beantwoord
  • Kobaltoxide. Petrus??????

    Marrie.
    beantwoord
  • Stom!!!!!!!!! koperoxide moet het zijn :(
    beantwoord
  • Hallo Petrus,

    Mooi hoor! We hebben het hier dan wel over dat goudkleurige masker toch? Als ik het vergelijk met jouw zelfportret van daarboven dan ziet dat er, vind ik, wel heel anders uit.
    En inderdaad, de cobaltoxide moet vast koperoxide zijn hoop ik!!!!!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Let...het masker is goudluster op 750 graden.
    beantwoord
  • Ok, maar hoe kan er dan zoveel verschil zitten in jouw zelfportret en de repen gebogen klei? Ik vind dat echt twee totaal verschillende kleuren. Of begrijp ik het verkeerd?
    beantwoord
  • Het verschil zit in de klei het zelfportret is roodbakkend.
    beantwoord
  • Ok!! Helemaal duidelijk!
    beantwoord
  • Hallo Let.
    Heb jij het recept exact zo gebruikt als stond?
    Je hebt dus mangaanoxide gebruikt??
    Ik had mangaanDIoxide hé??? :-)
    Mijn glazuur had een dag gestaan.
    Het kan er bij mij niet aan liggen dat het glazuur bezonken zou zijn. Mijn glazuur was goed gezeefd en vermengd.
    Het glazuur van jou, Let moet ook goed gezeefd/vermengd zijn geweest anders kan Let niet spuiten, Petrus.
    Wanneer Let het werk heeft gespoten heeft ze vast geen tekort aan koper op het werk want het koper zakt als eerste naar onderen in de spuit en wordt daardoor beslist voldoende opgebracht, wanneer Let tenminste dezelfde spuit heeft als ik........ Toch???
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Mijn glazuur was ook heel goed gezeefd en vermengd. Ik heb het zowel gespoten als gekwast. En ik heb inderdaad mangaanoxide gebruikt.
    Ik zal nog eens proeven gaan maken.
    Trouwens Marrie, ik bedenk me nu dat ik de proeven, die ik gespoten heb, met een kleine spuit heb gedaan en daar zit het potje aan de onderkant. Maar goed, ik heb ook proeven gekwast en ze zagen er allemaal hetzelfde uit!
    Mijn eerste proeven waren echt heel mooi met een goudkleurige glans. De rest dus allemaal zwart. De klei was K123. (witbakkend)
    Ik ga er nog wel eens mee aan de gang.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Marrie,

    Ik denk dat het niet zoveel uit maakt welk mangaanoxide u gebruikt ( bruinsteen is goedkoper, denk ik), gezien u toch reeds een overdosis hiervan moet gebruiken ( 5 - 10 %). Probeer eens op een basis van Alkali-lood-fritte. En vergeet uw Bentone niet :-). Een donkerbakkende klei zal wel helpen. De oven goed afsluiten boven de 950°C kan ook helpen, gezien neutraal stoken het brons-effect helpt verhogen. Over de wijze van het glazuur opbrengen is reeds aangestipt, maar hoe zit het met de stookwijze?
    beantwoord
  • Het betreft een elektrische stook, Lucien.
    Ik heb bijna hetzelfde stookprogramma gevolgd als Petrus.
    In 2 uur naar 250 graden en daarna volop, gaf Petrus aan. Ik heb gekozen voor "volop", 240 graden per uur.
    Eindtemp. 1140 graden.
    Daarna, aan het eind van het programma: 10 min. pendelen.
    Bovendien heb ik mangaandioxide gebruikt (bruinsteen)
    in het recept waarvan ik nu (zie Bentone) de indruk heb, dat, dat geen verschil mag maken?
    Ik heb nog een werkstuk van rode klei staan die ik nog als "proef" zou kunnen stoken.
    Ik ben dan van plan om het werk zo dun mogelijk te glazuren.

    Wat denkt men er van?
    beantwoord
  • Allen,
    Even mijn proefplaatjes erbij gepakt.
    Onderstaand iets meer koperkleur.
    60 maangaanoxide
    20 roodbakkendkleipoeder
    10 1510
    10 kaolin
    10 koperoxide

    Mooi maar helemaal anders.
    50 fritte 1005
    25 zinkoxide
    25 nepheline
    5 koperoxide
    3 ijzeroxide
    Beide 1140 oxiderend.
    6 uur 650graden ..voluit
    pendelen 10minuten.
    belangrijk is dun!!!
    Sinds vorige week krachtstroom en een andere oven dus ooit nieuwe plaatjes maken.
    Nu is porselein even de hoofdzaak.
    Petrus
    beantwoord
  • Marie J,

    Foutje ...het is zoals je schrijft 2 uur 250 graden dan voluit.

