ALGEMEEN > Ovens > vuurvaste stenen

Toen we vanmiddag onze zelfbouw rakuovens van stal haalden, zagen we dat bij allebei de vuurvaste stenen op de bodem vernieuwd moeten worden. (Wij stoken raku met hout) Ben even op internet aan het kijken geweest, maar zie door de bomen het bos niet. Er zijn zoveel verschillende. Weet iemand waar ik op moet letten. Zijn de stenen waarbij vermeld staat dat je er een bbq mee kunt bouwens ook goed ? Wat gebeurt er als ik geen goede stenen heb? Bij voorbaat dank voor het antwoord. Tea Deeben

17 antwoorden

  • Tea,
    Zware stenen gaan gemakkelijker barsten dan lichte stenen. Als u echt goedkoop wilt gesteld zijn en de oven enkel voor lage temperatuur gebruikt wordt, kan u de stenen door Calciumsilicaat bouwstenen vervangen (Ytong). Deze kunnen tot 1100°C. Ze zullen wel niet zo lang mee gaan als lichte ovensteen, maar zijn een stuk goedkoper.
    beantwoord
  • Hallo Lucien
    Ytong werkt inderdaad goed. Neem wel blokken van 10 cm dik.Ytong is superisolerend. Wij hebben een aantal jaren geleden een oven gebouwd van Ytong en opgestookt over de 1200 graden met zout. Na het stoken waren er barstjes en duidelijk krimpverschijnselen ontstaan in de oven. Voor lage temperaturen is het best geschikt met hout. Ik ben erg benieuwd hoe lang zo'n oven zich houdt als hij niet te hoog wordt opgestookt. Zeker het proberen waard.
    Groet, Geo
    beantwoord
  • Enne!
    Eerste keer super langzaam opstoken!
    Ik zou niet hoger gaan dan 60 graden/uur
    beantwoord
  • Wel Geo, in Turkije stoken ze daar aardewerk in. Ovens zo groot als een tuinhuisje. Zolang u onder de 1100°C blijft, werk calcium als antiflux. Daarboven gaat het sinteren. Vandaar die barstjes. Natuurlijk gaat zout dit proces nog versnellen, gezien dit (natrium) een hevige smelter is. En Cor, ik zie echt het nut niet van de eerste keer 'superlangzaam' te stoken. Dit is wel zinvol als er moleculair water moet ontsnappen, maar dat is er niet. De beuk er in. :-)
    beantwoord
  • Hallo Cor
    Was je er niet bij? Je weet als Jan een oven bouwt dan trekt hij als een tierelier, dus hij was na 2 uur al zo ongeveer op 1200 graden.
    Maar ik ben het wel met Lucien eens, je kunt rustig gas geven, maar gewoon niet te hoog opstoken en geen zout gebruiken. Voor ons was echt gewoon een geintje. Ik heb zelfs nog geprobeerd Ytong zo gek te krijgen blokken te maken met meer aluminium. Zo wordt er wat afgeexperimenteerd in pottenbakkersland
    Groet, Geo
    beantwoord
  • Geo,
    Het aluminiumoxyde hoeft niet in de steen te zitten. Een laagje kaolien op de wanden volstaat om beneden de 1100°C met soda carbonate te stoken.(ook beter voor mensen en dier dan zout (soda chloride) ).
    beantwoord
  • Hallo Geo,
    Kan je een downdraft zout - houtoven (stooktemperatuur 1280°C - 1300°C) bouwen met ytong stenen en de binnenkant bekleden met een laagje kaolin of aluminiumoxyde?
    beantwoord
  • Raphael,
    Ik denk dat dit geen goed idee is. Het waarom staat hier reeds hogerop beschreven.
    beantwoord
  • Hallo Raphael

    Het kan wel maar dan moet je na twee of drie keer weer een nieuwe oven bouwen. Ik heb een houtoven met aan de binnenkant harde vuurvaste steen en daaromheen Ytong. Ook weer een experiment. Zelfs na drie keer stoken zie je al krimp in de blokken. ik heb een kennis die Ytong een aantal keren meegestookt heeft in een zoutoven, en er blijft dan niks van over. Het heeft overigens geen zin om de binnenkant te bekleden, want dat is m.i. veel te dun.

