ALGEMEEN > Techniek > Polijsten lukt maar op deel van vaas

Ik heb met de hand een eenvoudige vaas gemaakt van chamotte grof. Hij is samengesteld uit drie delen: een halve bol uit een drukmal, dat is afgedekt met een cirkel gesneden uit een plak klei en daarop een hoge staande cilinder ook gemaakt uit een plak.

Ik probeerde het te polijsten, maar dat lukt alleen bij de cirkelvorm. Dat gaat goed glimmen (eigenlijk zonder moeite) De ronde vorm en de staande cilinder blijven gewoon mat.

Het is uit dezelfde klei gemaakt. Het is wel voor de eerste keer dat ik iets probeer te polijsten, dus ik heb weinig ervaring. Ik gebruik een stukje plastic om een vinger. Het werkstuk is nog niet helemaal droog (en nog niet gebakken).

Kan het komen door de vorm ? Dat een vlakke vorm makkelijker te polijsten is dan een bolvorm ?
Kan het komen door het uitrollen ? Dat het ene deel meer bewerkt is dan het andere ?

Peter

2 antwoorden

  • Peter,
    Polijsten van grove chamotte-klei is reeds een heel gedoe en zeker niet optimaal. Voor Terra-sigillata , in het nederlands: verzegelde klei, wat polijsten van klei inhoud, doet men op uiterst fijnkorrelige klei ( zie verder onderaan meer over deze techniek). Gebruik in de toekomst fijne chamotte. Niet de grootte is van tel, wèl het percentage chamotte.
    Voor drukmallen is deze grove chamotte slopend.
    Polieren doe je zo snel mogelijk dit toelaat druk op het werkstuk uit te oefenen. Op een bolle vorm gaat dit wel iets sneller dan op een cilinder. Indien het oppervlak meer dan lederhard is, nat maken met een plantenspuit. Je kan, ipv. de plastic rond je vinger te draaien, hiervoor een soeplepel gebruiken met enkel plasticfolie dat je in verpakkingspapier voor fijne vleeswaren vindt. Indien het dan nog niet lukt: werkstuk licht bevochtigen en er een fijn slib-laagje over spuiten van dezelfde klei die je door een 60 mesh. giet. Direct hierop polijsten en regelmatig licht bevochtigen.
    beantwoord
  • Bedankt voor de duidelijke tips!
    Peter
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.