    Het andere is mijn porselein/glazuur stookprogram.
    beantwoord
  • Marrie, ik denk net dik glazuren. Hou er wel rekening mee dat mangaanglazuren gemakkelijk druipen. Dus: kwarts minderen en kaolien in de plaats.
    beantwoord
  • En, Petrus, welk recept is van je zelfportret? hahaha.
    beantwoord
  • Petrus,
    Als uw glazuur dik wordt opgezet, was is het resultaat ? Ik zou echt eerder dik opbrengen om dekkend en glimmend brons effect. Hebt u al staaltjes met 10% koperoxyde gemaakt ? Geeft een giet-ijzer effect.
    beantwoord
  • Marie J,

    Zelfportret,

    Recept bronsglazuur 1120-1140 °C.
    40 gr gele kleipoeder kp103e = roodbakkend
    40 gr mangaanoxide
    10 gr fritte 1510
    10 gr Nepheline Seyenite
    6 gr koperoxide
    Petrus.

    Lucien de plaatjes met dik glazuur zijn met kraters en werden donker.
    10 koperoxide heb ik gebruikt in het bericht hiervoor.

    Petrus
    beantwoord
  • Autodidact als ik ben, maar volgens mij kan men zowat hier niet eens spreken van een glazuur??
    In de fritte zit een beetje kwarts maar dat is toch niet zo veel, Lucien dat ik een loper mag verwachten??
    Ik was verdacht op enige blaasvorming daarom heb ik de stook ook niet op volop gepland.
    Ik had zelf het idee dat bij een iets rustiger stook het "glazuur" ook wel "gaar" werd? :-)
    Bij de vorige proef had ik geen lopers.
    Evengoed eerst maar weer bedankt voor de tips, allemaal. Ik denk dat ik vanavond nog maar eens een proef maak.
    beantwoord
  • Dit is de laatste die ik gemaakt heb gekroond en al ben ik het bronzen tijdperk uitgestapt.
    Er staan wel nog wat zelfportretten op

    www.petrus.exto.nl
    Bijlagen:
    beantwoord
  • dit is witbakkende klei verschil goed te zien aan de sinterengobe ( kraag )
    beantwoord
  • Ho ja, Petrus, ik had me op dat mangaan verkeken. En wel beschouwd is dit nog amper een glazuursamenstelling te noemen, zoals Marrie ook reeds heeft opgemerkt. Nou ja, dan kan er nog geen sprake zijn van loopglazuur. Misschien net de reden dat er een iets te weinig kwarts in zit, dat het dan blaasjes gaat vormen doordat het "netwerk" niet meer kan sluiten. In elk geval, supermooi.
    beantwoord
  • Wederom met recept van Petrus van 14-04-09 om 1953u. een werkstuk gebakken.
    Aangezien ik met het eerste resultaat (zie foto van een proefje) best tevreden was, dezelfde "glazuur" (wat dus al even had gestaan) opgebracht op een vaas.
    Hetzelfde probleem als Let. De vaas is helemaal zwart. Deze keer dun opgebracht en daardoor kun je de rode kleihuid er door heen zien.
    Van enige bronskleur is werkelijk géén sprake!
    Het werk ziet er vreselijk uit! :-)

    Het enige verschil van werken is: dat ik niet de tijd heb genomen om de oven wat rustiger op te laten starten.
    Ik heb dus niet de tijd genomen om in 2 uur naar 250 graden te gaan.
    Direct volop ingeschakeld met 240 graden per uur.
    Wanneer dit het probleem zou kúnnen zijn dan zou het fijn zijn om de theorie hierachter te weten....

    Groetjes: Marrie.


    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Ik stook altijd hetzelfde: in vijf en een half uur naar 650 graden. Dus dat is ook langzaam. Met de snelheid van jouw stoken heeft het dus niets te maken.
    Vreemd hè? Ik heb nu weer een proef klaar liggen uit diezelfde pot en heb nu heel erg goed over de bodem geroerd. Ik was bang dat ik dat niet voldoende gedaan had.
    Ik moet hem nog stoken. Ik laat het wel weten.