    groet, Geo
    beantwoord
  • Geo en Lucien,

    Bedankt voor jullie snelle reactie, ik ga een zout- houtoven bouwen met 10 cm dikke zware vuurvaste stenen. De ytongstenen kunnen misschien wel gebruikt worden als isolatie.
    Het hoekijzer om de uitzetting van de oven op te vangen kom dat na de vuurvaste stenen of na de ytongstenen.
    Heeft er iemand bouwtekeningen van een downdraft houtoven met onder de bodem 3 kanalen (2 voor de vuurkamers en de middenste voor het afvoeren van de rook). De vlammen gaan aan de achterkant links en rechts de ovenruimte binnen en gaan in het midden vooraan van de ovenruimte, onder de bodem via het middenste rookkanaal naar buiten.
    De binnenmaten van de ovenruimte zouden een lengte van 110 cm, breedte van 80 cm en een hoogte van 110 cm hebben. De schouw zou een binnenmaat hebben van 20 X 20 cm en een totale hoogte van 4 m hebben.
    Ik ga dit weekend er een tekening van maken en ze doormailen.

    Met vriendelijke groeten,

    Raf Van Overwalle. (Zelzate België)
    beantwoord
  • Raphael,
    U kunt verschillende schema's vinden via Google 'Downdraft kiln':afbeeldingen. Er zijn ook naslagwerken 'Ovenbouw'. Het laatste raad ik u aan, gezien u dan stapsgewijs de constructie kunt volgen. Het dichtste punt voor u is Colpaert ( Gent ).
    En als de constructie een hoekijzer nodig heeft is het wel op de 'koude'kant, ttz. op de Ytong stenen. Goede constructies zijn zelfdragend en hoeven geen 'ijzers'.
    beantwoord
  • Raphael,

    Al op www.vrijetijdspottenbakker.nl gekeken voor een bouwtekening?
    beantwoord
  • Bert,
    Dank u Bert, ik zoek naat een houtoven waar de stookhaarden vooraan staan, zodat ze gemakkelijk te bedienen zijn.
    Mvg. Raf
    beantwoord
  • Dit is een leuke site:
    http://lmkoonce.home.mindspring.com/design.htm
    Zeer slim systeem om metalen trekkers op spanning te houden bij opwarmen en afkoelen.
    beantwoord
  • Lucien,
    Dit is inderdaad een heel leuke site, bedankt
    Mvg. Raf
    beantwoord
  • om zelf mijn oven te bouwen heb ik vuurvast materiaal n odig. Na verschillende bedrijven geinformeerd te hebben, zie ik ook de verschillende mogelijkheden. Ik wil stoken tot 1300° , de lichte isolerende stenen bij Colpaert gaan tot 1260° , kan ik niet riskeren om die te gebruiken, daar ik ook een sodastook wil uitproberen . Is het dan niet beter de oven te bouwen met de gele vuurvaste stenen die me dan toch sterker lijken en de ganse oven nog te isoleren met vuurvast deken en alufolie,

    Dit is voor mij belangrijk om te kunnen starten, ik sta in de startblokken maar de kwaliteit van de stenen lijkt me heel belangrijk.
    beantwoord
  • Lucienne, vuurvast materiaal voor ovenbouw koop je best bij de bron. Deze mensen kunnen je ook het nodige advies geven m.b.t. een specifiek toepassing.
    Men kan je ook een grafiek maken wat het effect is van gecombineerde bouwelementen wat bv. de buitentemp. is als de binnentemp. bv. 1300°C is.
    Voor zoutglazuren werk je best met een binnenbekleding van montmorilloniethoudende steen of platen.( zoals stapelmateriaal ). Daarachter kan je hoogwaardig isolatiesteen en/of isolatiedeken gebruiken. Maar dat zal men je wel duidelijk maken op deze firma's.
    Kijk uit naar een goed boek/handleiding voor ovenbouw.

    http://www.celsius-shop.be/index.html
    http://ovb.bouwpunt.be/nl/vuurvaste-producten
    http://www.moorsovenbouw.nl/
    www.promat-hti.be/.../...tructuur-grondstoffen.htm
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.