ALGEMEEN > Klei - algemeen > Smeltpunt van bisquit porselein verlagen

Wie kan mij vertellen welke stof ik moet toevoegen om het smeltpunt van bisquit porselein te verlagen.
Piet van der Sluis.

7 antwoorden

  • Een van de middelen is Krijt toevoegen.(calciumcarbonaat)
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien,
    Ik ga het uitproberen.
    Groet Piet.
    beantwoord
  • Piet,
    Onder 1100°C is krijt een anti-flux, maar boven 1100°C wordt het een smelter (aardalkalie). Maak enkele verschillende verhouding aan. bv.: een staaltje met 2%, eentje met 4% en eentje met 6%. Hoe het krijt als smelter gaat ageren hangt van de samenstelling van de porseleinklei af, en dit is niet zo voorspelbaar. Het is mogelijk dat de hoogste dosis het minst goede resultaat geeft. Dit heeft te maken met, wat men noemt, het eutectisch punt van de mineralen onderling. U kan ipv. krijt, ook zuiver beendermeel toevoegen, wat een nog sterkere smeltpuntverlager is en wat men dan Bone china gaat noemen.
    Succes, en, laat iets weten over het resultaat.
    beantwoord
  • Calciumfosfaat of het natuurlijke apatiet is zijn vervangers voor beendermeel (bone ash)

    Frans
    beantwoord
  • Lucien,
    Bedankt, ik laat je weten of het lukt.
    Groet, Piet.
    beantwoord
  • Frans,
    Bedankt, ik ga het zeker uitproberen.
    Piet.
    beantwoord
  • Frans,
    Apatiet is een alternatief voor Bone ash, maar kan toch wel problemen geven doordat het ook Fluorine en Chlorine bevat, wat blaasvorming kan geven. Phosphoriet is iets beter, gezien dit enkel Fluorine bevat, maar ik zou het toch op Beendermeel houden als Piet iets verder wil gaan dan alleen maar het smeltpunt verlagen. Dan is Krijt nog altijd het goedkoopste en eenvoudigste middel als enkel smeltpunt-verlager.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.