ALGEMEEN > Stoken > rookstook met oxyde-sulfaat

Hallo,
Ik heb al met succes gewoon gerookstookt. Nu zou ik willen proberen om met oxyden te werken. Nu was mijn vraag : Hoe breng ik het beste de koper-en of ijzeroxyde het beste aan op mijn bisquitgebakken potten? Wat is de hoeveelheid water dat ik bij mijn oxyden moet toevoegen en moet ik dit eerst verwarmen? Heeft iemand dit ook al geprobeerd met ijzer-en of kopersulfaat?
Groetjes
Carla
gevraagd

7 antwoorden

  • Carla, ik denk dat je het over pitfire hebt? Van ijzersulfaat los je ca. 100 gr. op in een liter water, van kopersulfaat 15 gr. op een liter. Je overgiet het werkstuk een aantal malen, maar wacht steeds tot de vloeistof in je werkstuk getrokken is. Daarna je werk heel goed laten drogen. Denk er wel aan dat je handschoenen draagt, is gifitig goedje. Of bedoel je saggar firing?
    beantwoord
  • Wat je ook kunt doen is ipv deze oplossingen over je werkstuk te gieten, dit over de houtkrullen te gieten. Eerst laten opdrogen voor de fik erin gaat. Oxides hebben hier weinig zin, of je moet ze mengen 1/1 met een fritte en je werkstuk er mee inkwasten. Maar hou je maar bij de metaalzouten, die geven zo wel mooie variaties. Alle metaalzouten uitproberen en ook combineren.
    beantwoord
  • Keukenzout ondermengen geeft ook leuke effecten in samenspel met de metaalzouten.
    beantwoord
  • Dank jullie voor jullie reactie. Het is de eerste keer dat ik aan dit forum deelneem en ik laat jullie zeker iets weten over het resultaat!
    beantwoord
  • Beste Lucien en Marga,

    Hierbij stuur ik een foto van mijn potten die gerookstookt zijn nadat ik ze ingewreven had met ijzersulfaat. Ik ben tevreden over het resultaat.
    Ik wilde jullie nog bedanken voor jullie advies.
    Carla
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Nou Carla het is je gelukt! Erg mooi, fijn dat je tevreden bent. Ga je nu nog eens verder experimenteren met andere sulfaten? groet,
    Marga
    beantwoord
  • Ja, bij mijn volgende werkjes ga ik eens het kopersulfaat proberen. Benieuwd wat dat gaat geven. Nogmaals bedankt Marga, voor het doorgeven van je goeie raad.
    Groetjes, Carla
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.