ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > craquelé-effect

In de Botzcatalogus staan een craquelé-schaaltje waarbij de krakkels er volgens mij op geschilderd zijn. Toch vind ik het een mooi effect en wil het uitproberen.

"... coloured with India ink yields a beautiful crackle glaze."

Zouden ze gewone Oostindische inkt bedoelen? Lijntjes trekken onder de glazuur of erbovenop?
Ik ga in ieder geval wat experimenteren.

Groetjes, Areke

21 antwoorden

  • ps: Foto van schaaltje
    Bijlagen:
    beantwoord
  • De glazuur craqueleert tijdens het stoken en daarna wordt het ingewassen met oostindische inkt. Dat trekt in de barstjes en het overtollige was je er weer af.
    beantwoord
  • oooh, wat voel ik me groen :-)))
    Maar wel een stuk eenvoudiger dan lijntjes trekken!

    Dankje, groetjes, Areke
    beantwoord
  • Nou, ik wist het volgens mij ook omdat ik het ergens gelezen of gezien had hoor hahahahaha.........
    Ik wil je trouwens ook nog wel even meegeven dat de craquelé van de kant en klare Botz vaak niet zo grof wordt als op de foto. De tip die ik daarvoor van de verkoper meekreeg was: De oven openen vóór die afgekoeld is en dus de glazuur flink laten schrikken.
    beantwoord
  • Wel mooi effect, he Carol ?
    Wat betreft het vormen van de craquelée spelen heel wat facturen een rol, wat er spijtig genoeg op de katalogus niet bij wordt vermeld, nl.
    - Dat de ruwbak vrij hoog moet zijn en eventueel wat pendelen. Hierdoor heeft de scherf een reeds hoge krimp. Het glazuur, nadien opgebracht, moet nu extra krimpen, gezien de scherf niet meer meekrimpt. Daardoor ontstaat er een hoge spanning op het glazuur, met barstjes tot gevolg. Deze methode is een stuk veiliger voor oven en scherf.
    - Wat ook zeer belangrijk is: stook net iets onder de maximum temperatuur, maar pendel een tijdje, zodat het glazuur volkomen gaar is en de verglazing compleet.
    - Een leuk alternatief om de barstjes in te kleuren: Kwast de pot in met bv. kopersulfaat of kobaltacetaat ( oplosbaar in water ). Deze kleurende zouten dringen in de barstjes en tot lichtjes in de scherf. Het voorwerp schoonvegen en herbakken. Boeiend effect.
    beantwoord
  • Misschien dan toch maar gewoon lijntjes trekken.....
    beantwoord
  • Nou, ik denk dat het nóg mooier wordt als het doet zoals Lucien het beschrijft. (en als Lucien praat ben ik ook groen hoor! Heeeeeeeeeeel groen ;-)

    Maar ik heb het zelf wel gedaan. Gewoon bisquit gestookt. De glazuur gewoon gestookt op de temperatuur die op het potje staat. Niet gependeld (kan niet met mijn oven) Eenmaal gewoon (braaf) helemaal af laten koelen en toen kreeg ik een fijne craquelé. (ook niet lelijk trouwens hoor) en een volgende keer laten schrikken waardoor hij inderdaad grover werd. En zelfs een keer met een tang uit de oven gevist en in water gedompeld. Waardoor hij nog grover werd. Maar met dat laten schrikken loop je natuurlijk het risico dat je werk breekt.

