ALGEMEEN > Klei - algemeen > Lucht drogende klei vraagje

bij ons op school heb ik een tijd terug gebruik gemaakt van klei die lucht drogend was (donkerbruine kleur).

Toen het gevormd en hard was hebben we het gepolijst door met een lepel hard over de klei te wrijven om de porien te sluiten, daarna met schoensmeer behandeld, waardoor het bijna grijs/zwart werd, en een mooie gladde/glimmende look kreeg.

Nu is mijn vraag, voldoet deze klei in de link hieronder? (Darwi classic Terracotta ) of kan ik beter een ander soort klei gebruiken hiervoor? (ik had het idee dat de gebruikte klei niet zo heel duur was, omdat het in grote getalen aanwezig was)

http://www.hobbyhuis.nl/contents/nl/p29565.html
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo R.Z.,
    Terracotta betekend "gebakken aarde", wat blijkbaar aan de beschrijving niet voldoet. Wat u gedaan hebt met deze "klei" is Terra Siggillata, wat " Verzegelde aarde" betekend. Door deze"klei" te polijsten, sluit u, of met andere woorden, verzegeld u het oppervlak.
    Met boenwas houd u wel de oorspronkelijke "Terracotta"-kleur.
    beantwoord
  • Okay, maar van klei in algemeen heb ik ook aantal webshops gevonden, aangezien ik het via die weg wil bestellen, maar Terra Sigillata heb ik niet kunnen vinden daarop, of valt het onder een andere bepaalde klei groep.

    Waar het mij meer om te doen was, vanwege het polijsten, is om een mooie gladde en half glimmend effect te verkrijgen met klei, als dit ook met andere soorten luchtdrogende klei te doen is is dat ook goed.
    beantwoord
  • R.Z.,
    Terra Siggillata is geen kleisoort, maar klei dat met een hard en glad voorwerp wordt gepolijst in lederharde toestand. Luchtdrogende klei is een ander materiaal dan natuurlijk gedolven klei. De soorten binnen dit product zullen wel een stuk beperkter zijn dan klei waar keramisten mee werken.
    beantwoord
  • Terra sigillata is iets anders dan gepolijste klei, al lijken de oppervlakken wel op elkaar. Halfglans.
    Terra sigillata is een superfijne klei; de techniek is afkomstig van de Grieken en Romeinen en betekent letterlijk "verzegelde klei".
    Door bijvoorbeeld calgon toe te voegen aan een sterk verdunde kleipap (lees kleiwater) zullen de zwaardere delen van de klei eerder bezinken en de lichtere, fijnere langer in suspensie blijven. Het bovenste deel van het kleiwater wordt er af gehaald terwijl het bezonken gedeelte weg gedaan wordt. Als je deze handeling enkele malen herhaalt krijg je uiteindelijk een dunne klei-suspensie die gebruikt kan worden als een sliblaag over gewone kleiobjecten. De objecten kunnen er in worden gedompeld, maar het is ook mogelijk het in dunne lagen op te kwasten. Wanneer het slig het leerharde stadium voorbij is kan deze worden gepolijst met een zachte doek om de halfglans nog wat te versterken.
    Wel een lang verhaal geworden.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Luchtdrogende klei is natuurlijk iets heel anders dan gewone klei maar je kan er zeker heel veel mee doen zonder dat je af moet wachten of het gelukt is met bakken.
    Voordat ik met echte klei begon heb ik heel wat jaren met Darwi klei gewerkt en de rode kleur kan je mooi polijsten zodat die gaat glimmen. Je kan dat doen door de lepel maar dan kan je zwarte strepen krijgen, door een heel glad steentje te gebruiken of door een bolletje plastic wat je maakt door een boodschappentasje (zonder opdruk,die geeft af) op te rollen. Steeds kleine rondjes draaien of als het iets aangedroogd was een stukje heel fijn schuurpapier of een nat sponsje zodat de oppervlakte helemaal glad was.
    Als het werkstuk klaar was spoot ik er met matte, transparante lak uit een spuitbus, erover heen zodat er een satijnglans overheen komt.

    Ik heb jaren poppen gemaakt en die hadden altijd hele gladde handjes of hoofdjes, maar daar ging inderdaad wel even wat werk aan vooraf.

    Hoop dat je wat aan dit antwoord hebt.

    Caroline Kuiper.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.