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Marrie,
    Ik ben het met Let eens dat de snelheid van stoken naar 650°C niks van doen heeft met het eindresultaat. Wel belangrijk dat u de tijd geeft ( >900°C) op het eind van de stook om het glazuur te laten uitsmelten naar behoren. Ik heb eerder mijn twijfels, zoals ik al heb geschreven, dat een "metaal"-glazuur eerder dik dan dun moet aangebracht worden. De recepten van Petrus zien er anders vrij normaal uit.(wat van het zelfportret niet kan gezegd worden :-) ).
    beantwoord
  • Hallo Let en Lucien.

    Zelf had ik ook al de indruk dat het aan de veranderde stookwijze niet zou kunnen liggen.
    Ik ben dan ook héél benieuwd, Let, hoe het eindresultaat zal zijn van jou stook!
    Fijn, dat je ons/me op de hoogte wil houden!

    Het is goed mogelijk, Lucien, dat het recept van Petrus er vrij normaal uit ziet maar mijn eindresultaat was "bagger". (zag er niet uit!) :-)
    Het "glazuur"heeft verder nét als de vorige keer voldoende tijd gehad om uit te smelten en heeft verder hetzelfde traject gevolgd als dat van Petrus.
    Aangezien ik de eerste keer een redelijk goed resultaat had (hoewel het niet te vergelijken was met dat van Petrus.../zie de foto als vergelijkmateriaal) heb ik toch het idee dat ik terug moet komen op de tip van u: Eerder DIK aanbrengen dan té dun?
    Als ik dingen goed heb begrepen is dit een tegenspraak van Petrus en ga ik hierop in...ga de test doen.

    Ik heb nu dus al de eerste keer gedompeld ( foto) en dan wordt het werk wat dikker in de glazuur gezet dan met de kwast...... vind ik.
    Bij dit werk, waar we nu over spreken, heb ik het glazuur: éénmaal met de kwast opgebracht en met de kwast wordt het glazuur véél dunner opgebracht dan door te dompelen....vind ik.
    Bij het dompelen had ik tenminste een: wát brons-ogende-glazuur en met de kwast.... totaal zwart met een doorschijnende rode kleihuid.
    Ik ga een foto van dit resultaat maken.
    Na de gemaakte foto ga ik op hetzelfde werk meerdere keren met de kwast glazuren. (Ik kan niet spuiten vanwege een opgebrachte ingekerfde tekening)
    Nu dan dikker glazuren en nogmaals "gladbranden".
    Het eindresultaat laat ik natuurlijk horen!
    Niet om het werk maar om het leerproces ben ik toch wel erg benieuwd of men tot een eindresultaat kan komen als dat van Petrus...

    Fijn weekend allemaal.
    Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marie J

    Wat vervelend nou toch luister maar naar Lucien!
    Wat voor de een dik is is voor de ander dun ;)
    In de bijlage een paar foto's van spaarvarkens waar ik de opbrengsten van de verkopen van mijn keramiek in bewaar.
    De eerste foto is van het 60% mangaan recept de 2e is van het 40% mangaan recept
    Bijlagen:
    beantwoord
  • 2e
    Bijlagen:
    beantwoord
  • 3e
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Petrus.

    Ik realiseer me goed dat deze discussie is geopend door jou en wanneer jij er mede door de hulp van dit forum er goede resultaten mee boekt is dat geweldig en van mijn kant: van harte gegund!

    Vanwege jou opening, is het jou "feestje"..

    Zoiets is een goede stimulans om dit forum "levendig" te houden en zodoende elkaar te stimuleren en te motiveren, met wat je hebt bereikt!
    Ik ben dus gestimuleerd om de te behalen bronskleur, mede dankzij dit forum, van je zelfportret te realiseren....

    Echter nu denk ik te begrijpen dat mijn/jou recept mogelijk niet goed in elkaar zou zitten voor het, voor ons bedoelde, toch vrij duidelijk benoemde gewenste resultaat.
    Want je zegt nu ineens, Petrus: 60 % mangaan gebruikt te hebben.
    Vanuit de vergelijking van de foto's van de spaarvarkens en je "zelfportret" trek ik conclusies, dat wij dus volgens aanwijzingen van jou: 40% mangaan hebben gebruikt, (ik tenminste wel, koper buiten berekening gehouden om tot de 100 % te komen) om eventueel dit "zelfportret-resultaat" met een zelfgemaakt recept te bereiken....en dat dan niet voldoende is gebleken??

