ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > sodium silikaat

In het Engels noemt men een produkt: sodium silicate solution. Letterlijk vertaald naar het Nederlands is dat: natriumsilicaatoplossing.
Ik heb thuis sodium silikaat.
Waterglas dus. (voorzichtigheid geboden, etiket tevens voorzien van een rood kruis)
Je kunt leuke effecten bereiken op de nog natte klei met sodium silicate solution)
Wordt met deze 4 benamingen hetzelfde produkt bedoeld?
Marrie.

11 antwoorden

  • Marrie, welke effecten geeft dit ?
    beantwoord
  • Dat sodium silicaat zou hele kleine scheurtjes moeten vormen aan bijv. de buitenkant van je werk, Lucien.
    Het waterglas zou de scheurtjes veroorzaken door een bepaalde "zuurvorming" in combinatie met "metalen"??
    (Ik ben er nog niet goed achter of dit ook geldt voor witte klei vanwege de "metalen" die er in rode en bruine klei zitten)

    Op te brengen op de nog natte klei en door de wand van het werkstuk daarna naar buiten te brengen (ruimer maken van het werkstuk) ontstaat een bepaald craquele.
    Dit vind ik erg mooi.
    Heb ik het goed kunnen formuleren?

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Ja Marrie, ik kan het me zo goed voorstellen. Zeker uitproberen. Vermoedelijk gaat het waterglas (andere naam voor sodiumslicaat of ook natriumsilicaat ) een sinterend effect geven zoals zoutglzuren. Maar door in de laatste draaifase de wand nog wat uit te rekken, gaat dit een craquelé-effect geven, niet ? Als er al rood ijzer in de klei zit, gaat dit nog een extra kleurverschil geven, denk ik.
    Wat je ook gelijk kunt doen is ipv dat sodium, fijne chamotte over je pot strooien bij de laatste draaifase en dan de "buik" nog iets rekken. Of een combinatie van beiden, nu je toch bezig bent. En ho ja, dat spul is niet zo giftig hoor, enkel niet opdrinken, is ook niet lekker. :-)
    beantwoord
  • Wat ook een leuk experiment is.
    Doe in een halve emmer gietklei wat zoutzuur.
    Met handschoenen aan de boel mengen eventueel chamotte toe voegen.(wel voor je de zoutzuur toe voegt)
    Je krijgt dan een hele luchtige klei die redelijk te verwerken is.
    Zo is het mogelijk om dikke producten te maken die niet zo zwaar wegen.
    Dit is eigenlijk de tegenovergestelde werking van waterglas die klei dunner maakt.

    Frans
    beantwoord
  • Lucien, in de laatste draaifase wordt inderdaad de wand nog wat uitgerekt en dan zou het craquelé effect ontstaan.
    Ik ga dit in de eerste instantie uitproberen met sodium-silicaat.
    Misschien ook wel een experiment met fijne chamotte.
    Ik neem de informatie, je tips, in ieder geval met me mee en bovendien: bedankt voor je bevestiging in mijn denken.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Op onderstaande site staat misschien wel een interessante demo over het gebruik van sodium silicate

    ceramicartsdaily.org/.../

    grtjs Jan
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Op de net uitgebrachte dubbel-dvd Draaitechnieken van Joop Crompvoets demonstreert hij een aantal techieken hoe men direct op de draaischijf structuur en decoratie kan aanbrengen. o.a. het verkrijgen van craquelé met waterglas.
    beantwoord
  • Hallo Jan.

    Ik had het ook gezien, Jan.
    De combinatie kleur en waterglas is ook mooi toch?
    Inmiddels een beetje ervaring hoe ik hoe er mee aan het werk moet gaan.
    Erg leuk om te doen en geeft verschillende mogelijkheden.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Resultaat:
    beantwoord
  • Jammer, bestand is te groot.
    beantwoord
  • beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.