ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > transparant aardewerkglazuur zonder craquelé

Ik zoek een transparant glanzend aardewerkglazuur zonder craquelé, maar het mag geen loodglazuur zijn.
Heeft iemand een recept voor mij?

7 antwoorden

  • SK 03a-1a TRANSPARANT GLANZEND AARDEWERKGLAZUUR

    Alkali-boraat-fritte 67
    Kaolien 20
    Flint 13

    SK 03a-02a TRANSPARANT GLANZEND AARDEWERKGLAZUUR

    Calcium-boraat 48
    Kali-veldspaat 19
    Lithiumcarbonaat 8
    Kaolien 8
    Kwarts 17

    SK 02a TRANSPARANT GLANZEND AARDEWERKGLAZUUR

    Calcium-boraat 49
    Kali-veldspaat 18
    Lithiumcarbonaat 8
    Kaolien 8
    Flint 17

    Bij al deze recepten CMC-lijm toevoegen
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Ik heb glazuurrecepten voor 1260 die ik tot nu oxiderend heb gestookt.Wat als ik die nu reducerend stook?Is er ook een merkbaar verschil bij transparente en witte of enkel bij met oxides of stains ingekleurde?
    Thx.anja
    beantwoord
  • Anja,
    Transparante of dekkende glazuren gaan weinig of geen verschil geven in reductie. Als je er kleurende mineralen en "stains" aan toevoegd, geeft dit zeker een verschil. De kleur zal ook afhangen van de basis waar u die "oxides en stains" in stopt. Als u kleurende klei gebruikt, zoals bv. ijzer (rood)-houdende klei, gaat dit ook het smeltpunt van deze klei verlagen. Rood ijzer gaat transformeren naar zwart ijzeroxide, wat een sterke smelter is. Er zijn dus heel wat factoren die hier meespelen. Om een goed idee te krijgen van de spelers in het veld, zou ik u aanraden het boekje GLAZUURGIDS VOOR DE POTTENBAKKER VAN Chr.Constant & St.Ogden (ISBN 90-72267-82-6) aan te schaffen.
    beantwoord
  • Bedankt voor de recepten!!
    Mag het in plaats van cmc ook tylose zijn??? Maakt niet heel veel uit denk ik?
    beantwoord
  • Yvonne,

    Tylose is een merknaam en CMC (carboxy methyl cellulose ) is een lijm die ook deflocerend werkt. Tylose produceerd CMC-producten. In behanglijmen is CMC het lijmende bestanddeel, maar er zitten echter nog meer stoffen in, zodat behanglijm niet gelijk is aan CMC. Leveranciers zetten ons dikwijls op het verkeerde been met deze halve informaties en werkt uiteraard verwarrend.
    beantwoord
  • Ok Lucien,dat bevestigd mijn idee.Het boek staat in onze collectie,thx anyway!!Weet jij toevallig hoe je de omrekening maakt van cc naar gram of omgekeerd?Grt,anja.
    beantwoord
  • Anja,
    Misschien heb ik uw vraag mis begrepen, maar wat ik hier uit op maak is dat u een aantal cc van een product hebt en dit in gram wil omzetten. Dit hangt af van het soortelijk gewicht van de grondstof en daardoor variabel is.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.