ALGEMEEN > Diversen > Oloide van klei, zou dat kunnen

Gistermiddag zag ik een kleine tentoonstelling met oloide's van steen. Het is een mooie vorm waar je bijna niet vanaf kunt blijven.

Zou het ook mogelijk zijn om dit van keramiek te maken ? Het wordt natuurlijk nooit zo glad en de randen moeten ook iets minder scherp. Heeft iemand het wel eens geprobeerd ?

Hoe moet je zoiets aanpakken.
Misschien eerst een holle bol maken en die dan in model tikken ? Of twee vormen maken en die aan elkaar plakken ? Ik vind het lastig om de vorm te doorgronden.

Deze foto is afkomstig van de internetsite: http://www.paul-schatz.ch
Peter

Bijlagen:
gevraagd

9 antwoorden

  • Peter,
    Ik zie echt het probleem niet, hoor ? Deze vorm is 'afwikkelbaar', dus zeer gemakkelijk te maken als maquette en in twee-delen mal te gieten. Als Terra sigillata nabehandelen en klaar.
    beantwoord
  • Ik heb een bouwplaat gevonden, het kan gevouwen worden uit één stuk papier.
    Ik heb de vorm van gewoon printpapier gemaakt dat geeft al een stevig resultaat, ik maak de vorm uit een dunne plak klei. Het model van printpapier gebruik ik als steun waar ik de klei omheen ga vouwen.

    Ik ben pas een paar weken bezig, ik heb nog nooit een mal gemaakt en ook nog nooit iets met Terra Sigilata gedaan.
    Maar ik wil dat laatste wel gaan proberen.
    beantwoord
  • How Peter, dan ga je vermoedelijk uit de bocht met dit project.
    Ik zie dit als werkwijze:
    - Oliode snijden uit een dunne PVC-plaat. Plan is op de site te zien.
    - Plooien en met watervaste tape samenkleven.
    - Verdeel nu dit model met een viltstift in twee delen.
    - De helft bedelf in een een bakje zand en dek dit zand af met een laagje klei, net op het midden (viltstiftlijn). De rand van je "zandbak" moet nog net wat boven het zand uitkomen.
    - Plaats enkele kleikegeltjes langs weerszijde van het model, op de klei-afdeklaag. Deze zullen (negatief) als versleuteling van beide mal- delen dienst doen.
    - Maak gips aan en lepel dit voorzichtig over het model. Gaandeweg gaat het gips als slagroom worden. Dan dit gips verder met spatel opwerken tot alles onder enkele centimeter gips zit.
    -Na uitharding gipsvorm met model uit de zandbak nemen en omdraaien. Een stevige dam rond de gipsvorm plaatsen en goed verzegelen zodat het volgende gips niet kan wegvloeien.
    - De reeds gegoten gips met boenwas rijk insmeren, daar waar het tweede gietsel mee in aanraking komt.
    - Gips aanmaken en zelfde werkwijze als eerste deel.
    - Na uitharden, de twee delen voorzichtig van elkaar splijten. Je kan gebruik maken van een houten wig en hamer. Op die plaatsen snij je de gips weg, zodat je later een grip hebt om de delen op en af te plaatsen. Scherpe buitenkanten van de mal wegsnijden, zodat er zeker geen gipsdeeltjes in de klei belanden.
    Eens goed droog kun je met kleiplakken de twee helften vullen. De randen met modderig gemaakte klei insmeren en op elkaar plaatsen. Na een uurtje kun je ontmantelen. Eerste afdruk is zoals pannekoeken bakken..ja, mislukt en weggooien. Succes
    beantwoord
  • Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik ga dit een keer tijdens een vrij weekend in maart doen. Ik moet alleen op zoek naar een dunne PVC plaat. Ik begin maar bij de bouwmarkt.
    De andere materialen zijn geen probleem.
    Het is wel leuk om een keer een mal te maken.
    beantwoord
  • Vorige week heb ik een ééndelige drukmal gemaakt. De oloide bestaat uit twee gelijke delen.
    Met behulp van een bouwplaat had ik een half model gemaakt van een soort dun rubber (gekocht in de hobbywinkel), daar heb ik een mal van gemaakt met gips.

    Vandaag heb ik twee afdrukken gemaakt met de mal en de delen op elkaar geplakt.
    Ik ben wel tevreden met het eerste resultaat.

    Ik ga het nog afwerken.

    Eventueel kan ik nog een foto plaatsen van het model en van de mal.

    Peter
    beantwoord
  • Plaatsing foto
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Kan me voorstellen dat je tevreden bent. Goed gedaan!
    beantwoord
  • Bedankt voor je compliment !

    Het is wel zonde dat ik er een gaatje in moet baken voor het bakken.
    beantwoord
  • Peter,
    mooi resultaat. een gaatje maken met een speld is reeds voldoende. Dat kun je achteraf toch best wegwerken ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.