ALGEMEEN > Stoken > voorbeeld bisquit stookcurve

Ook dit onderwerp zie ik meerderen malen terug keren alleen ben ik er nog niet achter in hoeveel graden je in hoeveel tijd stijgt en daalt. Ik heb nu voor het eerst een lading potjes voor m'n 70 liter oven. Gedraaid werk van rode aardewerk klei (max 1180gr). De computer kan een curve van 10 stappen maken. Kan iemand mij een voorbeeld geven van een bisquit stook curve, met de stappen in graden en uren. (ook de afkoeling?)
Heel erg bedankt alvast! gr, evelien.
gevraagd

11 antwoorden

  • x
    beantwoord
  • Voor bisquit is het eenvoudig Evelien

    Stook de eerste 200 graden langzaam op.
    Dit om het eventuele vocht dat zich nog in de klei bevind de kans te geven te ontsnappen.
    Doe 3 uur voor de eerste 200 graden
    Daarna is het mogelijk om met 100 tot 150 graden per uur naar de eindtemperatuur te gaan.
    Wat wel belangrijk is : Doe het ontluchtingsgat pas op het laatst dicht.
    Tot rond de 800 graden ontsnapt er nog waterdamp en andere gassen uit de klei.
    Wat betreft het koelen: dat kan alleen als er geforceerd gekoeld kan worden zoals bij een gasoven.
    Anders gewoon op natuurlijke manier afkoelen.

    Frans
    beantwoord
  • Wij koelen met de zelfde snelheid als met het opstoken.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Evelien,

    De eerste fase die je klei meemaakt is VERDAMPING: tot 120°C.
    Deze fase moet langzaam gebeuren ( +/- 2 uur ) ivm stoomvorming indien er zich nog water inn de klei zou bevinden.
    De tweede fase gaat tot 350°C en hier gaat alles wat brandbaar is eruit op ongeveer 200°C. Het moleculaire carbon is tussen 700 en 950°C, maar nog niet. Deze fase is vrij veilig, maar ik zou 1u/100°C wel aanhouden tot 500°C
    De derde fase gaat je klei 'verstenen'. Doordat het moleculaire water gaat ontbinden, gaan de moleculen een andere verbinding maken en daardoor wordt de klei gewoon steen en is daardoor niet meer in water oplosbaar. Dit gebeurd vanaf 350°C. Tussen 120 en 350°C is er een droge fase. Nu ga je zien dat er terug damp uit he ovenuitgang komt ( gebruik hiervoor een spiegeltje )De laatste resten water gaan er uit tot 600°C, maar deze laatste 100°C is het gevaar van stuk springen wel voorbij. Stel vanaf 500°C tot 700°C je snelheid bakken af op 1u/100°C. Er zijn nog belangrijke processen en fenomenen die ondertussen plaats vinden, maar dat is nu nog niet aan de orde.
    De laatste fase gaat van 700°C tot 950°C. Vanaf 700°C mag je vol vermogen gaan tot 900°C en dan terugvallen op 100°C/u tot 950°C
    In deze fase gaat, zoals ik reeds heb vernoemd, alle carbon verdwijnen, maar ook de meeste nitriten/nitraten/sulfaten, tussen ongeveer 900°C en 950°C. Als je brusk ga stoppen op 900°C kun je later nog "glazuurproblemen" krijgen.
    Bij het opstoken MOET je de oven goed verluchten, ttz. met de uitgang open ! Na be bakcyclus de oven-uitgang sluiten. De snelheid van afkoelen heeft totaal geen belang, als er maar geen 'ongelijke' afkoeling is door binnenstromende koude lucht.
    Nadien mag je nog vragen stellen rond kwartssprong, vitrivicatie, oxidatie/reductie. Kwestie van bezig te blijven. :-)
    beantwoord
  • Leuk, Frans was ook al aan het klavier. :-)
    beantwoord
  • Goh,dit bovenstaande lezende schijn ik altijd mazzel te hebben gehad.Mijn handopbouwwerk is wel altijd zeer goed droog maar ik stook dan wel erg snel en van het opendoen van een ontluchting ? Mijn eletrische oven stookt altijd 's nachts aan ivm nachtstroom.
    Tot nog toe heb ik altijd gewerkt met st.Joris grof

    Mijn stookschema :
    in 60 min naar 200 gr.
    in 60 min naar 350 gr.
    in 60 min naar 500 gr.
    in 120 min naar 600 gr.Extra tijd ivm kwartssprong.
    doorstoken naar eindtemperatuur 960 of 1020
    15 minuten pendelen

    Dit is een curve die ik ook ooit ergens heb opgepikt.

    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Zo snel is dit ook weer niet, he Sonja? Naar 600°C in 5 uur. En als je met St.Joris grof werkt is de extra tijd voor de kwartssprong geen luxe. (bevat toegevoegd zilverzand)
    Ik heb speciaal wat meer info in mijn mail gestoken om het proces wat de klei ondergaat even toe te lichten en zo meer vat te hebben op oorzaak en gevolg. PS: om het niet op de spits te drijven heb ik het nog niet gehad over de kwartssprong ( 1e en 2e )
    Ik denk ook als je op 950°C, 15 min pendelt, je geen reden meer hebt om tot 1020°C te stoken.(enkel om reden van de sterkte v/h biskwie)?
    beantwoord
  • Hier kan ik mooi mee starten! Bedankt! gr, evelien.
    beantwoord
  • Iedereen bedankt voor het geven van stookcurves! De eerste lading (lijkt) gelukt te zijn. Ik ben nog even benieuwd of het de bedoeling is dat de eindtemp. (950 in dit geval) moet worden aangehouden? Of, wat ik nu heb gedaan, mag de oven als ie 950 heeft bereikt, uitgaan en afkoelen? Groet, evelien.
    beantwoord
  • Uitgaan en afkoelen met gesloten deur tot < 100°C.
    beantwoord
  • Evelien ik weet niet of het voor jou mogelijk is, maar ik stel zelfs de afkoeling nog in (bij biscuit), zodat dit geleidelijk verloopt. Open niet te snel de oven en zeker niet als je geglazuurd hebt. Dan zeker wachten tot <50
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.