ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > recept glanzende transparant voor aardewerk

Hallo iedereen.

Heeft iemand een goed recept voor een transparante glazuur voor zowat 1040° C ? Hij mag wat glanzen. Hoe goedkoper de ingrediënten, hoe beter. Ons tegelbedrijfje zou hem immers met de tientallen kilo's gaan gebruiken. Tot nog toe gebruiken we KGG 71 van Welte en zijn daar tevreden van, maar we willen de kosten drukken.

Hartelijk dank !

6 antwoorden

  • Misschien nog dit : we brengen de glazuur aan over bisquittegels met engobes gebakken. Haarscheuren vormen een deel van het karakter van onze tegels en zijn dus gewenst. Zie www.stillis.be
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jo,

    Deze informatie heb ik elders op deze site gevonden. Misschien kun je er wat mee.

    In een boek las ik een recept van een transparant alkalisch glazuur dat de neiging heeft om te craqueleren. De glazuur is voor 1040 tot 1080 graden en het craquelé is met inkt in te wassen.
    Dit bestond uit de volgende onderdelen :

    75 hoog-alkalische fritte
    15 kaolien
    10 kwarts
    Meng er wel een 0.5 % bentone doorheen zodat je glazuur beter blijft "zweven".

    probeer ook deze eens (is iets witter transparant):

    65 gr fritte 1510,
    25 gr nepheline syenite
    10 gram kaolien
    Ook weer 0.5 % bentone door de droge glazuur mengen.
    (Dit glazuur is geschikt voor 1040 – 1080 graden).
    beantwoord
  • Bedankt, Jeltje. Dat ga ik eens proberen.
    beantwoord
  • Dag Jeltje en iedereen,

    Ik heb jouw eerste recept uitgeprobeerd. Ik vind het een prachtige glazuur, maar het geeft een beetje veel haarscheuren. Ik heb het op St Jorisklei wit gedaan en gebakken op slechts 1020° omdat dat aangegeven stond op de verpakking van de hoogalkalische fritte.

    Enig idee iemand hoe ik iets minder velle haarscheuren kan verkrijgen ? Hoger bakken, meer kwarts of kaolien toevoegen ?

    Alvast bedankt en ook Jeltje bedankt voor het recept.
    beantwoord
  • Jo,
    Eens dat je bij een fritte nog andere grondstoffen toevoegd, kan je deze fritte wel hoger stoken. Probeer eens op 1040°C, zoals eerst aangegeven. Je kan de scherf ook iets lager bakken, zodat deze bij de glazuurstook ook nog wat mee gaat krimpen en de barstjes iets kleiner worden.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, dat ga ik morgen proberen. Ik laat gauw iets weten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.