ALGEMEEN > Klei - algemeen > Beginnersvraag: gietklei bakken?

op hoeveel graden bak je gietklei?
O, ja, in de oven moeten kegeltjes die smelten...
mogen de voorwerpen elkaar raken ?

11 antwoorden

  • Beste J.Weusten
    Gietklei bak je op de temperatuur waarvoor het geschikt is.
    Aardewerkklei tot 1080 graden meestal
    Steengoedklei tot 1250 graden meestal
    porseleinklei 1250 tot 1280 of meer
    Doorgaans worden de werkstukken eerst bisquit gebakken. Dat is voor mij 1000 graden, kan ook wat minder b.v 960 graden. Bisquit bakken doe je om de klei in steen te veranderen zodanig dat je er nog makkelijk glazuur op kan aanbrengen en kleine correcties kan uitvoeren.
    Na het aanbrengen van het glazuur (bestemd voor de bovengenoemde temperaturen, 1080,1250 enz) nogmaals bakken op de gewenste temperatuur.
    Smeltkegels zijn te koop bij de adverteerders op deze site.
    Zit er een kijkgat in de oven dan plaats je de kegel in een propje klei zodanig dat je de kegel kan zien (heel ouderwets) en stook je tot de kegel omvalt, dan is de eindtemperatuur bereikt.
    Heeft je oven een apparaatje waar je de kegel kan opleggen gebruik die dan. Als de oven de eindtemperatuur heeft bereikt zal er door die kegel een schakelaar inwerking worden gesteld die de oven af laat slaan.
    Kijk nog eens op het forum hoe je moet stoken, dat is een heel verhaal apart.
    Bestudeer de handleiding bij de oven of zoek de handleiding op het forum of internet.
    Zomaar iets gaan doen met de oven geeft alleen maar teleurstellingen.
    Koop kegels in de temperatuurwaarde die je nodig hebt.
    Bij bisquitstook mogen de werkstukken elkaar raken.
    Bij glazuurstook NIET dan plakken de werkstukken aan elkaar
    Frans
    beantwoord
  • Beste Frans, DIT is een duidelijk antwoord, ik ben een begin-beginner, ik zal op 950 gaan stoken, de bijgeleverde beeldjes zijn zo foeileleijk, kan me niks gebeuren, maar mijn keramieke beeld ( pinguin 60 cm hoog ) daar ben ik welzuinig op, moet die ook op 950 ? en ca. 6 uur ?
    ik heb een kiln-sitter, waarbij me na het lezen nog geheel ontgaat hoe dat werkt, er zitten kegeltjes bij van 1060 gr. o, dan kan ik nooit op 950 stoken natuurlijk, ;-))
    maakt dat veel uit ? ik weet niet wat voor soort gietklie het is...
    Kan ik mijn pinguin gewoon op de bodem zetten ? ik heb wel platen ( steen ?? ) en klosjes maar de klosjes zijn erg hoog, zijn ook van steen denk ik, kan je die gewoon doorzagen ?
    Mijn hobby dreigt uit de hand te lopen, ik weet er gewoon geen snars vanaf, maar wil wel fraaie beelden in de tuin.....snapt u, dank dank _ groet !!!!
    beantwoord
  • Beste J.Weusten,
    De werking van een smeltcone, al dan niet in relatie tot een kilnsitter, kan je vergelijken met een afspraak op een welbepaalde tijd en plaats.
    De afstand tussen uw plaats en de plaats van afspraak kan je doen al kuierend of al lopend. In het eerste geval komt u net op tijd, maar al lopend bent u er te vroeg. Deze tijd zult u noodgedwongen even moeten wachten voordat u kunt aanbellen. Er is hier een verband tussen afstand en tijd, enkel de wijze waarop u die invult kan verschillen. Het is dus niet voldoende als informatie te stellen dat de te leggen afstand 10 minuten is. Zo ook is dit met informatie omtrent baktemperaturen. 1000°C is zoals die 10 minuten. Nu nog hoe groot de afstand is.
    Smeltcones geven deze verschillende parameters. Dit maakt dat een kilsitter het meest juiste toestel is om een stooktraject exact te kopiëren, hetzij u uw eigen oven of een totaal onbekende oven. Wat deze cones ondergaan, ondergaat ook de stookwaar.
    En dit is niet het enige voordeel.
    Gezien we hier niet meer spreken over temperatuur(alleen), maar over een wel bepaalde stookconditie, is het ook niet meer nodig rekening te houden met Celcius of Fahrenheit. Elk zelfrespecterend handboek zal zijn recepten uitdrukken in Cone ( meestal Orton ). Dit is ook wat men doet bij het doorgeven van kleur. Men spreekt toch ook niet van licht-groen-met-een-gelige-schijn? Men kan wel spreken over RAL-kleur 54. Cones zijn dus helemaal niet ouderwets, maar worden verzwegen ter eer en glorie van zeer ingewikkelde stookprogramma's op een elektronische regelaar met bijhorend handboek en nog een boel nonsens. Een temperatuurmeter is wél noodzakelijk, om het stooktraject te kunnen meevolgen. Onderweg moet u kunnen zien wanneer bv. 600°C bereikt is en u naar totaal vermogen kan overschakelen. Pendelen is wel niet meer nodig met cones. Die pendelen voor u, en niet zo ongeveer, maar juist.
    Laat me weten als er nog wat onduidelijk is.

