ALGEMEEN > Klei - algemeen > fijne chamotte in gietklei

Voor de gemeente Temse (België) maak ik toeristische souvenirs in de vorm van een kaailoper/azijnzeker. Het gaat om een keramische interpretatie van de spotnaam van de Temsenaren. Een kaailoper was 100 jaar geleden een arbeider die schepen loste en laadde. En azijnzeker verwijst naar de azijnfabrieken die hier toen stonden. En een "zeker".... is een deftig geschreven woord voor een urinerende man.
Bij de gladbrand durven er nogal eens scheuren in de scherf komen, enerzijds door de te snelle afkoeling en anderzijds door de klei die toch weinig schokbestendig is. Onlangs vertelde men me dat je wat van het giftig goedje bariumcarbonaat in je gietklei moet doen zodat deze dan functioneert als drager van de fijne chamotte die de scherf toch wel wat schokbestendiger maakt.
En nu de vraag ...
Wie heeft hier ervaring mee?

4 antwoorden

  • voilà
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Dominika,

    Vergeet maar die tip omtrent Bariumcarbonaat.
    Je klei schokbestendiger maken kan door er kaolien aan toe te voegen, om reden dat het aluminium zeer warmtegeleidend is, en daardoor schokbestendig werkt. Uiteraard zal het sinterpunt van de klei stijgen, naargelang de toegevoegde hoeveelheid. Maar dit zal vermoedelijk momenteel te laag liggen.
    Wat ook werkt is Zirkoonsilicaat aan toe voegen. Zirkoon heeft de eigenschap te krimpen op het moment dat het kwarts gaat uitzetten (kwartssprong). Ovenvast glaswerk is ook op dit principe gemaakt.
    beantwoord
  • Lucien,
    Bedankt voor de tip. Maar ... is dat zo dat bariumcarbonaat een drager kan zijn van fijne chamotte in gietklei? Ik zou eerder bentoniet gebruiken om de zwaardere deeltjes zwevend te houden.
    En als ik dan toch meer aluminium in de gietklei moet doen, dan kan ik er zeker ook wel mulliet in doen, niet?
    (En in feite ben ik het (Leo) die hier op het forum zit.)
    beantwoord
  • Behalve de vermoedelijke eigenschappen van Bariumcarb. heb je op alle punten volkomen gelijk. Ik dierf nog geen gewag te maken van mulliet, omdat dit nog niet door iedereen is gekend en is een calcinaat dat gemakkelijk gaat bezinken en er wat tegenover moet plaatsen om dit tegen te gaan, bv. benoniet of extra waterglas. Succes met je "Azijnzeikers" :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.