ALGEMEEN > Klei - algemeen > verschil aardwerk klei en steengoed klei

Misschien kan iemand mij helpen met het volgende; ik ben voor het eerst sinds tijden weer aan het draaien, en nu ben ik begonnen met rood bakkende aardewerk klei. Dit ging erg goed (voor beginner). Nu ben ik bezig met steengoed klei, en als eerste heb ik erg veel moeite om de lucht uit de klei te kneden, iedere keer ontdek ik weer een luchtbel als ik eenmaal aan het draaien ben. En als ik dan pot heb zonder luchtbellen, lijkt het veel makkelijker in elkaar te storten. Is er een wezenlijk verschil tussen de twee klei soorten met draaien? Beide zijn "fijn" chamotte 0,0 - 0,2.
Gr, evelien.

3 antwoorden

  • Hallo Evelien,
    De luchtbellen staan uiteraard los van het verschil in klei-type. Dit is een kwestie van de manier van kneden. Hoe dit juist te doen is niet zomaar uit te leggen en eerder een kwestie van voordoen. Zaak is geen lucht meer vangen in de klei bij het kneden. Een handboek met de nodige werk-foto's kan al helpen.
    Het verschil in klei mbt. het bewerken zit hem in de samenstelling, en niet of het al dan niet voor hoge of lage temperatuur geschikt is.
    Draaiklei kies je beter met een chamotte kleiner dan O,1.
    Vraag een klei met hoog aluminium-gehalte en een laag kwartsgehalte.
    Dit is maakt het verschil tussen stugge en plastische klei. Dit vergroot ook de stooktoepassing. Deze samenstelling maakt je klei ook sterker en warmteschok-bestendiger. Ik denk erbij aan klei mbt. raku. Zo zijn er klei-samenstellingen die reeds sterk zijn op 1000°C en gestookt kunnen worden tot 1250°C. Doordat je klei te grove chamotte bevat, kan water tijdens het draaien ook beter indringen en ook het fijn slib wegspoelen. Dit is net dat deel waar het aluminium in zit. Gebruik deze slib ipv. water, en je zal zien dat je een heel eind verder komt en je werkstuk niet zo snel meer gaat wegzakken als een slobkous. Magnesium in de klei is ook niet bevorderlijk voor dit fenomeen. Doe eens wat talk in je klei en probeer hiermee te draaien...hopeloos! Succes met deze tips.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien! Dus als ik je goed begrijp kneed ik hoogst waarschijnlijk zelf de lucht erin? Ik kneed niet anders dan bij de aardewerk klei (de ossenkop) denk ik, maar wellicht doe ik toch iets anders. Het is dus niet zo dat steengoed klei per definitie moeilijker te draaien is dan aardewerk klei? (gezien de chamotte in beide kleien hetzelfde is) Net als dat porselein klei echt heel lastig is om te draaien..
    Nogmaals bedankt voor je tips!
    gr, evelien
    beantwoord
  • Evelien,
    Het is enkel de samenstelling van de klei, zoals ik reeds heb aangegeven, dat het verschil maakt. De ene klei kneed daarom gemakkelijker dan de andere, of verwerkt gemakkelijker. Hoe hoger de klei kan bakken, hoe minder mineralen er in zitten, voornamelijk de bases (smelters, zoals Kalium,Natrium,Calcium,ed.)Porseleinaarde hoeft niet persé moeilijker te draaien. Er zijn types die zeer plastisch zijn. Staaltjes vragen MET hun samenstelling. Daar leer je veel uit. En denk aan de vorige tips.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.