    citaat van A.Vansteenbergen.
    "ouderwets is geen categorie om de waarheid mee te beoordelen".
    beantwoord
  • Beste J.Weusten
    Als je die pinguin later nog wil glazuren is het raadzaam om dan niet hoger te stoken dan 950/960 graden celcius.
    Kijk bij de adverteerders op deze site om smeltkegels te kopen voor de temperatuur die je voor ogen hebt.
    Ben je van plan dat beeld niet te glazuren dan kan die meteen op 1060 worden gebakken. Het is beter als je wat langer de tijd neemt om tot je eindtemperatuur te komen.
    Een van de stappen in het bakproces (bij bisquit )is het droogstoken. Dat gebeurt de eerste 100 a 120 graden.
    Heel langzaam stoken met de deur of de deksel van de oven op een kier. Ben je er zeker van dat het beeld goed droog is (hou een spiegeltje o.i.d. bij de deur of klep van de oven, als dat spiegeltje niet beslaat mag je aannemen dat het droog is) dan kan er wat sneller worden gestookt. Sluit de oven niet geheel af want er ontstaan allerlei gassen gedurende de stook die moeten kunnen ontwijken. Pas tegen het einde van de stook de oven geheel afsluiten.
    Die klosjes(ovensteunen) zijn ervoor om meerdere lagen in de oven te kunnen maken.
    Zagen kan wel met een slijpschijf of diamantsteenzaag.
    Voor je gaat stoken kan ik je een bezoek aan de bibliotheek aanbevelen en een paar boeken over pottenbakken raadplegen.
    Er is zoveel uit te leggen dat dat niet lukt in en antwoord op een vraag op dit forum.
    succes, Frans
    beantwoord
  • Haai Frans,
    Dat van die oven niet helemaal dicht doen is een goede tip, daar denkt een normaal mens niet bij na....
    ik heb gisteren ( de pinguin ) proefgebakken, bij gebrek aan kegeltjes van andere temperatuur, met eentje van 1060 gr. Ik begon om 2 uur, ik moest de schakelaar iedere keer hoger zetten, met bepaalde tussenperiodes....
    om 8 uur floepte de kilnsitter los......nu 20 uur wachten stond er op een site...spannend. De kegeltjes zal ik zeker (bij)bestellen....Naar de bieb...hier in Frankrijk ben ik als blij als ik het over het weer kan hebben....(regen vandaag ;-)) als ik in NL ben ga ik zeker eens neuzen overal, dank dank dank en....groetjes !!
    beantwoord
  • Hoi J........

    Ik ben ook heel benieuwd naar het resultaat.
    Laat het me even weten.
    Fijn dat er weer een liefhebber is bij gekomen.

    Groetjes en hopelijk beter weer daar in Frankrijk

    Frans
    beantwoord
  • IK BEN GENIAAAAAAAL !!
    de pinguin EN de kleigietpoppetjes zijn.....gelukt......
    alleen ze hebben een andere kleur dan verwacht....
    de vorige eigenaar bakte ze wit, ik bak ze ...bruin ??
    DAT is een goed begin van de dag, dankzij jullie aanwijzingen, ik ga nu een kat maken, het regent toch....
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Ik lees in je tekst dat je verteld over droogstoken, bedoel je het werk wat uit de mal komt direkt drogen in de oven? (dus niet drogen aan de lucht maar meteen de oven in). Ik ben aan het testen met mijn oven, met de deur op een kier, ik heb het 5 uur laten stoken op 70 graden, er komt nog steeds vocht uit. Ik wist de temperatuur niet, maar lees nu in je tekst dat dit 100 graden kan zijn?
    Groet,
    Barbara.
    beantwoord
  • Eerst gewoon laten drogen Barbara
    Als de klei droog lijkt zit er vaak nog vocht in.
    Daar is het droogstoken voor.

    Frans
    beantwoord
  • Ok, dus versnelt drogen in de oven is niet mogelijk? Ik heb namelijk heel snel testjes nodig. Het duurt een paar dagen om het aan de lucht te laten drogen.
    beantwoord
  • Sneller drogen is mogelijk maar brengt risico's met zich mee.
    ik heb wel kleine dingen gedroogd in een magnetron.
    grotere dingen gingen soms stuk.
    Je kan de ontdooistand gebruiken of de warmhoud stand.
    Let wel op de risico's
    Ook in je oven kan je geforceered drogen maar dat neemt ook veel tijd in beslag voor alle water is verdampt. succes Frans.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.