ALGEMEEN > Ovens > oven in stenen tuinschuurtje?

Hallo, Ik wil de keramiekoven in de schuur in de achtertuin plaatsen. Ik weet het niet of hiervoor een vergunning van gemeente nodig is ivm brandweervoorschriften?? Kan iemand mij een advies geven welke stappen ik moet ondernemen voordat de oven geplaatst wordt.
Alvast dank voor het antwoord!

Met vr.gr.
Meral

6 antwoorden

  • hoi Meral

    Je zou het beste inlichtingen kunnen inwinnen bij je plaatselijke energie leverancier.
    Wordt het een electrische oven dan heb je misschien wel 380 volt nodig om die oven te stoken.
    Is het een oven op 220 volt dan zal je waarschijnlijk geen aparte vergunning nodig hebben maar toch maar even informeren voor de zekerheid.
    Wordt het een oven op (propaan)gas is ook een bezoekje aan je energie leverancier op zijn plaats.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Het is erg moeilijk om je te adviseren op basis van de gegeven informatie.
    Werk je beroepsmatig of ben je hobbyist.
    Is het een gasoven, elektrisch of hout ?
    Hoe groot is je oven en in welke omgeving zit je
    Midden in de stad of in het buitengebied.
    Zoals Frans al suggereerde is informeren bij je energieleverancier een goede start.
    Bij de gemeente kun je ook informeren maar het nadeel is dat je dan een slapende hond wakker maakt.
    Voor een kleine elektrische oven, die voor een hobbyist is, heb je geen vergunning nodig.

    Veel stookplezier
    beantwoord
  • gewoon neerzetten en aansluiten. veel plezier.Misschien wel op een eigen "groep" ivm te grote vraag samen met je huis.
    schuur wel ventileren (deur open).
    beantwoord
  • Hallo,
    ik heb een gekregen oven in ons houten tuinschuurtje geplaatst, maar nog niet gestookt. Mijn vraag is welke voorzorgsmaatregelen moet ik treffen. Bestaat er bijvoorbeeld hittebestendig materiaal wat ik aan de wanden kan aanbrengen?
    beantwoord
  • Als het een electrische oven is: minimaal een halve meter van de wand af zetten. Als het een gasoven is: minstens een meter van de wand af. In beide gevallen kan de wand best van hout zijn. Zorg wel voor goede ventilatie, er komen nogal wat vreemde stoffen vrij bij het stoken. Gasoven: schoorsteen goed vrijhouden (deze wordt heter dan de buitenkant van de oven).
    beantwoord
  • Volgens "de Hazelaar" in Soest kan een oven (220V) maximaal 15 meter van de stoppenkast af staan.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.