ALGEMEEN > Klei - algemeen > flexibele mallen gietklei

kan iemand mij vertellen of je bij het gebruik van gietklei/porselein enkel gipse mallen kan gebruiken of is het ook mogenlijk een elastische mal te maken (bijv. van een soort rubber) zodat je niet- lossende vormen kunt gieten in een enkele mal.
ik kan me voorstellen dat er bijvoorbeeld een elastisch schuim bestaat dat wel water opneemt.

heeft iemand hier ervaring mee, of heeft iemand ideeën of tips, ik hoor ze graag

groet tobias

15 antwoorden

  • Tobias,
    Indien iets dergelijks zou bestaan, had dit reeds lang zijn weg in de industrie gevonden. Ik betwijfel of er een alternatief is voor gipsmallen.
    beantwoord
  • Ik maak gebruik van flexibele mallen van latex,maar niet in combinatie met gietklei.Een voorbeeld van een mal;

    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=14381

    Ik gebruik de mallen on een afbeelding in keramische tegels te 'walsen' als de klei nog zacht is.Silicone rubber is veel slijtvaster dan gips en geeft een beter detail.

    Rob
    beantwoord
  • Ik werk ook wel met latex-mallen, maar niet in combinatie met klei, maar om gipse tuinkabouters te gieten. Zeer handig.
    beantwoord
  • xx
    beantwoord
  • bedankt voor zover voor jullie reracties, maar ik kom hier nog niet veel verder mee.

    kan iemand mij bijvoorbeeld uitleggen hoe dit vaasje is vervaardigd (mal-technische) volgens mij is dit gegoten en zie toch geen gietlijnen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Eerst worden de gietnaden zoveel mogelijk verwijderd met een scherp mesje ,eventueel wat bijgewerkt en vervolgens wordt er een engobe over het voorwerp aangebracht.Dit maakt de naad onzichtbaar.

    Rob
    beantwoord
  • hallo lucien,

    dank voor je reactie, ik kan me er toch nog niet helemaal bij neer leggen,

    is misschien alginaat een materiaal dat water op neemt...

    verdere vragen die ik heb om misschien tot een oplossing te komen zijn:

    - kan je gietklei/porcelein met mal en al in de oven zetten, en wat gebeurt er dan met de gipse mal, valt die dan uit elkaar?

    - ik heb een filmpje gezien op youtube waarin vloeibare klei (door verwarming) in een elastische mal gegoten wordt, door afkoeling stolt de klei aan de wand van de mal. Wat is dit voor klei, en kan je deze afbakken
    zie: http://www.youtube.com/watch?v=xDjUvy6iNoQ

    -kan ik iets toevoegen aan gietklei/porcelein waardoor de krimp afneemt?

    - en kan ik misschien een klei verdunnen en deze (evenyueel laags gewijs) op een flexibele mal spuiten?

    heb jij of iemand anders antwoorden op deze vragen of andere suggesties.... zou erg van pas komen

    groet tobias
    beantwoord
  • hallo rob,

    sorry ik ben nog een beginner, maar kan je me uitleggen wat een engobe is en hoe en wanneer je deze aanbrengt?

    of misschien als dit te veel moeite is waar ik info. hierover kan vinden?

    bedankt en groet tobias
    beantwoord
  • Hallo Tobias,
    Ik bewonder je halsstarrigheid en volhouding. Zo komt u soms waar nooit iemand voor u geweest is. (waar kennen we dat van :-) ).
    De klei uit het filmpje is wel degelijk gewone gietklei en gaat opstijven door de verdamping. Echter dit fimpje gaat over het maken van mal en contre-mal. 1 gips-steunmal, 2 latex mal, 3 gietklei (kan ook uit was bestaan zoals "verloren-was-mal ), 4 contre-mal.
    Stel nu dat u de contre-mal weglaat (gips) en het voorwerp uit gietklei wil ontmallen. 1 steunmal kan voorzichtig weg genomen worden. Maar nu komt de contradictie; Wachten tot de klei hard genoeg is om de 2- latex-mal weg te nemen, gaat de klei in de meeste gevallen stuk krimpen. Direct ontmallen gaat het voorwerp zeker vervormen. Uitproberen, zou ik zeggen. Het is wel dansen op een slappe koord en het moment zoeken waar het moet lukken. Al bij al zie ik het nut niet van in. U zit met een dubbele mal, waarvan er minstens een uit twee delen.
    beantwoord
  • Ho ja, nu nog de engobe.
    Engobe is een zeer vloeibare klei ( iets zoals op de demo ) die men op de lederharde klei giet of spuit. Wat Rob voorsteld is een middel op de gietnaden weg te werken via engobe. In dit geval zou ik sinter-engobe toepassen. Na de biskwie-brand zult u merken dat de naden een beetje gaan uitstulpen. Die kunt u wegschuren. Als u hierover een sinter-engobe giet of spuit, merkt u van deze "naden" niks meer ( zoals op de foto die u geplaatst hebt. Ik vermoed ook dat hier een engobe over zit.) Let wel; een sinterengobe is wel anders van samenstelling. U kan dit vergelijken met een glazuur voor 1300°C, maar gestookt op 1000°C. Het resultaat is vergelijkbaar met de witte grondlaag op een canvas.
    beantwoord
  • Wat ik ook wel deed om een rubber of latexmal 'om te bouwen' tot gipsmal ; de latexmal vol gieten met boetseerwas.Deze was is makkelijk vloeibaar te krijgen door 'au bain marie' te verwarmen.

    Je hebt nu na afkoeling een beeldje van was. Hier maak je een gipsen mal van.Nu dien je de was nog te verwijderen.Dit gebeurt in een emmer met heet water.

    Rob
    beantwoord
  • Dit vaasje is een ontwerp van Marcel Wanders, de rede dat je hier geen gietlijnen ziet, komt omdat het niet gegoten is, maar gedompeld.

    De mal bestaat uit een condoom gevuld met eieren, dit wordt gedompeld in de gietklei tot de juiste dikte is bereikt, na uitharding van de gietklei worden de eieren doorgeprikt en met condoom en al uit de vorm gehaald.

    Stijn
    beantwoord
  • Tja, je móet er maar opkomen.....
    beantwoord
  • Gaat dit dan niet scheuren door de krimp
    beantwoord
  • dag tobias,

    ik zie dat dit bericht al wat ouder is. maar ik vraag me af of je ondertussen al eens geprobeert hebt om een condoom onder te dompelen in gietklei of gietporcelein. en wat jou ervaringen zijn.
    ik heb het juist geprobeert, maar de gietklei loopt er gewoon terug af voordat deze een beetje heeft kunnen drogen.

    groetjes
    monique
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.