ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > kan je (raku)-stoken in magnetron?

Hallo, onlangs hoorde ik dat het mogelijk is om keramiek in een magnetron te stoken. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is, of het alleen glazuur of ook bisquitbrand betreft en dan natuurlijk hoe het werkt?
Zou perfect voor mij zijn gezien de geringe ruimte die ik heb.
Alvast bedankt
gevraagd

8 antwoorden

  • hallo

    Ik heb wel geprobeerd om klei te drogen in de magnetron en dat lukte best
    Maar de microgolven die dat apparaat opwekt zijn bedoeld om watermoleculen snel te laten bewegen dus als het water uit je aardewerk is zal het waarschijnlijk niet heter worden.
    Probeer maar eens om een gebakken pot leeg te verhitten in een magnetron
    Behalve als er door haarscheuren toch water in zit.
    Het laatste water verlaat de klei tussen 500 en 800 graden dat is ook het punt waarop er in de klei zulke veranderingen optreden dat het niet meer zacht te maken is met water
    Proberen kan echter geen kwaad
    Hou ook het kostenplaatje in het oog een magnetron verbruikt nogal wat stroom.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • In het boek van Ine en Ed Knops "rakuvaria 2" staat beschreven hoe je met de magnetron raku kunt stoken.

    Veel succes
    beantwoord
  • rakustoken in de magnetron kan wel,maar je hebt er een speciaal bodem met dekseltje voor nodig,verkrijgbaar bij Ed Knops,deze zet je met je werkstukje op het draaiplateau van je magnetron,stelt de benodigde tijd in enschakels de magnetron in,je moet wel rakuhandschoenen gebruiken om 't geheel uit de magnetron te halen,'t wordt bloedheet(+een ondergrond die tegen die hitte kan)je kunt er alleen kleine dingen in maken,ong8x8cm.ik gebruik hem voor glazuurproefjes en broches.groet Tineke
    beantwoord
  • Bedank voor de goede tips
    beantwoord
  • waar kan ik dat boek kopen????
    beantwoord
  • De Nederlandse uitgave is uitverkocht las ik.
    kijk even op de site van Ed Knops.

    http://www.knopsclay.nl/index2nl.htm

    Frans
    beantwoord
  • Vermeld Ed Knops er ook bij dat dit de levensduur van je magnetron aanzienlijk verkort ? De "antenne" gaat er van stuk, gezien deze is afgesteld op watermol.frequesie, en dat is 100°C
    beantwoord
  • Hoe kan ik zelf een rakudoosje maken voor in de magnetron? Hoelang moet er gestookt worden en op hoeveel watt?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.