ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Bentone

Wie kan me het verschil in samenstelling geven tussen Bentone en Bentoniet ?
gevraagd

23 antwoorden

• Hoi Lucien,
    Hier istie! Bentone. Is hetzelfde als bentoniet echter 6 maal sterker geconcentreerd. Vulkanische herkomst, bijzonder plastische kleisoort, wordt o.a. aan andere kleisoorten toegevoegd om de plasticiteit te verhogen. In plasticiteit 5 maal zo sterk in verhouding met ball clay. Wordt in glazuren als zweef- middel en als vervanging voor kaolien gebruikt vanwege de droogsterkte van de rauwe glazuur. Groot absorberend vermogen, zeer fijne structuur, dient droog gemengd te worden wegens klontering.
    beantwoord
  • Cor,
    Waar slaat dat nu weer op; 6x sterker geconcentreed. We hebben het hier niet over een waspoeder he! Concentraties heb je alleen in oplossingen, en beide grondstoffen kunnen dat niet. Bentoniet heeft scheikundig dezelfde samenstelling als Bentone. Wat is hier dan de factor "sterker"? De eigenschappen en toepassingen zijn me wel bekend., maar niet wat het verschil maakt tussen de 2 benamingen. En nog wat: zijn er dan verschillen in Bentone? De een beweerd 3x sterker en de ander 6x sterker. Ik voel nattigheid.
    beantwoord
  • Dag Lucien,
    Wat chemisch het verschil is weet ik niet. Wat in de praktijk het verschil is wel.
    Het fungeert uitstekend als zweefmiddel in glazuur.
    Ik vermoed dat het verschil tussen bentone en bentoniet zit in de structuur van de deeltjes.
    ben wel benieuwd of dat ook zo is
    groeten Hans
    beantwoord
  • Hans,
    Als er al een verschil zou zijn is het enkel te wijten aan eventuele toevoegingen van polyacrylaten en zo als extra verdikker werken. Of dit zo is heb ik nog mijn twijfels. Ik denk eerder dat uw beoordeling eerder berust op een toevalligheid te maken met het glazuur waar u het in hebt gebruikt.
    Ik wacht nog steeds op een aannemelijk antwoord met de nodige feetback. Haloooo, is daar nog iemand ? tok-tok-tok :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Hier is de helft van het antwoord,
    Bentonite
    Percentage Analysis

Mol. Weight: 522.1 62.52 % SiO2
    Category Colourant/Addition 20.91 % Al2O3
    Molecular Analysis: 6.94 % K2O
    K20 0.385 Al2O3 1.071 SiO2 5.434 2.48 % Na2O
    Na2O 0.209 Fe2O3 0.106 LOI 0.176 2.65 % MgO
    CaO 0.060 0.65 % CaO
    MgO 0.343 0.02 % Li2O
    Li2O 0.004 3.23 % Fe2O3
    0.61 % L.O.I.
    beantwoord
  • Beste Lucien en Hans.
    Nu we de verschillen, bentone en bentoniet even aanpakken en ik lees dat Lucien "nattigheid" voelt en Hans verschillen vermoedt in de structuur van de deeltjes, wil ik graag ter discussie brengen dat ik een week of wat geleden bij de (voor ons) dichtsbijzijnde groothandel was en natuurlijk heerlijk "gesnuffeld" en kijken wat er eigenlijk allemaal stond....
    We hebben na het "boodschappen" doen nog een poos met de "verkoper" staan praten, die aangaf dat het "vroeger" veel gemakkelijker was. Men brengt kennelijk momenteel zoveel grondstoffen en "nieuwe" produkten in de handel dat men zich af gaat vragen of men dat allemaal wel nodig heeft om tot een bepaald doel te komen.
    Dit was zo maar even tussendoor. Het is niet mijn bedoeling om de discussie bentone/bentoniet te onderbreken.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Jan,

Met dank voor deze info, maar zoals u zegt, de helft van het antwoord.
    Bentoniet is een natuurproduct, en daardoor heeft het ook een variabele analyse. Dit is er een van en daarom nog niet van het bentoniet waar ik mee werk. In hoofdzaak bestaat Bentoniet uit Al²O³ en SiO², met een weinig Na²O/K²O en af en toe een ijzerverontreinig in de ordinairste vorm.
    beantwoord
  • Beste Marrie,