    Gezien je spaarvarkens, acht ik het niet onmogelijk dat ik ben gestart met een recept die voorlopig nog geen gewenst "brons" terug zal geven.
    Tenzij ik inderdaad de raad van Lucien zal opvolgen en de glazuur dikker zal opbrengen.

    Kort door de bocht: nu veranderd ineens het recept:
    méér mangaan óf dikker opbrengen dus...

    Bedankt, Lucien, voor je eerlijke en open aanwezigheid!

    Groetjes: Marrie
    beantwoord
  • Marrie,
    Betreft het begrip "dik-dun" heeft Petrus wel gelijk. En zoals u zegt, het is ten slotte zijn ballgame. Een hele prestatie om zo een reeks glazuren te maken, waarvan per definitie weinig receptuur te vinden is.
    Begin de 80'jaren had Potterycrafts enkele mooie "metallic glazes', toen nog als verdeler Lucky Lambo in Bussem. Zo was er P2185: Pewter, P2186: Bronze en P2187: Gold. De plaatsen waar het (voor mijn perceptie van ) dun op zat, gaf helemaal geen "metallic", maar wat koffie-dik. Als ik het goed zie op de "staalplaatjes"-foto is er links-boven toch duidelijk een uitzakken van het glazuur te zien ? Dat kan toch niet in de "koffie-dik"-versie ? En Marrie, ik denk dat het nog weinig uitmaakt of er 40% of 50% mangaan in het glazuur zit. Eens er verzadiging van mangaan of koper is, krijgt men zowiezo metallic.
    beantwoord
  • Hallo allemaal.

    Ik wil toch ook nog even reageren. Ik heb de proeven ook gedaan met zowel dun als dik! Bij mij viel op dat de eerste proef, die dus wel gelukt is maar ook meteen was gebruikt na het aanmaken, op de dunne kant het mooiste resultaat had! En dan heb ik het over 1 keer dun smeren.
    Ik zal er ook nog maar weer eens een dikkere versie bij maken. Als ik toch ga stoken maakt dat ook niet uit! Ik ben zeer benieuwd!

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Let,
    Nu weet ik niet op welke basis de fabrieksglazuren van Potterycrafts gemaakt zijn, maar ik heb zo een vermoeden dat deze een deel loodfritte bevatte, in tegenstelling tot de recepten van Petrus, die zuiver alkalisch zijn. Ik denk dat een alkali-lood-fritte een meer stabiel resultaat geven. Wel raar dat er zoveel tegenstrijdige resultaten zijn. De recepten van Frans heb ik niet uitgetest, gezien hij daar een uitstekend resultaat mee heeft. Ergens wordt er iets over het hoofd gezien. Dat is net de reden dat ik in het type-glazuur zoek, gezien lood een gunstig effect heeft op glans-metallic-glazuren. Testen moet uitsluitsel geven. Frans kan hier ook zijn voordeel uit halen. Potterycraft had een metallic dat kun wedijveren met goudluster, en een metallic dat net gietijzer-look gaf. Verschillende smelters geven verschillend resultaat.
    beantwoord
  • Let,
    Het zou ook kunnen dat iets hoger stoken of pendelen net genoeg is. Te lage temperatuur gaf toen ook een meer zwarte dan metaal-kleur. Hoe dan ook, een ietsje loodbisilicaat als trigger kan net het zelfde resultaat geven. Op de staalplaatjes van Petrus is ook duidelijk te zien dat het glazuur reeds de neiging heeft om uit te zakken, dus: max.temp. svp.
    beantwoord
  • Hallo Marie J Let en Lucien.

    Het is niet goed te zien maar het eerste varkentje is mat 60 mangaan en meer koperkleur.
    Het 2e is met 40mangaan en dus het recept zoals dat van mijn zelfportret zie hierboven op 19-12-2008!!

    Dus het recept is niet veranderd maar ik had er een toegevoegd.
    Vervolgens even teruggelezen is dit het recept wat door het kleicollectief beschikbaar is gesteld!!
    Ik noem dit recept 22 zoals op het varkentje te zien is.
    Er is bij mij nog niets mislukt en deed alles met een plat kwastje.
    Op mijn staalkaart staan deze nummers.
    Ook staan daar proeven op met fritte 10.05 ( 6, 5 en 15 )maar deze werden niet zwart maar te donker.

