ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > recept

Hallo,
gisteren recept gekregen van iemand, maar ik twijfel of ik dit nu juist begrepen heb.
samenstelling zou als volgt zijn 85 alkali fritte en 15 kaolin, heeft iemand van jullie ervaring met dit recept?
Graag jullie reactie,
Els
gevraagd

9 antwoorden

  • Hallo Els,
    De gegeven info is nogal mager. Er zijn wel 100 alkali-frittes met de meest uiteenlopende temperatuur en karakter. Even die iemand nog de samenstelling vragen. Als ik er van uit mag gaan dat u een craquelèe-effect wil , zou ik de 15% kaolien vervangen door 10% flint en 5% kaolien. Fijnstellen kan de beperkte gegevens alsnog niet.
    beantwoord
  • Els,
    In geval u nog een fritte moet aankopen, geschikt voor Raku en een hoog alkalisch gehalte heeft is, de ondertussen klassieker, M&M 1233 ( Mondré&Manz). Een alkalie-boor-fritte doet het ook zeer goed, zoals bv. D 90167. Tegenwoordig worden de fabriekscodes door een eigen nummer van de verkoper vervangen. Zelfs de samenstelling wordt niet meer opgegeven, wat ik zeer betreur.
    beantwoord
  • Lucien,
    het gaat om een hoog alkali fritte, een nummer werd niet vermeld op de verpakking, het glazuur is reeds gemengd in poedervorm maar de volgende dag begon ik te twijfelen, normaal maak ik een glazuur van alkali fritte en nepheline syenite.
    Nu is mijn twijfel of ik het recept verkeerd begreep en of de kaolin misschien hepheline ssyenite moest zijn.
    beantwoord
  • Nephelien syeniet = 1 natrium/kalium + 1 aluminium + 4 silicium.
    Als u al een hoog alkalische fritte gebruikt, waarom dan nog via Neph.syen. natrium/kalium toevoegen ? Kwarts verhogen om meer oppervlaktespanning te krijgen en een beetje Al²O³ toevoegen om de temperatuur iets hoger te brengen via kaolien, wat ook nog het bezinken tegengaat klinkt toch logischer, of zit ik fout ?
    beantwoord
  • Hallo Els,
    Zoals ik ooit opgeschreven heb in mijn aantekeningenboekje was het recept voor een van de proeven raku glazuur:
    alkaliboorfritte 70
    kaolin 30

    beantwoord
  • Marga,
    Om welke alkali-boorfritte gaat het ?( samenstelling graag )
    Wat is het resultaat ? Mooie craquelée, goed uitsmeltbaar ? Ben benieuwd wat de bevindingen zijn.(hopelijk ook opgetekend in uw boekje :-) )
    beantwoord
  • Els kijk maar eens op de site van www.alchemist.nl links staan bv. grondstoffen die je aan kan klikken, zoals fritte 1451 de alkaliboorfritte, je ziet dan tevens foto's van de resultaten.
    beantwoord
  • Lucien, zodra ik een en ander nagekeken heb laat ik je weten wat resultaat en bevindingen waren en eventueel samenstelling van de proeven negen jaar geleden gemaakt.
    beantwoord
  • FRITTE 1451 : 1 Na²O . 2 B²O³ . 3 SiO² mol.gew. 381

    andere codes voor dezelfde fritte:

    Degussa 90158
    Potterycrafts 2964
    Ferro 3759
    KFR 003 ( Willems BE )

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.