ALGEMEEN > Ovens > ik wil een oven kopen, wie geeft me raad?

Hoi, ik had graag een oven gekocht. Ik ben absoluut beginner en wil aan huis behalve draaien, ook bakken en glazuren. Maar...het aanbod is zo tergend groot! Wie geeft me goeie raad bij het aanschaffen van een keramiekoven ?
Reeds bij voorbaat , mijn dankbaarheid !
Beste wensen en groeten vor het nieuwe jaar !
Jan
gevraagd

5 antwoorden

  • Jan,
    Hoeveel literinhoud moet de oven zijn ? Over hoeveel Watt beschik je ?
    Wil je een elektrische of een gasoven ? Beschik je over aardgas of LPG ? Tegels of potten ? Allemaal factoren die de keuze helpen bepalen.
    beantwoord
  • beste Lucien, inhoud, geen idee eigenlijk:-) ik heb een normale aansluiting in m'n ateliertje van een 230V/16A , ik had graag op elektra gegaan en ook later wel richting Gasoven voor Raku. Ik denk vnl. aan potten bakken maar zoals je stelt, tegels , krijg ik ook een ingeving , maar ik wil eerst maar eens stapje per keer nemen. Dus een budgetvriendelijk oventje .. reeds met dank aan jou!
    beantwoord
  • Jan,
    Met deze vermogenbeperking van 16 A zit je aan maximum 3,6 Kw
    Voor steengoed heb je daar een 55 liter en voor aardewerk een 75 liter voor. Nu nog het budget.. Los daarvan zou ik kiezen voor een ROHDE of een NABERTHERM. Er zijn nog goede merken, maar zelf heb ik het niet zo voor USA-produkties. Daar zit nogal wat speelgoed tussen. Voor de sturing zou ik voor deze oven ZEKER WETEN een Kilnsitter nemen met een aparte temperatuurmeter. Met een Kilnsitter heb je steeds de juiste stookreproduktie, wat je nooit hebt bij een automatische regelaar, die dan nog vrij duur is ook. Het is zoals een wasmachine met 35 programma's en waarvan je er maar 3 nodig hebt. :-) Voor meer info hierover kun je op dit forum vinden.
    beantwoord
  • Voor mij gold dat mijn tweedehands gekochte oventje van 30 bij 40 cm. al snel te klein was.... Zo groot mogelijk kopen zou ik zeggen.
    Ik ben al snel over gegaan op een krachtstroom-aansluiting.
    Ik heb nu een hele oude oven (1973) van het merk Prins (50 bij 80 cm.) en nog een kleine electrische (50 bij 50 cm.),via klei.nl/ marktplaats gekocht en allebei met handmatige/halfautomatische besturing, dus geen computer. Dit bevalt mij prima. Je moet natuurlijk wel in de buurt blijven om de oven iedere keer hoger te zetten. (ieder uur) Ook heb ik een losse temperatuurmeter gekocht. (gebruik ik ook voor de raku-ton)
    Voor raku kan je los van je electrische oven stoken op gasflessen en een brander. (ik heb zelf mijn raku-oven gebouwd bij Ed en Ine Knops -knopsclay.nl-)
    Ik hoor van collega keramisten dat het merk Toma hen goed bevalt zowel qua besturing als qua service maar heb hier dus zelf geen ervaring mee.
    Succes met de aanschaf,
    groetjes Monique
    beantwoord
  • Dank je voor de gegevens, ik ga een keer m'n licht opsteken bij de verschillende merken. Het zal allezins een studie op zich gaan worden. Die L&L van Ve-Ka kwam ik net tegen, enige ervaring hiermee, of goede/minder goede reacties al gezien?

    Met dank!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.