    Groet, Petrus.
    beantwoord
  • Lucien,

    De enige die is uitgezakt is linksboven en dat is geen vast recept maar een aantal kant en klaarglazuren die ik bij elkaar heb gegooid...dus een rommeltje, deze zakt uit.
    Nadat ik er kwarts aantoegevoegd had kon ik deze glazuur gebruiken voor mijn steengoedschalen.

    Groet Petrus.
    beantwoord
  • Op mijn glazuurcursus bij Natascha Zaludova kreeg ik een recept mee wat een aantal kunstenaars in Scheveningen (strandmuseum ) gebruikte.

    Ik heb dat niet uitgeprobeerd maar als jullie toch gaan bakken.

    40 kleipoeder
    40 mangaan
    10 kopercarbonaat
    10 nepheline
    10 fritte 1510

    2x bakken op 1140
    Nogmaals ik heb deze nooit gemaakt.
    beantwoord
  • Betreft het begrip, dik-dun opbrengen van een glazuur heeft Petrus zeker gelijk.
    Het zou zelfs ook nog kunnen dat ik de glazuur wat dunner heb gemaakt dan Petrus.
    Zelfs daar zou met het opbrengen nog een verschil in kunnen zitten.
    Het komt ook vast allemaal goed. We weten alleen nog niet wanneer. :-)
    Vanmiddag is de vaas voorzien van 6 lagen glazuur en kan het weer opnieuw gestookt worden.
    Het viel me op dat de "glazuur" zich zo gemakkelijk na de "gladbrand" op liet brengen alsof je een biscuit werkstuk aan het glazuren bent.
    Er zat dus beslist véél te weinig glazuur op.
    Nu dus eerst maar weer even een dag wachten op het einresultaat.
    Ik laat weer van me horen.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Het resultaat van de vaas is eigenlijk hetzelfde dan de foto die ik al had geplaatst.
    Het lijkt er op dat 1 keer dompelen gelijk staat aan 6 laagjes glazuur opbrengen met de kwast... :-)
    Nu de vaas zijn gladbrand heeft gehad vind ik het wel wat storend van dit glazuur dat je iedere vingerafdruk kunt zien wanneer men de vaas in de hand heeft genomen.
    Verder is het werk goed gedekt, geen lopers en helaas... nog wat te weinig brons. :-)
    Marrie.
    beantwoord
  • Beste carol,
    De ene persoon spreekt over grammen, de ander heeft het over %, dan weer lees ik slechts alleen de cijfers, of over x aantal delen.
    Hoe moet je toch de recepten lezen wil je zelf een glazuur en/of oxide afwegen?
    En alle genoemde stoffen droog mengen en dan het water erbij?
    Heel graag wat uitleg omtrent dit onderwerp, heb het op het forum niet kunnen ontdekken.
    Met vriendelijke groet, truus w.
    beantwoord
  • Heel simpel
    Stel dat 100 gram 100 % is
    dan neem je hier 20 gram koperoxyde en 80 gram mangaan oxyde. Met de "behangplak" en water roeren tot een lekker smeerbaar goedje.
    En als het na verloop van tijd wat ingedikt is doe ik er gewoon weer water bij;-)

    Maar dit is natuurlijk wel een simpel receptje.

    Maar ook als er een aantal delen staat dan moet/kun je ervan uit gaan dat het aantal delen bij elkaar altijd 100 procent is.

    Haha..maar ik geef grif toe dat het veel makkelijker zou zijn als iedereen gewoon neer zet hoeveel gram er van elk in moet hoor. ;-) Ik ben er ook geen ster in.
    beantwoord
  • Truus, het gaat steeds om droog gewicht in gram, kilo of % ( delen ) . Doodsimpel zoals Carol aangaf. Bij formules ( Segerformule ) wordt dit uitgedrukt in MM = Moleculaire Massa, wat ook soms bij een recept wordt bijgeleverd. Daar dient een omrekening te gebeuren van MM naar gewicht.
    beantwoord
  • Beste Carol en Lucien,

    Geweldig jullie duidelijke reactie, ook van Marrie ontving ik een antwoord. Bedankt.

    Inmiddels heb ik het boek : Glazuurtechniek van Geert Theunissen gedownl.

    Een stroom van informatie, prachtig om dit te lezen; ik zal niet de "hele" inhoud begrijpen,maar leerzaam is het zeker.
    En beetje bij beetje wordt `alles` duidelijker.
    Heel leuk, ik geniet ervan.

    En Geert Th, u bedankt voor `het boek`.

    Groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.