ALGEMEEN > Tips > Inox plaatjes onder voetjes.

Als ik een werkstuk met voetjes moet glazuren dan glazuur ik alles, ook de onderzijde van de voetjes en plaats die bij het bakken op inox plaatjes. De glazuur kleeft niet aan de inox.
Willy

6 antwoorden

  • Inox is in de volksmond beter bekend als roestvrij staal.
    beantwoord
  • Ja bij ons in Vlaanderen Inox, zal van het Frans komen zeker.
    beantwoord
  • Hierbij een foto van een plaatje in roestvrij staal.
    Afmeting 5 x 5 cm., hoekjes omgeklopt.
    Ideaal als steuntje voor volledig geglazuurde stukken en een 20 tot 30 tal keer te gebruiken op 1240*C.
    Is gemaakt uit restanten en heeft mij niks gekost. Door het branden op 1240*C gaat er iedre keer een heel fijn laagje weg en blijven de puntjes vlijmscherp en blijft er nooit glazuur aan kleven.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Willy, onderstaande tip had ik reeds gegeven op de vraag van Marieke op 5-12-8 onder OVENS ALGEMEEN : vastbakken triangels.

    Nog een tip met roestvrij/inox staal:
    Laat bij een metaalbedrijf triangels snijden uit ongeveer 1 mm. inox.
    Dit kan uit repen waar men op 60° stukjes verknipt naar driehoekjes. De grootte bepaal je door de gewenste basisdiameter van je triangel uit te tekenen als een cirkel waar je een gelijkzijdige driehoek rond tekend. De punten van deze triangels kan je tussen een bankschroef omplooien zodat die een ietsje naar binnen toe staan. Je bekomt dan een zeshoek met drie opstaande driehoekige punten. De grootte van de punten kan je nog zelf bepalen; kleine punten geeft een grotere basis en een lager draagvlak en grotere punten, net andersom. Zo heb je ook geen voetje in klei nodig, wat met schroeven of draad wel het geval is.
    beantwoord
  • sry, niet op gelet.
    ik gebruik wel 3 of 4 mm dikte, want bij een temp. van 1240°C is 1 mm onvoldoende om verschillende keren te gebruiken.
    De steuntjes bakken per keer russen de 0.1 en 0.2 mm af.
    Willy
    beantwoord
  • Willy, dit heeft meer te maken met de legering van het gebruikte "roestvrij staal/inox(idable)". Hoe meer chroom/nikkel , hoe minder dit gaat afbladderen. Ik heb dit probleem niet met 1 mm triangeltjes. Als de plaatjes dikker zijn, zijn ze nog moeilijk plooibaar. Ik gebruik ook cassettes om klein grut in te stapelen, en die heb ik wél in 2mm laten maken. Ik beschik niet over een plooimachine en tussen de bankklem is dit knoeiwerk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.