ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > zelf eenvoudige extruder maken

Op de site van "ceramic art daily" vond ik een instructie video voor het zelf maken van een eenvoudige extruder op basis van een kitpistool.

ceramicartdaily.net/video/dhenry_extrude.htm

Heeft iemand hier dit uitgeprobeerd ?

Ik vraag me namelijk af op de zuiger wel precies in de buis past en of een plastic dop als mal wel sterk genoeg is.

Zelf ben ik niet zo handig met gereedschap maar als er iemand hier een werkend exemplaar heeft gemaakt ga ik direct aan de slag !

Peter

16 antwoorden

  • Wij hebben er wel eens een gemaakt van een oude fietspomp Peter.
    Die gebruikten we om oortjes te persen van koffie/thee kopjes.
    Dat werkte perfect.

    Frans
    beantwoord
  • wat een briljante ideeën, van een kitspuit, ik ga het en proberen....bedankt !
    beantwoord
  • Hallo,

    Ik heb het geprobeerd om een goed werkende extruder te maken van een kitspuit. Met grijze pvc-pijp kun je de buis maken. Van creditcards eventueel de vorm. Ik had alleen moeite om deze te bevestigen aan de pijp. Er komt nogal veel druk op te staan en het vliegt er dan toch weer snel af. Alleen het stuk waarmee je de klei door de buis moet persen is mij niet gelukt. Als iemand daar nog een goed idee voor heeft????
    Het is mij dus nog niet helemaal gelukt.
    Groeten
    Cornelia
    beantwoord
  • Ik ben er ook mee bezig geweest.
    In de kitspuit zit een metalen staaf met aan het einde een ronde schijf.
    Ik heb gewoon een stuk PVC gekocht wat passend is.
    Dat werkt bij mij prima.
    Het was ook lastig om het vormstukje erop te zetten, dat wordt er steeds afgeduwd.

    Een groter probleem is om de metalen staaf weer terug te krijgen in de begin positie.
    Het lukt eigenlijk niet om het terug te trekken omdat de PVC buis aan de binnenkant ruw is door de kleiresten.

    In de praktijk gebruik ik het dus niet.

    Peter
    beantwoord
  • Ik ben geniaaaaaal !!
    Luister..... ( lees ) neem gewoon een kitspuit, de kittubes leegmaken, de aandrukdop terugduwen, dan schoonmaken, tuutje eraf, PRACHTIGE
    kleistrengels.....
    echter....kan maar een keer, de tube wordt wat ruw...maar als je hem goed schoonmaakt kan het een 2e keer, ik ben helemaal enthousiast, mijn man heeft geen kit tubes meer, ik heb ze leeggemaakt....
    IDEAAL !!! sukses !! o, ja de klei moet niet te droog zijn !!
    beantwoord
  • Dáár zal je man blij mee zijn!!! :-)
    Die hoeft voorlopig niet meer te kitten!

    Zelf heb ik op deze manier (met een kitspuit) nog niet gewerkt want ik heb een extruder maar....
    Stel:
    Men zou eerst de klei in de kitspuit doen.
    Dan een katoenen doekje er op.
    Dan de dop om de spuit af te sluiten.
    Dan is het misschien mogelijk dat de wand redelijk schoon blijft.

    Nog een idee.
    Binnenkant van de schone kitspuit dun insmeren met een beetje olijfolie aan een doekje.
    Dan de klei er in.

    Is het proberen waard???
    Marrie.
    beantwoord
  • Nog een videoclip (of is het dezelfde?) op:
    ceramicartsdaily.org/.../
    beantwoord
  • Hallo,
    Misschien voor de vorige schrijvers niet (meer) actueel, maar kwam toevallig langs deze discussie; vandaar.
    Een extruder maken van een kitspuit gaat heel eenvoudig als je het kitpatroon vervangt door 20 cm pvc-buis diam. 40 mm.
    Hierbij koop je een passend (schroef)eindstuk en verbindingsmof.
    In het midden van het eindstuk maak je een gat van ong. 2,5 cm diam.
    Hierop leg je de matrijsjes die je maakt uit een stukje dun metaal.
    Er zijn figuurzaagjes voor metaal en daar kun je alle vormen mee uitzagen die je wil.
    Zet de buis in elkaar (niet lijmen i.v.m. schoonmaken), kleiworst erin en plaats bovenop een rond passend schijfje metaal om de worst aan te drukken.
    Het vaste aandrukschijfje van het kitpistool moet je wel op de slijpschijf kleiner maken (past niet in een 40 mm. pijp).
    Als je bij het uitdrukken de kleistreng lang, en omlaag laat hangen wordt deze mooi recht.
    Daarna op maat snijden.
    Handig voor oortjes e.d.
    Uurtje werk en jarenlang plezier!
    beantwoord
  • Hoi,
    Hoe krijg jij die kitspuiten leeg/schoon. Dit wordt toch een grote kliederzooi?
    gr, loes
    beantwoord
  • Hallo Loes,

    Je moet helemaal geen kitpatroon (ik neem aan dat je dit bedoelt met kitspuit) gebruiken.
    Zou ook erg prijzig worden.
    Neem een passend stukje PVC-pijp, volg de aanwijzingen in mijn vorige bericht en je bent voor de rest van je keramiek-carrière onder de pannen!
    groet, Frans
    beantwoord
  • hoe krijg je die kitspuit schoon? Dat wordt toch een grote kliederzooi.
    gr, loes
    beantwoord
  • hoe krijg je die kitspuit schoon? Dat wordt toch een grote kliederzooi. Dit bericht is voor de persoon die geniaaaal is en haar man geen tubes meer over heeft.
    gr, loes
    beantwoord
  • Naar boven kijken, Loes (in de voorafgaande berichten, bedoel ik), en alles komt goed!

    groet, Frans
    beantwoord
  • Bij de Lidl hebben ze een paar keer per jaar kitpspuiten die al een soort pvc koker met schroefdraad hebben ipv een halfopen constructie. (ongeveer 3 euro)
    Hiermee is het nog veel minder werk om het te maken
    beantwoord
  • Ben ik blij dat ik een kant en klare extruder heb gekocht.... wat een gedoe. En ik heb al jaren plezier van deze extruder. Echt een aanrader!
    beantwoord
  • Ach Hanneke,

    Voor geld is alles te koop, maar Funktionslust (duits) is onbetaalbaar!
    Waarom zou je anders gaan kleien...?

    met vriendelijke groet,

    Frans V.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.