ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuren

Wat kan ik ik bij mijn glazuur doen om het sneller te doen drogen na mijn pot gedompeld te hebben, of is daar niets tegen te doen?
goetjes Margo

5 antwoorden

  • Beste Margo,

    Met wat meer informatie over je bisquit en je glazuur zou ik je een duidelijker antwoord kunnen geven.
    Glazuur droogt normaal gesproken snel op op de bisquit doordathet water opgezogen wordt door de klei.
    Bindmiddel in het glazuur vertraagt de aanzuiging aanzienlijk.
    Dunne bisquit is snel verzadigd met vocht en dan kan je glazuur niet meer snel drogen.

    Met hoeveel water is je glazuur aangemaakt.
    Als er minder water in de glazuur zit is de klei ook niet zo snel verzadigd. Als je dompelt hoe lang houdt je de bisquit onder, hoe langer je het ondergedompelt houdt, hoe meer water er wordt opgenomen.
    Al met al geen duidelijk antwoord omdat niet helemaal duidelijk is waar jouw probleem door wordt veroorzaakt

    m vr gr
    Hans
    beantwoord
  • glazuur op dunne yoghurt dikte droogt vrij snel. heb je ze misschien te veel aangelengd met water?
    groet joke
    beantwoord
  • Bedankt alvast voor jullie reacties.
    Mijn biskwie bak ik op 980°.
    Weet niet precies hoeveel water ik bij mijn glazuur doe, maar hij is gelijk een dunne yoghurt, hangt een beetje af wat voor een glazuur soms een beetje dunner, beetje dikker.
    Ik dompel de pot onder en haal hem er direkt terug uit,daar ligt het denk ik niet aan.
    Bestaat er niet iets dat het sneller doet drogen?
    Bedoel niet het op een warmtebron te zetten.
    vr. gr. Margo








    beantwoord
  • hallo Margo

    Eerst even een klein testje ga eens met je tong tegen je bisquit blijft je tong "plakken" dan is je bisquit temperatuur goed blijft het plekje nat dan kun je beter wat lager bisquit bakken.
    Probeer ook eens met een paar druppels waterglas je glazuur dunner te maken das eerst het water eraf gieten en dan met een paar druppels waterglas weer dunner maken dan zit er veel minder water in de glazuur en zal sneller drogen.
    Ook kan je proberen om een gedeelte van het water te vervangen door spiritus maar dat is wel een dure oplossing

    suc6 Frans

    beantwoord
  • Hoi Frans,
    Ik ga het proberen met waterglas,denk dat het gaat helpen omdat het inderdaad zelfgemaakte glazuren zijn waar veel water op staat en wat dikker worden, waar ik dan weer wat water bij doe.
    Ik heb ook een flesje waar verdunner opstaat dat ik wel eens gebruik voor gietklei, het is een roze vloeistof, wat zal dat zijn? gebruik er maar een druppeltje van, en is dan al veel dunner.
    Als het niet helpt,zal ik eens op 960° biskwie bakken.
    Bedankt en groeten Margo.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.