    Maar, nogmaals.... Luciens werkwijze zal een nóg mooier resultaat geven.
    beantwoord
  • Voor een grover craquele-effect, moet je het dan gelijk uit de oven met inkt inwassen, of kan je daar beter mee wachten tot het uitgewerkt is.
    Hoe langer je er mee wacht , hoe fijner de lijntjes??
    Of werkt het zo niet.
    Groetjes,
    Dory
    beantwoord
  • Je kunt het inwassen als het afgekoeld is. Gestopt met barsten zegmaar. Maar soms hoor je het dagen later nog barsten hoor ;-) Even onderdompelen in water versneld dat wel (ook als het al afgekoeld lijkt) maar dan zou ik het wel weer even goed laten drogen anders wordt je inkt verdund door het vocht wat er nog in zit. Door de barstjes is je glazuurlaag uiteraard niet meer waterdicht en trekt er dus weer vocht in je werk. (maak er dus maar geen vaas mee ;-)

    beantwoord
  • Ooit heb ik een serie gemaakt door de potten bij 200 graden al uit de oven te halen en direct in te smeren met een mengsel van water en ijzeroxide. De roodbruine craquele (bij sommige potten slechts enkele spontane lijnen) vond ik aantrekkelijker dan zwart. het barsten gaat natuurlijk door en als ik er nu een zou insmeren, zou ik een heel fijn maaswerk krijgen.
    beantwoord
  • Inkleuren met ecoline is ook een mogelijkheid om andere dan zwarte craquele te krijgen.

    Als je een glazuur van Nepheline syenite en een hoog alkalische fritte maakt craqueleerd die bijna altijd.

    Frans
    beantwoord
  • Alleen is ecoline volgens mij niet watervast. Oostindische inkt wel. (krijg je ook nooit meer uit je kleren!) Als dat eenmaal in de barstjes zit krijg je het er alleen nog uit door het opnieuw te stoken. Bij de Kwast (ook via internet) is wel watervaste inkt in verschillende kleuren te krijgen.
    beantwoord
  • En nu we toch goed bezig zijn: Waarom niet eens zwart schoensmeer of kachelzwart gebruiken. Dit is op olie-basis en maakt nog waterdicht ook. Carol, het spijt me zeer, maar voor die oostindische inkt-vlekken uit je kleren wassen heb ik geen oplossing. :-))))
    beantwoord
  • Carol, ik kan het je nog sterker vertellen! Ik heb ooit de oostindische inkt ingewassen en vervolgens afgespoeld onder de kraan in de keuken. Mijn aanrecht heeft een kunststof spoelbak!!! Nooooit doen! Het is helaas nooit meer goed gekomen!

    Ecoline is niet alleen niet watervast maar ook niet lichtecht. Geen idee of dat op den duur zal verbleken.
    beantwoord
  • CILLIT BANG ? ...het is maar een idee hoor. Schijnt te helpen. :-)))))
    beantwoord
  • Geen idee Lucien!
    Ik heb bleekwater geprobeerd en ook een vaatwastablet een nacht laten weken. Maar geen van beiden heeft geholpen.
    Zou Cilit Bang dan wel helpen?
    beantwoord
  • Oostindische inkt is dus wel lichtecht want dat heb ik uitgeprobeerd. Er ligt al ruim anderhalf jaar een stukje biscuit gebakken klei ingewassen met inkt in de tuin en het is nog net zo zwart als het stukje wat binnen in de kast ligt. Maar ik weet niet of dat voor de andere gekleurde watervaste inkten ook zo is.

    Maar het is inderdaad echt troep eigenlijk. Of goed spul. Tis maar hoe je het bekijkt ;-)

    Net als Cilit Bang dus.Dus wie weet Let...helpt het toch. hahahahaha
    beantwoord
  • Bedankt iedereen voor de tips en huishoudelijke adviesen. Ik ga het eens uitproberen.
    Caroll, het wordt idd een vaas, dan maar voor droogbloemen.
    Groetjes
    Dory
    beantwoord
  • Je kunt altijd de binnenkant met een andere, wél waterdichte glazuur doen. Succes!
    beantwoord
  • kobaltoxyde op in smeren en dan terug bakken op1000graden ik dacht ook slim te zijn en heb mijn craguele glazuur in gekleurd met kobalt oxyde resultaat is dit
    Bijlagen:
    beantwoord
  • geen craguele maar een mooi blinked glazuur op 1080
    groetjes dimitri
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.