Tot op zekere hoogte heeft die verkoper wel gelijk, maar mijn persoonlijke mening is dat we bofkonten zijn over zoveel nieuwe grondstoffen te kunnen beschikken. Als het om nieuwe grondstoffen gaat, en niet het her-benoemen om er meer munt te kunnen uitslaan. Als men opmerkzaam is, moet men vaststellen dat er heel wat producten niet over de nodige info beschikken om de inhoud te kunnen vergelijken. Ho ja, veel namen voor hetzelfde kind. Zo krijgt men zeker de indruk of men met nieuwe producten te doen heeft.
    beantwoord
  • Wij gebruiken Bentone al minstens 15 jaar.
    Het heeft(bijna) dezelfde formule als bentoniet,kaolien,ballclay enz enz.
    Voor keramisch rekenen heeft het de formule Al2O3 2 SiO2 met nog wat sporen van andere elementen die er voor de keramiek niet veel toe doen.
    Wat er wel toe doet is de hoeveelheid van de stof die moet worden toegevoegd.
    Zit er verontreining in een stof is het belangrijk dat je er zo min mogelijk van gebruikt of het moet de glazuur fraaier maken
    Wij gebruiken 10 x minder bentone dan bentoniet in dezelfde hoeveelheid glazuur.
    Bentoniet is een natuurlijke vulkanische grondstof met nogal wat verontreiniging.
    Vandaar onze keuze.
    Frans
    beantwoord
  • Hooo, nu is Bentone reeds 10 X sterker dan Bentoniet. Is er nog een hoger bod ?
    Wat is het verschil tussen die twee ( samenstelling ), dat is nou net de vraag. En, goed voor u Frans, dat u al ruim 15 jaar met dezelfde bentoniet werkt, maar er zijn ook 1 Al²O³. 3 SiO² en Na²O. 4 Al²O³. 9 SiO² bentonieten. Je hebt er ook in verschillende kleuren. Maar als u onder bentoniet nog eens wat magnesiumsulfaat gaat mengen, gaat dit het bentoniet activeren. Is dit dan wat men Bentone noemt ? Nou moe, zo kan ik het ook! En wat betreft de 'onzuiverheden' in bentoniet: zolang het geen kleurende oxydes zijn hebben die enkel het voordeel het glazuur gemakkelijker te laten uitsmelten ( wat men interactie noemt ) zoals flint gemakkelijker gaat smelten dan kwarts.
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • x
    beantwoord
  • x.
    beantwoord
  • Beste Cor, Hans, Jan en Marrie,

Mijn dank voor jullie hulp en inzet om op mijn vraag een antwoord te zoeken. Ik kwam er ook niet direct uit, maar heb ten einde raad de laborant van Ceraline aangesproken, en geeft me volgende info mee:

BENTONE is een merknaam wat 83 producten maakt, zowel voor cosmetica, verf- en ceramische sector. Allen dienen deze producten om stoffen in suspensie te houden, zeg maar, het bezinken tegengaan. Bentone zit dan ook o.a. in gel en huidcréme.

Wat het product is dat voor onze toepassing in de handel is, heeft een beetje Bentoniet (aluminiumsilicaat) in zijn samenstelling, maar voornamelijk het mineraal Hectoriet (magnesiumsilicaat). Mijn vermoeden was dus niet ongegrond.

BENTONIET kan 16 X zwellen, en HECTORIET kan 24 X zwellen. Haast het dubbel van Bentoniet !
    Bentoniet bevat (gemiddelte) 55,4% SiO², 20,14% Al²O³, 2,5% MgO , 4% Fe²O³ en nog wat CaO,NaO en K²O.
    Hectoriet bevat (gemiddelte) 54% SiO², 0,14 Al²O³, 0,4% Fe²O³, 25,9% MgO en nog wat CaO, Li²O, Na²O en K²O en 2,5 Fluorine.

