ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Mat glazuur wordt glanzend

Hallo, omdat ik net begin met glazuren heb ik wat kant-en-klare potjes van Prisma gekocht. Het ziet er niet slecht uit, alleen had het mat moeten zijn en het is glanzend geworden. Ik stook tot 585 graden +240, daarna vol tot 1080, en dan 30 minuten pendelen.
In één glazuur zie ik korreltjes zitten die volgens mij gesmolten hadden moeten zijn.
Wat doe ik verkeerd? De maximum temperatuur voor deze glazuren is 1080 graden.

Groetjes, Areke
gevraagd

10 antwoorden

• Areke,
    Als u tot max.1080°C stookt hoeft u niet te pendelen. De extra tijd gaat optellen bij de gaarstook. Elk glazuur heeft een matte fase en gaat dan glimmen als u ofwel, de temperatuur verhoogd, ofwel de tijd gaat verlengen. Tijd en temperatuur is een optelling, net zoals in de keuken met braden en bakken.
    Wat betreft de korreltjes in het kant-en-klaar glazuur komt blijkbaar meer voor. Het zou kunnen dat dit stoffen zijn die gaan kristalliseren in de stockage, maar zeker ben ik daar niet van. probeer eens dit glazuur op te warmen en roer dan goed door. Dan het glazuur door een fijn zeefje halen en ziet of er nog wat rest.
    beantwoord
  • Ik had eerst de temperatuur op 1060 graden en niet-pendelen, met hetzelfde glanzende resultaat. Ik dacht dat hoe hoger de temperatuur hoe matter, maar dat klopt dus niet. Dan ga ik nu lagere temperatuur en niet-pendelen proberen.
    Ik heb nog een glazuur met korreltjes erin, die zijn wel keurig uitgesmolten tot mooie kleureffecten. De korreltjes horen erin maar ik denk dat ze moeten smelten. Terra Color FE5612

Dank! Groetjes, Areke
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wel mooi effect.
    Wat betreft tempertauuropgave; dit moet u steeds met een korrel zout nemen. Er kan bij het omrekenen van °F naar °C al een fout zitten, of van Orton naar Seger, en ga zo maar door. En elke oven is ook nog verschillend. Reken daarbij nog de tijd/temperatuur traject en zoek het dan maar uit. Ga maar rustig naar "uw" 1040°C. Indien niet goed, een 15 tal minuten pendelen. Het kan ook dat het sinterpunt van uw gebruikte klei te laag zit, en ook dat speelt mee. Wat een ellende toch, dat keramieken, niet Areka ? :-)
    beantwoord
  • Orton, Sager en sinterpunt :-) Ik moet nog een hoop leren.
    Helemaal niks ellende hoor. Helemaal toppie dat keramieken. Ik experimenteer verder en eens zal het lukken.

Nogmaals dank en groetjes! Areke
    beantwoord
  • Areke,

Seger was een Duits chemicus (1839-1893) die in 1886 een verhandeling publiceerde over het smeltmechanisme van glazuren. Gedaan met het nattevinger-werk. Aan de hand van zijn bevindingen kon men een recept in een formule gieten, de befaamde Segerformule.
    Door kegeltjes te maken met deze recepten, en smolten op verschillende temperatuur/tijd, had men een reëel zicht op wat er met het glazuur/klei gebeurde in de oven, gezien men nu niet enkel de luchttemperatuur mat, maar wat deze temperatuur en baktijd deed met de te bakken materie. Dit verklaart waarom pendelen als men reeds te gevraagde temperatuur heeft gehaald en de nodige tijd niet gehaald is om het glazuur "gaar" te stoken. U kan deze smeltkegeltjes nog steeds kopen, maar dan van zijn Amerikaanse concurent/chemicus Orrton. Deze noemen dan Orton-kegels. Kilnsitters werken met deze kegeltjes en zijn veel correcter dan de meest geavanceerde regelaar. Als u een idee wil omtrent deze kegel-tabellen, ga eens kijken op www.ceraline.be, daar staat een vergelijkende tabel.
    Wat betreft het sinterpunt; dit is het moment dat de klei of het glazuur begint te smelten. Dit is ook het punt waarbij deze kegeltjes gaan vervormen en zo aangeven dat tijd-temperatuur-atmosfeer bereikt is. Spannend niet ?
    beantwoord
  • Een verhandeling over het smeltmechanisme van glazuren en kegeltabellen... spannend ja. Ik hang aan uw lippen... :-) Ik vind die potjes en handleidingen toch erg gemakkelijk in deze fase. Die Wax krijtjes op ceraline.be lijken me wel wat. Geen gespetter met vieze vloeistoffen en bibberende penselen. Maar eerst steven ik af op mat glazuur. Vooralsnog zonder kegeltjes.

Groetjes! Areke
    beantwoord
  • Zit de glazuur wel dik genoeg op je werkstukken Areke?
    een te dun toegepaste matglazuur is vaak glimmend.

Frans
    beantwoord
  • Oké ga ik ook proberen. Staat ook op de potjes ja: hoe dikker hoe matter. Had drie lagen gedaan, ik probeer nu vier. Is misschien ook maar net hoe je de laag opbrengt.

Groetjes! Areke

beantwoord
  • Ik heb 4 beelden geglazuurd met matte effectglazuren van keramikos.Toen ik mijn oven opende schrok ik want 2 beelden waren mat en 2 andere hoogglanzend bij dezelfde glazuren en dezelfde stook.De stooktemperatuur moest zijn 1020 tot 1080.Ik heb ze gebakken op 1020.Ik wil ze opnieuw glazuren ,maar hoe krijg ik dan het gewenste matte resultaat.Moet ik minder hard stoken en misschien niet pendelen?
    beantwoord
  • Er kan over (glanzend) geglazuurd werk een sinterengobe worden aangebracht,dit geeft een mat resultaat.

Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.