ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > zoutglazuren
Hallo wie kan mij helpen. Sinds kort ben ik begonnen met zoutglazuren in een gas gestookte oven. Ik wil graag het bruine sinaasappel/tijgereffect krijgen, omdat ik dat zo mooi vindt. Helaas is na 3 keer stoken, het effect niet bereikt. wat doe ik fout. Ik heb er ook rood ijzer aan toegevoegd dus bij het zout, maar dat werd paars. Moet ik het zout er pas bij 1250 graden ingooien, of moet ik al zout in de oven plaatsen tijdens het stoken, Het is een 75 liter downcraft oven, en hoeveel zout moet erin. Wie kan mij helpen. Groet ed
8 antwoorden
-
Ed, je kan het zout er reeds inbrengen als de oven 900°C heeft. U kan dit ook op hogere temperatuur. Sinaasappel-schil krijgt u door veel zout. U kan ook natruimbicarbonaat gebruiken. In plaats van ijzeroxyde onder het zout te mengen, doe er ijzerchloride bij.
-
Orangepeel krijg je door (relatief) veel zout te gebruiken. Hoeveel is niet zonder meer te zeggen. Ik weet een pyroclaaf van 250 liter waar slechts 150 gram zout in gaat voor dit effect. Maar zelf gebruik ik in de houtoven (500 liter) 1 kg soda en 500 g zout voor een slechts plaatselijke orangepeel. Immers in een pyroclaaf circuleert de lucht veel langer dan in mijn oven en heeft het zout de gelegenheid zich te zetten. Dat is ook het nadeel als je in een gewone oven bakjes zout plaatst: je krijgt slechts plaatselijk effect. Dat is ook het nadeel van het te vroeg inbrengen van zout: alles wat verdampt voordat de klei begint te sinteren, is verlies. Voor een egale orangepeel moet je zout boven 1250 inbrengen, liefst vochtig voor een snellere ontleding (bijv. in nat papier) en na inbrengen de oven dempen voor een goede verdeling. Nadeel hierbij is altijd dat de temp gaat zakken. Je kunt het zout ook inspuiten als verzadigde oplossing, dit geeft een hele goede verdeling. Niet teveel zout inbrengen in 1 keer, beter is verdelen over langere perioden. Geef het zout de tijd te verdampen en zich te binden. Daarnaast: heb je wel de goede klei. Orangepeel ontstaat door aantrekking en afstoting van het zout (de Na) door kwarts en aluminium. Beide moeten wel in de klei zitten, zoals in gres of westerwald.
Mooiere orangepeel krijg je door de pot te voorzien van een sliblaag (kan rode aardewerkklei zijn of ball clay) die dan mooi breekt.
Toevoegingen aan het zout hebben m.i. geen (gewenst) effect. -
Steengoedklei heeft te weinig bases om te sinteren en daarom is zout een middel dit gemis aan te vullen met Na²0 via zout, wat een verbinding is van Natrium (Na ) met Chloor. Dit zout gaat ontbinden in Chloordamp, wat de oven verlaat als een gas, en Natrium, wat neerslaat op de klei als een nevel. Hoe meer zout, hoe meer natrium, hoe meer het oppervlak gaat smelten en een glazuur worden door zich te binden met de aanwezige aluminiumsilicaten in de klei. de kleur wordt bepaald door de aanwezigheid van kleurvormende oxydes die zich reeds in de klei bevinden. U kan uiteraard deze kleur wijzigen door een slib met een kleuroxyde aan te brengen.
