ALGEMEEN > Kleien voor beginners > na bakken engobe gebarsten

Hi,

Ik heb een grote pot van zwarte klei een laagje engobe gegeven (3x) op natte klei. Nu is de pot biscuit gebakken en nu zitten er allemaal barstjes in, erger nog het laat los, het bladdert af.

Kan ik hier nog wat aan doen, desnoods een ander soort glazuur eroverheen zetten?

De bedoeling is dat het zwart glanzend wordt.

Ik ben een beginner en ik baal erg dat dit nu is gebeurd. De pot zelf was zo goed gelukt.

Graag jullie input.

Esther
gevraagd

2 antwoorden

  • Het lijkt er op dat er verschil in krimp zit tussen engobe en werkstuk.
    Volgens mij krimpt de zwarte klei meer dan de engobe.
    Daardoor laat de engobe los van de klei.
    Altijd eerst proefjes maken kan een hoop narigheid voorkomen.
    Als de engobe echt los krimpt is een paar % hoog alkalische fritte bij de engobe een remedie voor een volgend project.
    De fritte zorgt voor een grotere krimp van de engobe.
    Iets dunner engoberen is ook een mogelijkheid als dat mogelijk is in verband met de dekking op de zwarte klei.
    Repareren is mogelijk maar of het er mooier op wordt kan ik niet zeggen.
    Werk de gebladderde plekjes bij met engobe en fixeer met een laagje glazuur en bak opnieuw.
    succes Esther.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Esther.Alle begin is moeilijk en van vragen leer je inderdaad het meest.Proefplaatjes en fouten leren je nog meer.Iedereen baalt als zijn/haar perfecte pot fouten heeft maar zie het zo dat je daar wel weer wat van opgestoken hebt.