ALGEMEEN > Meet- en regelapparatuur > Electronische kilnsitter - vervangunit

Beste keramisten,

Heeft één van jullie ervaring met het vervangen van een kiln sitter voor een electronische kiln sitter?

Het Amerikaanse bedrijf Olympic Kilns biedt namelijk voor 425 dollar een vervangingsunit aan. De oude kilnsitter wordt verwijderd en de electronische versie wordt op dezelfde plek gemonteerd. Daarna is je oude keramiekoven voorzien van digitale besturing.

Ik heb zelf namelijk een oude Keramikos Economy oven, met een kilnsitter P-10 besturing gekocht. Hij werkt goed na wat schoonmaak- en reparatiewerkzaamheden. Nu leek het mij wel leuk om hem ook te voorzien van digitale besturing. Gezien de huidige dollarkoers kost dat met verzending grofweg 370 euro. Mijn oven heeft mij 350 euro gekost, dus dan zou ik voor 720 euro een 50 liter, 1100 c, electronische gestuurde oven hebben. Dat leek me niet gek voor een beginneling.

De website is www.greatkilns.com
Onder het menu "kilns assistance" -> "operations manuals" -> "Electro Sitter 3 key manual" vind je de handleiding. Hierin wordt ook uitgelegd hoe je zelf je oven kan ombouwen. Ook de programma's worden toegelicht.

Ik hoor graag jullie ervaring en info.
Bijlagen:
gevraagd

2 antwoorden

  • Dag Dirk Jan,

    Het is niet zo simpel als je denkt. Je meldt dat het een oude oven is, dus wellicht zijn de spiralen niet meer 100%. Als je bij Keramikos in de catalogus kijkt zie je een digitaal regelapparaat voor 302 euro de TC44.
    Dan heb je alleen nog de aansluiting in de oven nodig.
    Misschien kun je dat zelf, of anders bij Keramikos informeren hoeveel je dat gaat kosten. Die kennen die ovens van haver tot gort, ze bouwen ze zelf.
    Ook zou ik dan even de spiralen laten doormeten, dat is in 3 minuten gebeurt en het geeft je zoveel meer waardevolle informatie.
    Daarna kun je nog kijken wat je wilt doen, maar ben je in ieder geval goed voorgelicht en op de hoogte van de staat van je oven.
    Succes ermee,
    Netty Janssens
    beantwoord
  • Op één van mijn ovens moest ook de kilnsitter vervangen worden.Ik heb toen gekozen voor een Box-ovenbesturing van Ve-Ka.De prijs hiervan is rond de 550 euro inclusief thermo-element (1300C)en compensatiekabel.De box-besturing kan worden aangesloten zonder ombouw(d.m.v. een 220 Volt stekker)op iedere 220 Volt keramiekoven.

    Als ik mijn elementen vervang,vernieuw ik ook de aansluitklemmen,de bedrading,de stekker en het stopcontact.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.