Het uiteenvallen van zout in natrium en chloor gebeurd pas/reeds op 900°C. Hoe hoger te temperatuur, hoe sterker de "explosie" van het uiteenvallen van zout. Zout inbrengen onder de 900°C heeft weinig of geen zin. Als u ijzerchoride onder het zout gaat mengen, gebeurd hiermee hetzelfde proces als het "zout", en gaat ook op de scherf neerslaan, dit in tegenstelling tot ijzer in zijn oxydevorm. Het neerslaan van natrium gebeurd ogenblikkelijk en is geen proces van tijd. Wel heeft het natrium tijd nodig om in verbinding te gaan met met de scherf. Kwarts en aluminium zijn de hoofdbestanddelen van ALLE klei. Aluminium-arme klei heeft wel de neiging om via het ijzeroxyde in de klei, oranje te kleuren. Als er calcium aanwezig is, gaat het meer naar geel neigen. De temperatuur heeft hier ook geen invloed op. Zoutglazuren kan men ook op 1000°C. Een mooi voorbeeld is het wereldbekende werk van Siegfried Gorinskat, en die deed dit met het meer milieu-vriendelijke "Bicar". Water bijvoegen is zeer af te raden, gezien dit merendeels van het zout gaat meenemen als gas. De oven afsluiten, enkel als u wil reduceren.
-
Lucien, elke steengoedklei sintert op een bepaalde temp en daar is zeker geen zout bij nodig. Bicar is, zoals de naam al zegt, soda en geen zout; met soda kun je inderdaad rond 1000 al goede resultaten kunt krijgen.
Ed, als je echt wilt weten wat nodig is voor zoutglazuur, koop dan Phil Rogers' Saltglazing (bij Amazon nog geen 30 dollar). Hierin wordt overigens ook met een experiment aangetoond dat sodaglazuren meer belasting voor het milieu betekent dan zoutglazuren.
Wat mij betreft einde topic. -
Bert,
Door natrium op de scherf aan te brengen gaat deze het oppervlak laten sinteren. Op steengoedtemperatuur gaat uiteraard ook de scherf sinteren, terwijl het oppervlak reeds gaat versmelten tot een glazuur. Mag ik u er ook op wijzen dat u enkele begrippen door elkaar haald. Indien u meer wenst te weten over de scheikunde van glazuren, kunt u ook terecht bij Iscrat (Colpaert Gent). Ho ja, Bicar is de populaire afkoring van Natrium-bi-car-bonaat ( Soda=Natrium) en zout is Natrium-chloride ( soda + chloor ). -
Bedankt voor jullie tips. ik heb geexpirimenteert met rood ijzer, synthetisch in de zout te mengen, hopende op een bruinkleuring echter werd het rood ipv bruin , Er kwam een rode glanzende waas over de stukken. Verder is mijn bakplaat, in de gasoven voor een groot deel weggesmolten. komt dit door het zout? Ook waren mijn pyrobranders verstopt na de zoutglazuurbrand. Ik heb alles moeten reinigen. ook zijn de branderkoppen behoorlijk aangetast. Ik denk dat het beter is ,om eerst de branders te verwijderen alvorens het zout toe te voegen. jullie hebben het ook over ijzerchromaat. ik heb bij keramikos gekeken maar in het boekje komt ijzerchromaat niet voor. weten jullie hoe ik daar aan kan komen? En is het idd beter het zout in gedeelten toe te voegen? maar dan worden wel de branders en de branderkoppen zwaar aangetast. ed
-
Ed,
Opletten,ik heb het niet over ijzerchromaat, maar over ijzerchloride, uit de groep van de zouten. Te koop in drogisterijen en winkels met labo-materialen.
- Wel erg jammer van de geleden schade. Ik denk dat u zich niet voldoende hebt gedocumenteert voor u aan dit avontuur bent begonnen.
- Is uw oven wel geschikt voor zoutglazuren. Welke beschermende maatregelen hebt u genomen voor ovenwanden en stapelmateriaal te beschermen?
- Hoeveel zout hebt u gebruikt? op welke temperatuur? in delen?op welke plaats in de oven? waar ten opzichte van de branders?
Hoe hebt u beslist of er voldoende zout was ingebracht? U kunt via deze weg wel een antwoord op een vraag krijgen, maar geen spoedopleiding.
-
Dag allemaal,
Ik ga deze discussie gebruiken voor de rubriek 'van het forum geplukt' in het maartnummer 2012 van KLEI.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.