ALGEMEEN > Klei - algemeen > porseleinslib

Ik probeer zoals op de foto is te zien kleine stukjes porselein aan elkaar te voegen/lijmen met een slib.
Probleem is dat na droging de voegjes zijn gescheurd/gekrompen.
(de 2 inzet fotootjes zijn niet van mijn werk )
dit slib was met volgende recept..
100 porseleinpoeder
20 molochiet
0.5 dolaflux
0.5 gietfix
1 pigment zwart

Dus toen een ander recept
100 porseleinpoeder
30 molochiet
1 gietfix
1 formix
1 pigment zwart.

dit krimpt niet tijdens het drogen maar is na het bakken op 1000 graden erg kwetsbaar en breekt tijdens het schuren te makkelijk op de voegjes.

Ik zoek dus een wat beter lijmend recept.

Petrus.
Bijlagen:

21 antwoorden

  • Petrus, zijn die stukjes porselein reeds gebakken?
    Wat is dolaflux?
    Wat is formix?
    Vermoedelijk zijn dat merknamen,...van wat ? Zelfs molochiet is een merknaam, maar daar ken ik wel de lading van.
    De ingezette fotootjes zijn wel met lederharde klei en slib samengebracht. Van lijmen is hier dus geen sprake.
    beantwoord
  • Ivo Nijs : T-material 19-01-05

    "Molochiet of Molochite(eng) is gecalcineerde kaolien of porceleinaarde. In de kleinhandel, keramiekboer is het vrij duur. Voor groter verbruik raad ik aan direct bij de verdeler van ECC International te informeren. Je moet dan wel met zakken van 50kg aankopen. Iets voor groepen of scholen?"

    Ofwel algemeen gekend onder de benaming MULLIET ( 1Al²0³+1SiO²),
    met ander woorden, u hebt 2 x porseleinaarde gebruikt, een keer in zijn oorspronkelijke vorm, en een keer gecalcineerd.

    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Ik was even afwezig.
    De stukjes porselein zijn vers ...net voor leerhard om ze te kunnen snijden.
    Formix en gietfix zijn materialen die keramiekos verkoopt voor gietporselein.
    Mieke Everaet gebruikt gietfix en dolaflux maar dat lukte bij mij niet dus zal ik wel iets verkeerd doen.
    Ook zij gebruikt molochiet 200meg waarschijnlijk om krimp tegen te gaan ?!

    Petrus.

    beantwoord
  • Petrus,

    Gebruikt gewoon dezelfde klei en maak er slib van. Enkel water volstaat. De slib mag nog niet zo dun zijn dat u die kunt gieten. Eerder zoals pindakaas of majo. De voorgesneden klei-plaatjes in het gewenste patroon leggen en dan dit slib met de kwast aanbrengen. Ik zie echt niet waar die "fixen en fluxen" enig nut kunnen hebben.
    Door extra mulliet bij de porseleinaarde te doen, gaat u zo nog extra het sinterpunt verhogen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Met enkel slib heb ik nog niet geprobeerd maar zal dat ook eens doen.
    Het zijn zo'n 500 stukjes waarvan er vele maar 1mm breed zijn zie de inzet rechts boven, dit is van een schaaltje van Mieke Everaet een belangrijk vlaams keramiste.
    Opbouwen en afwerken voor een schaaltje van 13cm is zo'n 15 uur dus heel houden is dan wel zo prettig.
    Maar ik blijf proberen en laat het met foto weten.

    Petrus.
    beantwoord
  • Petrus,
    Mieke Everaert ken ik wel, maar kent u Dorothy Feibelman ? Zeker via Google te bewonderen.
    Trouwens, bent u voldoende vertrouwd met deze techniek? 15 uur voor een schaaltje van 13 cm lijkt me toch (verdacht) lang.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    Nee vertrouwd met deze techniek ben ik nog niet maar wel een keer aandachtig bij Mieke afgekeken.
    Alleen al het voorzichtig afschrapen is een monnikenwerk.
    Het zal niet voor niets zijn dat een schaaltje in deze afmeting bij Mieke 1300 euro kost.

    Leuk dat je me nog een naam geeft dus ga ik even googelen.