CONCLUSIE: Bentoniet en Hectoriet zijn 2 verschillende grondstoffen, maar zijn beiden aanwezig in het merk-product BENTONE.(patent)

Zo, beste vrienden, weer een spraakverwarring minder, en voor de overigen groet ik met The all Mighty.
    beantwoord
  • Zoooooo...Lucien, Wát een energie er in gestoken!
    Erg leerzaam, denk ik, voor iedereen.
    Mag ik nog even opnieuw openen over mangaanoxide en mangaandDIoxide???
    Een "probleem" van verschillende kleuren is vandaag namelijk voorgevallen bij het recept: Brons.
    ( Ook op het forum te vinden.)
    Mangaanoxide wordt bij keramikos in de catalogus aangeduidt als: MnO2 mol 87
    En op mijn zakje MangaanDIoxide van VEKA staat: MnO2...
    't Zelfde produkt...of toch niet???? :-)
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Marrie,
    Nu ja, ik heb door volharding in mijn zoektocht ook weer wat opgestoken. En mijn bevindingen deel ik dan graag met collega's die dit nog waarderen.
    MANGAAN
    Mangaancarbonaat MnCO³: Mol.Massa:115
    Mangaan(II)oxide MnO : Mol.Massa: 70,9
    Mangaan(III)oxide Mn²O³ : M.M. : 157,9
    Mangaan(II,III)oxide Mn³O4(kleine vier): M.M. : 228,8
    Mangaan (IV)oxide (Bruinsteen) MnO²: M.M.: 86,9
    Een mondje vol he ?
    Betreft de kleurvorming: In alkali-boor glazuren zal het paars kleuren en in alle andere bruin, en roze in Alkali-zink glazuren met krijt en hoog kwartsgehalte. In O.D. zwart/brons.
    beantwoord
  • Marrie,
    Dit is de mangaan die ik gebruikt heb....
    Mangaan (IV)oxide (Bruinsteen) MnO²: M.M.: 86,9
    Petrus.
    beantwoord
  • En op mijn mangaan staat op de sticker:
    Mangaandioxide MnO² Bruinsteen.
    Behalve de benaming is het toch hetzelfde????
    In ieder geval, Petrus, bedankt dat je het even hebt nagekeken!
    Marrie.
    beantwoord
  • Ja hoor Marrie, dit is hetzelfde. de nomenclatuur is als volgt:(mono, wordt niet uitgesproken) Mangaan (DI = twee maal ) Oxyde. of ook bruinsteen genoemd. In vakjargon spreken we van Aluminiumoxyde, terwijl het voor de chemicus Di-aluminium-Tri-oxyde is.(Al²O³). Om het helemaal moeilijk te maken geeft men ook (II)=tweewaardig, (III)=driewaardig enz. aan. Zo staat het meestal op de verpakking. Daarom het lijstje wat ik op vorige mail heb gegeven.
    beantwoord
  • http://www.clays.org/journal/archive/volume%2010/10-1-299.pdf
    Aangezien ik bezig met het zoeken naar een goed slib en via mijn docent bentone kreeg aangereikt (slib lijkt veelbelovend!) kwam ik op de discussie in het Klei-forum over bentone terecht.
    Bovenstaande link gaat over clay and clay-minerals en hier staat ook het één en ander in over bentone.
    Ik heb er geen verstand van maar:
    Lucien, aangezien je veel weet over klei en allerlei aanverwante stoffen is dit misschien interessant.
    beantwoord
  • Jozefien,
    Zoals ik hierboven reeds heb aangegeven is BENTONE een merknaam. Voor de ceramische geschikt is hoofdzakelijk een poedersamenstelling van Hectoriet en Bentoniet in gebruik. Voor de verschillende data sheets ga naar www.elementis.com en kijk onder Bentone 27.
    beantwoord
  • Voor wie zich afvraagt, hoe betoniet, bentone, hectoriet en dergelijke grondstoffen water en meer bepaald glazuren en slib kunnen indikken, is het volgend schema misschien een verduidelijking.
    Delfstoffen zijn nooit zuiver, maar worden min of meer gezuiverd in functie van de industrie waarvoor ze bedoeld zijn. Ook na zuivering kan men ze nog met organische stoffen (zogenaamde "onzuiverheden") verbinden zodat ze "polair" worden. Dat betekent dat de deeltjes een positieve en een negatieve kant krijgen zoals magneten. Brengt men dit in een waterige oplossing, dan gaan ze zich ordenen volgens een bepaald patroon (verschillende ladingen trekken elkaar aan, dezelfde ladingen stoten elkaar af). Het water heeft dan minder bewegingsvrijheid tussen de ketens en men krijgt de indruk dat het water is ingedikt. Hoe meer geladen deeltjes, hoe dikker de vloeistof wordt.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Met dit professionele antwoord van Jef zie je maar weer dat niet alles is terug te voeren op alleen de chemische samenstelling van een stof.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.