ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > soda ash
Ik heb een geweldig nieuw boek gekocht, High-Fire glazes, van John Britt. Nou wordt er bij de vooral bij de carbon trap shino's veel gebruik gemaakt van Soda Ash. Kan iemand mij vertellen wat dat is?
Groet, Geo
Groet, Geo
11 antwoorden
-
Natriumcarbonaat (Na 2 CO 3).
-
Hoi Geo,
Ik heb ook een hele tijd geworsteld met dit vakjargon.
Ook veel in Engelse literatuur.
Gewoon googelen. Je komt meestal uit in Wikipedia en vindt dan alle info bijelkaar.
Groetjes Cor, -
-
Hallo Lucien
Ik weet niet wat je met die Babelse toestanden bedoeld, of het moet de enorme berg info zijn die in dit lexicon staat. Wel heel handig deze link. Bedankt voor de info, het is dus gecalcineerde soda. -
Hoi Geo,
Let op dat als je voor soda ash gewone huishoud-soda gebruikt, dat deze per molecuul Na2CO3 een groot aantal moleculen water bevat. M.a.w. per kg huishoudsoda heb je veel minder echte soda dan wanneer je gecalcineerde gebruikt.
Daarnaast is soda oplosbaar, dus als je de glazuur hebt samengesteld. moet je de hoeveelheid water niet meer aanpassen (water afgieten om de glazuur dikker te maken) omdat je dan soda mee weggooit en de samenstelling aanpast. -
Trouwens, ik zie dat boek van Britt op Amazon staan voor slechts tien dollar (zeven euro). Belachelijk goedkoop. Aanschaffen dus...
-
Dat is voor dit boek heel goedkoop, dus alle steengoedstokers direct aanschaffen. Ik ga ook niet meer ingewikkeld doen, bijv soda stoken op 900 graden o.i.d. maar gewoon halen in de handel.
-
Geo,
De inbreng van Soda Ash is Natrium, wat ook in keukenzout zit. Het zijn beiden zouten, en die moet je zo veel mogelijk vermijden, om reden dat ze zich met water mengen. Waar de scherf dik is, gaat meer Natrium in zitten dan op dunne plaatsen. Het gevolg is een onevenwichtige smelting. Waarom niet gewoon een zuivere Natrium-silicaat-fritte kopen? Frittes zijn niet meer oplosbaar in water en daardoor veel betrouwbaarder in gebruik. Weg met die 'antieke' recepten. Ik heb nog een Amerikaans naslagwerk met heel wat Loodwit-glazuren. Hebben? :-) -
Hallo Lucien
Mijn kennis van de chemie is ongeveer van het niveau Mulo a, Dus ik weet niet precies hoe ik dat nou moet met die frittes in vergelijk met soda ash. Daarnaast ben ik ook niet zo erg betrouwbaar, dus als dat in mijn glazuren zichtbaar zou zijn, dan vind ik dat niet zo'n probleem. Ik zie gewoon een interessant glazuur in een interessant boek, en probeer daar mijn voordeel mee te doen.
Groet, Geo -
Geo,
In dit geval zou ik op zoek gaan naar boeken die wèl reeds met frittes werken. Frittes zijn reeds voorgesmolten en vermalen "halfglazuren" die bedoeld zijn zouten of toxische stoffen te binden met andere mineralen, zoals kwarts. Soda ash versmelten met kwarts noemt dan Natrium-silicaat-fritte. In plaats van Soda ash gebruik je die fritte en verminder je de kwarts uit de formule een beetje. Kleuroxydes zoals mangaan-,koper-,cobalt-,chroom- e.a. oxydes kun je vervangen door pigmenten ( glaze-stains, wat in feite ook frittes zijn ) en zijn een pak veiliger en stabieler. Dat is pas interessant. Per slot moet je ook proefjes maken met dat Soda-ash-recept. Zo uit het boek lukt zelden of nooit. -
Hallo Lucien
Wat interessant is lijkt mij voor iedereen verschillend. Ik heb geen verstand van frittes anders dan het in Raku veel gebruikte 1510. juist het instabiele van sommige oxydes en bijv. asglazuren in combinatie met bijvoorbeeld franse gres en het stoken in een reductieoven zijn voor mij interessant. Ik ben geen fabriek, maar iemand die zich graag laat verrassen hoewel dat soms knap frusterend kan zijn. Ik weet nu tenminste wel hoe ik verder moet met mijn soda ash en ga dat eerst maar eens uitproberen.
groet, Geo
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.