ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Aanschaf Airbrush

Heeft iemand ervaring met het gebruik van de airbrushspuit en glazuren, Ik overweeg er 1 te kopen en zie dat er 0.2 mm en 0.3 mm nozzles zijn.

5 antwoorden

  • Je hebt speciale opglazuur 'inkt' nodig waarvan geen delen gaan bezinken anders gaat de airbrush al snel haperen of verstoppen.Mijn ervaring reikt niet verder als het airbrushen met lusters.Het geeft hele mooie resultaten maar de luster zijn buitengewoon giftig en goede voorzorgsmaatregelen dienen daarom genomen te worden.
    Een alternatief voor het 'zachte' airbrush effect is een verflaag tamponeren.
    Rob
    beantwoord
  • Dank je voor reactie Rob. Wat ik dus eigenlijk wil is gericht glazuur kunnen spuiten en heb nog niet zo veel ervaring met het spuiten. Heeft er iemand wat meer ervaring met opglazuren spuiten en airbrushen?
    beantwoord
  • Hallo Saskia,
    Mijn ervaring met de spuiten van het merk Eminent (E13 of E14) zijn goed, maar ik heb ook een airbrushspuit uit de modelbouwwinkel in gebruik (merk Revel) die prima werkt voor kleine hoeveelheden glazuur.
    Mooi spuitwerk hangt mijns inziens meer af van de verhouding lucht/glazuur dan van grootte van de nozzle. En ook heel veel oefenen!
    Groet, Mieke
    beantwoord
  • Saskia,
    Waar je ook zorg voor moet dragen is dat de gebruikte pigmenten/glazuren fijnkorrelig ( <100 mesh ) moeten zijn èn, steeds eerst goed door een zeef gehaald, anders gaat het pistool sputteren en krijgt u ongewenste spatjes. Een airbrush uit de modelbouw doet dit prima, zoals Mieke reeds heeft ervaren. Het afstellen vraagt wel wat leerschool. Ik denk ook dat arabische gom voor deze toepassing beter is dan CMC-lijm. Dit laatste werkt ook een beetje als verdikker, wat ook niet wenselijk is voor airbrushing. Pret ermee.
    beantwoord
  • Wat is een forum toch leuk, deze antwoorden geven weer wat hoop, ik denk dat er gauw een airbrush aangeschaft gaat worden. Dank jullie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.