    Petrus
    beantwoord
  • Petrus,
    Ik heb nu gezien dat er een tik-foutje zit in de naam DOROTHY FEIBLEMAN. Anders blijft u Googlen. :-) Het wegschrapen is de "bind-slib" die er dikjes op de stukjes is opgebracht. Dit onder plastikfolie een dagje laten rusten, zodat het water zich gelijkmatig kan verdelen. Eens u terug de stukjes ziet, stoppen met schrapen en de rest wegschuren na de biskwie-brand met zandpapier. Ik verwacht van u een Feibleman-resultaat. :-) Maar nog niet voor morgen. :-)
    beantwoord
  • Hallo Lucien,

    De Foute L had ik inmiddels ontdekt...google gaf dat direkt aan!
    Ja voordat ik dat resultaat heb bereikt zijn we weer een week verder ;-)
    Komende een paar dagen wandelen bij Houfalize u niet onbekend denk ik.
    Daar hoop ik inspiratie op te doen voor iets moois.

    Petrus.
    beantwoord
  • Mij zeker bekend. Prettige dagen en inspirerend.
    beantwoord
  • Hallo Petrus,

    Naar mijn weten kan je dit op twee manieren doen:

    Neem dezelfde porseleinklei waarmee je giet en meng een klein beetje met je eigen spuug.
    Voor grotere hoeveelheden kan dit nogal vermoeiend zijn: meng dan 100 ml porseleinklei met een snufje korrels magnesiumsulfaat (apotheek) de garneer word na veel roeren dan steeds dikker, op het laatst een beetje kokend water erbij om weer dunner te maken (dit alles op 't gevoel, maar let wel op teveel magnesiumsulfaat maakt dat de garneer iets gaat glimmen na bakken)
    beantwoord
  • Dag Petrus,
    Ik ben erg benieuwd wat jouw sukses-slib-recept geworden is. Wil je dat nog laten weten?
    Ik zelf heb grote stukjes gewoon met hetzelfde gietklei befestigt. Het lijkt op grov mozaik. Het is nog niet glazuur gestookt.
    Verder veel plesier gewenst
    Maya
    beantwoord
  • Hallo Maya,

    Mieke Everaet schrijft in de klei en in het boek de kunst van decoreren het volgende recept voor slib.

    100gr droog porceleinpoeder.
    20% fijne molochiet.
    0.3% dolaflux.
    0.3% Giesfix
    0.1% peptapon.
    en verder dan tussen 1 en 10% droog pigment.

    Zij is een topper op dit gebied.
    Zie de volgende site, werk van haar met bijbehorende prijzen.
    www.pulsceramics.com/miekeeveraet-collect.htm
    beantwoord
  • Ik heb zo nu en dan moeite met slib. Het tegen elkaar zetten van randen met slib ertussen, gaat soms goed en soms merk ik dat de volgende dag meestal een kier tevoorschijn komt op de naad. Ik maak slib van dezelfde soort porselein waar ik mee bezig ben. Laat stukjes eerst drogen, en maak vervolgens fijn en voeg water toe. Een mooie smeuige massa. Zou het misschien komen doordat ik mijn werk op een krantje laat drogen, met een zak er losjes overheen. Moet ik het misschien anders laten drogen?
    Henk Wolvers gebruikte op z'n workshop een kant en klaar porseleinpoeder van het merk CM 10. Mengde dit met enkel wat water en klaar. Deze substantie had iets lijmachtigs, nogal plakkerig. Het goedje deed ook prima zijn werk op andere soorten porselein. Misschien kan iemand mij helpen.
    Alvast bedankt, groet sil
    beantwoord
  • Hallo Sil,

    Sinds ik bovengenoemd recept gebruik heb ik geen probleem meer.
    Heb meer moeite met het werk wat jij maakt -;)
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Prachtig werk, Petrus. Zeer smaakvol. Al iets gevonden omtrent Dorothy Feibelman ?
    beantwoord
  • Dank u Lucien,
    Wat zij maakt kan ik nog niet aan tippen dat vraagt nog wel wat jaartjes studie. http://www.dorothyfeibleman.com/
    Momenteel ben ik ingekleurd porselein aan het uitdiepein en heb daar enig succes mee, het vaasje op de foto is een voorbeeld van het werk wat ik verkocht in Delft j.l. zaterdag.
    Groet Petrus
    Bijlagen:
    beantwoord
  • sorry had natuurlijk 1 foto moeten zijn.
    beantwoord
  • :-) Mag ook tweemaal gezien worden.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties, Petrus en Lucien.
    Ik ga het recept dus ook maar uitproberen. Zal jullie laten weten of het bij mij ook zo goed werkt.
    vriendelijke groet, sil.
    beantwoord
  • Inderdaad Petrus, helemaal eens met Lucien.
    Prachtig werk!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.