ALGEMEEN > Techniek > Rieten mand bekleden met klei

Hoi,
Mijn naam is Meike. Ik ben voor school bezig met een opdracht die gaat over mandenvlechten. Nu heb ik gelezen dat men vroeger de manden gebruikte als mal voor de klei.
Ik heb nu met 3 soorten klei geprobeerd deze om een rieten mand heen te kleien en 2 zijn er tot nu toe gebarsten. (40% 2mm en 40% 1mm)

Heeft iemand dit ook al eens geprobeerd?
Misschien nog tips over bepaalde soorten klei? En waar kan ik die krijgen?

Ik wil in een later stadium het uitbranden van het riet met de raku-techniek gaan combineren. Heb ik daar weer een ander soort klei voor nodig?
Is er iemand die een oven heeft en die mij hierbij misschien zou willen helpen?

Hopelijk heeft iemand een antwoord...

Groet, Meike
gevraagd

13 antwoorden

  • Hallo Meike,
    Op de academie heb ik ook nog met riet een mal gemaakt, maar enkel als vorm. Ik denk niet dat men een mand gebruikte om die met klei te bekleden en de mand er in te laten zitten. Elke klei gaat er op barsten, gezien elke klei gaat krimpen bij het drogen en het bakken.
    beantwoord
  • Lucien zou het niet lukken met papierklei? Heb daar al meerdere experimenten mee gedaan, zelfs op kippengaas. Is daarna ook raku te stoken.
    beantwoord
  • Op zeshoekige kippegaas zal dat nog wel lukken met papierklei, maar op een biezen mand ? Uitproberen en je weet het. Ik zie dat niet zitten. Wél als je, met krantenpapier ertussen, de mand als mal gebruikt. Succes, en laat nog iets weten.
    beantwoord
  • Je kunt de klei natuurlijk wel aan de binnenkant van het de mand drukken. Dan zie ja aan de buitenkant van de kleivorm het gevlochten motief en is de binnenkant glad.
    beantwoord
  • Wel Jose, dat was ook zo mijn idee en dan heeft het nog zin. Deze techniek werd ook (en nu nog) gebruikt.
    beantwoord
  • Ik heb recent een takkenconstructie met laagjes papierklei (pap) ingesmeerd, todat ik een goede dikte had. Zo'n 7 a 8 laagjes .
    Dat gaat heel goed, dus volgens mij moet het ook wel lukken met zo'n mand. Je moet echter wel opletten dat alles goed bedekt is met de papierklei en dat de lagen toch wel dikte hebben. Tijdens het stoken verbrand de mand en op die plekken ontstaat er een lege ruimte.

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Wauw! Te gek dat er zoveel mensen met me meedenken, en zo snel reageren!!
    Sonja, kun je mij uitleggen hoe je die papierkleipap maakt!? Of waar ik die kan kopen? En hoe dik zijn de verschillende lagen die je erop smeert? Of hoe dit is het totaal?
    Groetjes, Meike
    beantwoord
  • Beste Meike,
    Je hebt kant en klare papierklei. Ik heb hem gekocht tijdens deelname aan de papierklei werkweekenden bij atelier Camerig (Jos Ehlen). Staat hier ook vermeld op de site bij "De les gewezen". Waarschijnlijk is hij ook te koop bij Keramikos, Robbelien of dergelijke winkels.
    Maar .... de takken heb ik gedaan met zelfgemaakte papierklei. Bij Jos hadden we papierkleipap op basis van klei en eierdoosjes.
    Ik heb thuis papierkleipap gemaakt zoals het vermeld staat op de site www.quekel.com, hier staat een minicursuspapierklei vermeld. Je kunt dan een kleine hoeveelheid aanmaken, wat lekker makkelijk is.
    Ik heb thuis zelf nog niet gebakken maar het schijnt erg te stinken als je papierklei bakt. Binnenkort heb ik een oven vol met papierkleiwerk, dat is nog even afwachten dus.
    Je moet wel even navragen dat waar je laat bakken ze ook papierklei bakken want bij mijn opleidingscentrum doen ze het niet. Er is ook een ander stookschema. Als je zover bent geef dan een seintje
    Als je het papje hebt dan smeer je met een kwast telkens de lagen erop, deze laten drogen en daarna weer een volgende laag. Zo'n laag of 7 a 8.Dikte? een beetje op gevoel...
    Daarna het werkstuk laten drogen en bakken !
    beantwoord
  • Hallo Meike,
    Sonja heeft je wel een werkwijze beschreven die best haalbaar is, maar dit kan je moeilijk bestempelen als "een oude"techniek, wat je duidelijk in je oorspronkelijke vraag had gesteld. Papierklei is een materiaal dat pas de laatste 20 jaar populair geworden is en niet in relatie met manden-mallen staat.
    beantwoord
  • Lucien, het mengen van organisch materiaal met klei en zand, is toch een eeuwenoude techniek? Hier in Limburg werden er zelfs de vakwerkboerderijen mee op gebouwd. Groet,
    Marga
    beantwoord
  • Dat is me wel bekend, maar organisch materiaal doen om schalen en schotels mee te maken ? Ze zouden zo lek als een 'mandje' zijn. :-)
    beantwoord
  • Ja dat is ook zo. Ik zie het nut er trouwens ook niet van in Meike om de mand te verbranden, nu ik het bericht nog eens goed lees?
    beantwoord
  • Meike.
    Wat ik in Frankrijk heb gezien is:
    Een soort techniek die Lucien bedoeld, die vroeger en tegenwoordig nóg wel wordt gebruikt.
    - Een vaas van rollen/plakken/repen klei wordt opgebouwd.
    - Na iedere volgende opbouw werd er touw om heen aangebracht om de klei te ondersteunen. (buitenkant van het werk)
    - Men ging tot een hoogte van ruim 1 meter en had naast de ondersteuning van het touw ook 12 houten mallen nodig om de boel te "stutten" en in model te brengen.

    Tevens had men een "takel" nodig om de vaas te verplaatsen.

    Zou dit het zijn, wat je bedoeld???? (maar dan in het klein, zonder takel en "stutwerk? :-)

    Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.