ALGEMEEN > Klei - algemeen > lucht in bord

Hallo, Ik heb problemen met het gieten van een bord. De mal bestaat uit twee delen. Waarschijnlijk trekt het vocht naar de twee mal-delen waardoor en lucht tussen ontstaat. De luchtbellen zitten echter aan de onderste mal, ik zou verwachten dat het naar de bovenste mal gaat... Hoe dan ook, ik zoek natuurlijk naar een weg om alle lucht te vermijden. Iemand tips? Hoop dat de foto's duidelijk zijn.

Groetjes Anouk
Bijlagen:

3 antwoorden

  • Waarschijnlijk wordt er lucht ingesloten gedurende het gieten Anouk.
    Maak je gietklei iets dunner .
    Of hou de vorm een beetje scheef tijdens het gieten(een latje onder de vorm) pas weer rechtzetten als bij het hoge deel de klei naar buiten komt.
    Of klop zachtjes aan de zijkanten van de vorm tijdens het gieten om de luchtbellen te laten ontsnappen.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Anouk,

    Wij hebben dit probleem ook al een gehad met taart plateaus.

    Als de oplossing van Frans niet lukt, zou je ook de bovenmal (onderkant bord dus) zo maken dat je 1 aangietgat hebt van plusminus 3 cm waarop je een rand boetseerklei legt en hierop een 1,5 literfles op z'n kop met de bodem eraf. hierin giet je dan je gietklei en als de mal vol is giet je door tot de fles ook bijna vol zit.
    Je hebt zo constant druk op je klei.
    Wel zorgen dat je naar de zijkant van je mallen ontluchtingen maakt 1 a 2 mm rond.
    Als je de fles maar 5 cm hoog vult met klei is de druk niet hoog genoeg dus zeker 20 cm kleikolom gieten.
    beantwoord
  • Hallo Anouk,

    Wij hebben dit probleem ook al een gehad met taart plateaus.

    Als de oplossing van Frans niet lukt, zou je ook de bovenmal (onderkant bord dus) zo maken dat je 1 aangietgat hebt van plusminus 3 cm waarop je een rand boetseerklei legt en hierop een 1,5 literfles op z'n kop met de bodem eraf. hierin giet je dan je gietklei en als de mal vol is giet je door tot de fles ook bijna vol zit.
    Je hebt zo constant druk op je klei.
    Wel zorgen dat je naar de zijkant van je mallen ontluchtingen maakt 1 a 2 mm rond.
    Als je de fles maar 5 cm hoog vult met klei is de druk niet hoog genoeg dus zeker 20 cm kleikolom gieten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.