ALGEMEEN > Ovens > glazuren in gasoven

Ik heb vorig jaar een gasoven gekocht . De biscuit lukt altijd zeer goed maar bij de glasbrand is er altijd een deel dat mat of ruw blijft. (aan de kant van de brander).

De potjes die aan de andere kant staan zijn steeds perfect. Staat er een pot in het midden dan is die de ene helft perfect, de andere helft ruw….

Ik veronderstel dat het gewoon ligt aan het temperatuur verschil maar ik weet niet hoe ik dit kan oplossen… Ik heb al vrij veel geexperimenteerd en het is nog al frustrerend …. geeft iemand hier ervaring mee?

alvast bedankt!
Vero
gevraagd

8 antwoorden

  • Vero,
    Welk type oven is het ? Met hoeveel Bar werkt u ?
    beantwoord
  • dag Lucien,

    het is een gasoven die ik gekocht heb, een ronde zelfbouwoven. naar het einde ligt de bar rond 0.5 0.6. anders krijg ik niet die hoge temperaturen...
    het glazuur dat ik gebruik is voor 1260, ik stook nu tot 1270, ik veronderstel dat ik dan hoger moet? langs de kant van de pyrometer zijn de potjes steeds ok. het is aan de andere kant (opening voor brander) dat het steeds ruw blijft, precies of er geen glazuur op is...
    ik heb ook al gehad dat ik hoger ging en dan was het glazuur afgebladerd...

    groeten, vero
    beantwoord
  • Vero,
    Graag volgende gegevens:
    - afmetingen van de oven
    - waar komt de vlam binnen ? onder of opzij
    - zit de vlam onder de eerste ovenplaat ?
    - staan er stuks keramiek in de vlam ?
    - hoe groot is de ingang en uitgang?(diameters)
    - aardgasbrander of propaan?
    - hebt u een foto van de oven ?
    - waar zit de pyrometer ?
    Het glazuurprobleem is weer een ander verhaal.
    Met uw info is het nog gokken hoor.
    beantwoord
  • :)
    hier gevraagde info,

    vlam komt van opzij,
    vlam zit onder eerste ovenplaat, geen keramiek in vlam, ingan en uitgang is 10 cm diameter, propaangas, pyrometer zit aan de andere kant dan de gasbrander,
    zie foto.


    Aangezien er steeds ook potjes uit dezelfde bak perfect uitkomen ligt het volgens mij niet aan het glazuur.

    het is steeds op dezelfde locatie dat de potjes minder glad zijn. ( aan de kant van de brander). Eigenlijk kan je wel stellen dat je een cirkel hebt en die in 2 verdeeld: de ene kant is perfect geglazuurd is en de andere kant niet. Als er een pot in het midden staat dan is er echt een verschil in de twee helften.

    gisteren heb ik nog een poging gedaan en heb nu hoger gestookt. Glazuur normaal tot 1260, nu gebakken tot 1280 en op het einde een halfuur gependeld tussen 1275-1280. (druk ongeveer 0.5-0.6) het resultaat was beter maar nog steeds niet helemaal ok. Er zitten steeds prachtige exemplaren bij en dan weer enkele die iets minder zijn. toch is het resultaat nu wel beter. de potjes die aan de kant zitten waar de pyrometer steekt zijn steeds perfect. Als ik mijn logisch verstand gebruik J , denk ik dat het gewoon te maken heeft dat de temperatuur verschilt van locatie en zal de temperatuur aan de kant van de brander lager zijn dan aan de kant van de pyrometer.

    Maar ja, ik weet niet of ik juist redeneer en hoe ik dit kan oplossen
    alvast bedankt voor je moeite!

    groetjes,

    vero

    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Vero,
    Zo, nu hebben we al heel wat meer gegevens. :-)

    - De thermokoppel zit voor deze constructie wel degelijk fout. Uw vermoeden dat de ingang minder warm is dan de kant waar wordt gemeten is juist. Dus: Thermokoppel naar de overkant plaatsen.
    - Kijk uit naar een ovenplaat met gaatjes ( zoals de kaas :-) ). Deze gaat de warmte beter verdelen. Als onderste ovensteunen kunt u ook doorgezaagde ovensteen gebruiken, gezien die langer meegaan en de ovenplaat beter ondersteunen. Dit is facultatief.
    - Als de ingang een diameter heeft van 10 cm, maak de uitgang minstens 12 cm diam.
    - Ik ga er van uit dat u toch over een temperatuur tot 1250°C, 7 uur doet. De verleiding is groot om dit sneller te doen, maar dan krijgt de scherf en glazuur geen voldoende tijd om op deze temperatuurstijging te reageren.
    - Door de uitgang te vergroten, gaat u niet zo snel in reductie en zal de temperatuur sneller stijgen. Hou daar rekening mee. Indien u wil reduceren hoeft u enkel de gasdruk op te voeren tot er een flam te zien in aan de uitgang. Normale stook zal vermoedelijk volstaan met 0,5 Bar.
    - Na de stook de uitgang direct hermetisch afsluiten, alsook de ingang.
    En zo te zien zitten er wel al wat deken-vezels los. Knip die weg en behandel de buitenzijde van de dekens met waterglas-oplossing via plantenspuit. Dit doet de vezels verharden/smelten en is daardoor een stuk veiliger voor uw gezondheid.
    Na deze aanpassingen ben ik wel benieuwd naar de resultaten.
    beantwoord
  • Vero,
    In plaats van de brander naar het centrum van de oven te richten, is het beter voor de warmteverdeling deze schuin naar de ovenwand te richten zoals de afbeelding die u vind in onderstaande website. Ik heb steeds zo mijn brander geplaatst, maar blijkbaar ziet men daar wat meewarrig tegenaan. Nu kijk, ik ben niet alleen voorstander van dit systeem.

    http://pagesperso-orange.fr/smart2000/construire%20un%20four%20raku.htm

    Deze site staat ook onder ADRESSEN van deze rubriek
    beantwoord
  • Lucien,
    bedankt voor al je info en de moeite die je hiervoor gedaan hebt!
    groeten, vero
    beantwoord
  • Graag gedaan, Vero.
    Toevallig gisteren nog een oven gezien met dezelfde gebreken.
    Nog veel gaaf resultaat gewenst.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.