ALGEMEEN > Techniek > holle buis maken

Helaas vond ik niets op het forum over dit onderwerp. Ik wil graag holle buizen met verschillende doorsnee maken. (40cm lengte) Ik kom nog al wat problemen daarbij tegen. Heb een krant om een pvc buis gewikkeld, plaat uitgerold en nog vochtig om de buis gerold. De randen schuin naar binnen afgesneden waardoor de omtrek boven/onderkant van de klei tegen elkaar komt. Verbonden met rolletje en slib. Bij het rollen van de buis werd steeds het middenstuk wijder dan aan de zijkanten. Minder druk geeft wel wat verbetering. Ik gebruik klei met veel chamotte. Andere klei gebruiken? Of moet ik proberen een tweedelige mal te maken en gieten? (met waarschijnlijk nog grotere problemen?)
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Alvast hartelijk dank.
Inez

6 antwoorden

  • Inez,
    Ik heb een handbediende extruder muurmodel, waarvoor ik calibers heb gemaakt met de nodige binnen en buitenafmetingen. Gaat prima.
    Als je holle buis wil gebruiken mag deze door de druk niet vervormen. Plastic, hout of koper is niet stevig genoeg. Een metalen buis is beter. Enkel even rollen en niet drukken.
    beantwoord
  • Dag Lucien, Dat lijkt me een handig apparaat maar ook erg gecompliceerd om verschillende diktes te krijgen. Kortom, ik heb zo'n ding niet en moet het dus op een andere manier proberen.
    Nog wat vraagjes.
    Zou het verschil maken als ik klei zonder/minder chamotte gebruik?
    Ik heb de klei nu niet laten drogen maar direct om de buis gewikkeld. Als ik de klei nu eerst laat opdrogen of gaat het dan barsten? Zou het het liefst van porceleinklei maken (vanwege de klank), maar dat lijkt me nog een brug te ver?
    Weet je hoe hiervoor een tweedelige mal is te maken of waar ik die informatie kan vinden? Googlen heeft me niet verder gebracht, helaas.
    Met groeten,
    Inez
    beantwoord
  • Inez,
    Het is echt een heel handig ding. Ikzelf heb een drietal verschillende buisprofielen gemaakt. Je kunt die ook bij een metaalbewerker laten maken. Eigenlijk is dit een eenvoudige constructie, en voor een vakman in mum van tijd gemaakt. Verder kun je er oor-profielen, ornamenten, in het kort, zowat alles mee maken wat aan de meter te koop is. Je moet maar eens bij je leverancier zo een wand-extruder grondig bekijken.
    Wat betreft wel of geen chamotte; maakt naar mijn ervaring niks uit. De werkwijze om de buizen manueel te maken wél. Wikkel een krantensnipper een à twee keer zeer losjes rond de buis en tape deze om de tien cm. met papieren plakband vast. Als de klei nog goed kneedbaar is, hoeft geen slib op de naad. Dat schuin afsnijden is OK. Wrijf de naad goed in elkaar met een rubber loomer. Rol nu de klei met buis, zonder drukken, enkele malen over het werkblad.(ik gebruik hiervoor gipskarton) Trek dan de buis uit de klei-buis en laat de krant zitten. Dek deze buizen goed af en de dag nadien zijn ze goed handelbaar zonder in elkaar te klappen. En porseleinklei bijt niet. Doen!
    O ja, die mal nog: Siegfried Gorinskat had een systeem opgevist wat men in de pijpenmakersindustrie gebruikte. Deze beschrijving met de werkfoto's kun je lezen in "HET ATELIER, de wereld van..". Naar de bib ? Ik kan je wél reeds verklappen dat het er niet eenvoudiger op wordt. :-)

    beantwoord
  • Da's heel mooi,dat ga ik uitproberen, zat al een eind in de richting gelukkig.
    Wat is nu het wezenlijke verschil eigenlijk tussen klei en porseleinklei wat betreft de behandelingswijze?
    Ja, dat zo'n mal niet gemakkelijk is had ik al bedacht,
    maar ja, als je iets graag wil??!
    Hartelijk dank voor je altijd snelle reactie.
    Groet,
    Inez
    beantwoord
  • Inez,
    Klei verschild enkel van samenstelling, of het nu gaat om aardewerkklei, steengoedklei of porseleinklei. Dit maakt dat sommige kleien minder plastisch zijn dan andere of "meer zuiver"( eenvoudiger van samenstelling ). Porseleinklei is zo een zuivere kleisoort en durft daarom wel eens stug in verwerken zijn, zeker de "klassieke" soorten die rond 1300°C dienen gestookt. (door zeer lage % smelt-elementen). Lage temperatuur porseleinklei is doorgaans plastischer en daardoor relatief gemakkelijk draaibaar. Deze laten zich ook makkelijker 'boetseren'. Hoe dan ook, porseleinklei is ook maar klei. Je leverancier kan je advieseren welke porseleinklei het meest geschikt is voor jou doel.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, weer van alles bij geleerd.
    Ga gewoon verder met alle tips in het achterhoofd.
    Groeten,
    Inez
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.