ALGEMEEN > Kleien voor beginners > na bakken engobe gebarsten

Hi,

Ik heb een grote pot van zwarte klei een laagje engobe gegeven (3x) op natte klei. Nu is de pot biscuit gebakken en nu zitten er allemaal barstjes in, erger nog het laat los, het bladdert af.

Kan ik hier nog wat aan doen, desnoods een ander soort glazuur eroverheen zetten?

De bedoeling is dat het zwart glanzend wordt.

Ik ben een beginner en ik baal erg dat dit nu is gebeurd. De pot zelf was zo goed gelukt.

Graag jullie input.

Esther
gevraagd

2 antwoorden

  • Het lijkt er op dat er verschil in krimp zit tussen engobe en werkstuk.
    Volgens mij krimpt de zwarte klei meer dan de engobe.
    Daardoor laat de engobe los van de klei.
    Altijd eerst proefjes maken kan een hoop narigheid voorkomen.
    Als de engobe echt los krimpt is een paar % hoog alkalische fritte bij de engobe een remedie voor een volgend project.
    De fritte zorgt voor een grotere krimp van de engobe.
    Iets dunner engoberen is ook een mogelijkheid als dat mogelijk is in verband met de dekking op de zwarte klei.
    Repareren is mogelijk maar of het er mooier op wordt kan ik niet zeggen.
    Werk de gebladderde plekjes bij met engobe en fixeer met een laagje glazuur en bak opnieuw.
    succes Esther.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Esther.Alle begin is moeilijk en van vragen leer je inderdaad het meest.Proefplaatjes en fouten leren je nog meer.Iedereen baalt als zijn/haar perfecte pot fouten heeft maar zie het zo dat je daar wel weer wat van opgestoken hebt.

    Als aanvulling kan ik misschien toevoegen dat je een engobe maakt met een kleipoeder?Misschien is het een goed idee om je klei,waar je mee werkt die als basis te gebruiken.Droog wat klei en maal het fijn en zeef het zodat je daar je oxyde of pigment aan toe kan voegen,ook doe ik daar een beetje transparate glazuur bij die later over het werk gespoten wordt zodat het al wat beter hecht bij de bisquit stook.Mocht je met zwarte klei werken en een wit kleipoeder nodig hebben vraag aan de winkelier wat daar het beste bij past,mijn ervaring is dat als je hetzelfde merk gebruikt dat dat vaak goed werkt.Wat ook zeer belangrijk is is dat je de ondergrond niet te droog mag hebben want je krijgt verkeerde krimp doordat je een natte bovenlaag op al een iets drogere ondergrond zet zodat je daardoor al een verschil in krimp hebt.Ook de dikte van de engobe is belangrijk want als jij 3 lagen engobe erop zet kan er daardoor best een hele dikke laag op komen.Ik maak de engobe goed vloeibaar en smeer het in 2 keer erop,de tweede keer zie ik waar er meer nodig is,hoeft dus niet altijd.Mijn ervaring is dat pastel wel die 2 keer nodig heeft maar bv.donker blauwe of andere donkere tinten maar 1 keer.

    Welke engobe gebruik je of hoe heb je de engobe gemaakt?Hoe dik is je engobe?En wat bedoel je dat je zwarte klei gebruikt en daar zwarte engobe overheen hebt gezet?

    Al jaren werk ik met engobe`s die ik zelf gemaakt heb en ook ik heb de nodige fouten mogen maken,maar de aanhouder wint moet je maar denken.Kijk maar op mijn site www.carolinekuiper.nl daar staan wel wat voorbeelden op.

    Veel succes, Caroline Kuiper

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.