ALGEMEEN > Klei - algemeen > aardewerk als waterkoeler

Hallo Allemaal,
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een waterkoeler. Hiervoor wilde ik graag een natuurlijke koeltechniek gebruiken en zo kwam ik uit op terracotta waterkoelers en de spaanse waterkan, botijo genaamd, van witte klei.

Ik weet al dat ik klei niet hoger dan 1060 graden moet bakken, om de wand van de waterkoeler poreus te houden. Het water kan dan door de poriën verdampen en dit zorgt voor verkoeling.

Nu is mijn vraag:
Wat voor klei kan ik hier het best voor gebruiken?
Een klei die je op lage temperatuur kunt bakken, zodat deze poreus blijft, maar toch zo sterk mogelijk is. Het liefst zou ik witte of zwarte klei gebruiken.

Als er iemand is die nog andere ideeën heeft over het toepassen van aardewerk voor deze koeltechniek, laat het me weten! Ik heb zelf geen ervaring met aardewerk en weet niet waar ik allemaal rekening mee moet houden...
gevraagd

2 antwoorden

  • Hallo Lizanne,
    Wit aardewerkklei met een hoog aluminiumgehalte is het best, daarna komt de roodbakken klei en af te raden is de zwartbakkende klei, gezien deze laatste de neiging heeft snel te gaan sinteren en daardoor minder poreus wordt. Papierklei is ook uitstekend of klei waar een vulling in zit wat kan verbranden en uw klei poreuzer maakt.
    beantwoord
  • Kijk eens op de site van Royal VBK. Arian Brekveld heeft iets dergelijks ontworpen.
    Omschrijving (in 't Engels):
    This water carafe is self cooling whilst standing on your garden table. By natural evaporation, the temperature of the water inside will drop.

    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.