ALGEMEEN > Klei - algemeen > plastisch porselein?

Bestaat er zoiets als plastisch porselein? Ik heb onlangs gietporselein van Limoges gekocht en wil de gegoten vorm een beetje vervormen, dit is helaas bijna onmogelijk daar het porselein onmiddelijk scheurt (wat eigenlijk wel logisch is bij porselein). Kan je porselein plastischer maken door er iets aan toe te voegen? Of kent er misschien iemand een ander soort gietporselein dat wel wat makkelijker vervormbaar is?

groetjes Amy

15 antwoorden

  • Amy,
    Als het porselein in poedervorm is, probeer eens met er 3% bentoniet onder te mengen voor je er water bij doet. Vooral goed mengen.
    beantwoord
  • Je zou het werk eerder uit de mal kunnen halen,zodat het wat minder opgedroogd is ,wat het vervormen vergemakelijkt,maar voorzichtigheid is hierbij geboden.
    Ik heb goede resultaten met het bijvoegen van ball clay 10 tot 20%,dit veranderd echter wel het smeltpunt en verhoogt de krimp.

    Rob
    beantwoord
  • En met bentoniet heb je die problemen niet.
    beantwoord
  • Ja Lucien daarom heet het ook bento niet!
    Mogelijk prima spul om gedroogde restjes gietklei in plastische boetseerklei te veranderen,maar in mijn gietklei prefereer ik liever ball clay boven bentoniet.Bentoniet verstoort n.l. de vochthuishouding in mijn gietklei.

    Rob
    beantwoord
  • Nee Rob, ik bedoel wel BENTONIET (in 1 woord). Als je er wat meer over wil weten, kijk even op Wikipedia : Bentoniet; Thixopropie. Een kleine hoeveelheid ( <3%) is voldoende om stugge klei (porselein valt daar ook onder), al dan niet in gietvorm, plastischer te maken en ook langer zo te houden. Testen en weten.
    beantwoord
  • Bij keramikos...special porcelain vap253 bevat bentoniet.
    beantwoord
  • Met dank voor dit even onder de aandacht te brengen, Petrus. Bentoniet is ook om dezelfde reden geschikt om glazuren in vloeibare toestand te houden, zodat men achteraf er geen hamer en beitel erbij hoeft te halen.
    beantwoord
  • Dat bij het uitgebalanceerd samenstellen van een bepaalde soort gietklei door de fabriek gebruik wordt gemaakt van bentoniet ,houdt voor mij nog niet in dat bentoniet de voorkeur verdient boven ball clay in het 'bijsturen' van een gietklei mengsel.

    Het lijkt me eerder een extra risico.Bijvoegen van bentoniet als er zich reeds een onbekend percentage bentoniet in de klei bevindt.Juist omdat de totale hoeveelheid bentoniet zo nauw luistert.

    Rob
    beantwoord
  • Let bij het gebruik van bentoniet erop, dat je witte bentoniet gebruikt. Normale bentoniet bevat ijzer en zal de kleur van porselein negatief beinvloeden.
    Special porcelain vap253 is geen gietporselein. Het is geschikt voor draaien en opbouwen.
    beantwoord
  • bedankt voor de reacties!
    Nu is het wel zo dat ik het porselein transparant wil houden omdat ik er verlichting mee wil maken, gaat deze bentoniet of ball clay die transparantie niet wegnemen?
    beantwoord
  • Amy,
    porselein bestaat grotendeels uit kaolien. Kaolien bestaat uit aluminiumoxyde (1 deel)en kwarts (2 delen). Ball clay is een "verontreinigde" vorm van kaolien, en bevat ook andere (basische) mineralen. Ball clay is dan ook een stuk plastischer dan kaolien en kun je best vergelijken met porseleinaarde. Bentoniet is ook een soort kaolien ( 1 deel alu-ox. en 4 delen kwarts ), maar heeft een fijnere structuur. De eigenschappen van deze laatste heb ik reeds beschreven. Al deze soorten "kaolien" verhogen het smeltpunt. Hoe meer er bij het porselein wordt toegevoegd, hoe hoger in principe men dient te stoken. Als men opaak/transclucent porselein wil, doet men er beendermeel bij. En dat is een sterke smelter ( calcium en fosfor ). Hierdoor kun je, èn ball clay èn beendermeel tergelijk invoeren om het gewenste transparante effect te krijgen en het sinterpunt in evenwicht houden.
    beantwoord
  • Opaak-translucent zijn elkaars antonyms en niet elkaars synonyms.Een belangrijke factor in doorschijnendheid is ook de wanddikte.Limoges wordt doorschijnend mits dun verwerkt.Dun werken met gietklei is moeilijker.Het model heeft de neiging om niet meer los te komen uit de mal of scheurt makkelijker.Het zal het vervormen ook lastiger zo niet onmogelijk maken.

    Mijn tip is om opbouwklei te gebruiken ,of te gieten met een goed gietbare plastische klei-dan te gaan vervormen-een nieuwe mal maken-en dan een transparante porselein gietklei te gebruiken ,zoals Lucien zegt met beendermeel b.v. Bone China ,of met Limoges.

    Rob
    beantwoord
  • Wat zeker ook de moeite van het proberen waard is;het aan 1 kant beschilderen van een geknipte vorm van papier met porselein gietklei.Het papier met de gietklei blijft buigzaam voordat het gedroogd is, en het papier brandt weg tijdens het bakken.Doordat heel dun gewerkt kan worden is het porselein doorschijnend na het bakken.

    Rob
    beantwoord
  • Ik ben begonnen met enkele testjes ball clay te vermengen met het gietporselein, de plasticiteit is idd een pak hoger geworden. Ze moeten nog gebakken worden, dus ben benieuwd of er nog iets van de transparantie overschiet. Bentoniet en beendermeel in combinatie met ball clay volgen nog.
    beantwoord
  • Amy,
    Beendermeel past niet in het hokje van Ballclay, Kaolien en Bentoniet.
    Beendermeel dient hier enkel om de porselein-aarde opaal te maken, maar brengt ook het smeltpunt lager.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.