ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei steengoed

Ik gebruik de gietklei GK 10600 van ve-ka die gestookt mag worden tot 1300. Ik heb daar onder andere halve bollen van gegoten met een doorsnede van ongeveer 20 cm. die fungeren als deksel. Evenals Flora glazuurde ik vaak met aardewerkglazuren op 1060 (en inderdaad vaak craquelé). Nu ben ik voor het glazuur naar 1140 gegaan en zijn de kommen enorm vervormd.
Hoe kan ik dit voorkomen?
Heeft dit te maken met de plaats (onderin) de oven?
Ik kan natuurlijk de deksel op de pot stoken maar dan moet ik een groot deel ongeglazuurd laten wat ik bij deze vorm niet mooi vind.
Wie heeft er een antwoord?
Groet, Jeanne-Marie

1 antwoorden

  • Hallo J.M.
    Ik zie twee verklaringen:
    1- U moet een zeer onregelmatige warmteverdeling in uw oven hebben. Dit is niet zo uitzonderlijk, maar in de mate dat er een lokale 'overbakking' plaatsvind dat er zich vervorming door sinteren kan voordoen, betwijfel ik zeer.
    2- Ik ken de GK10600 niet, maar het lijkt er toch sterk op dat deze, ofwel niet geschikt is tot 1300°C, ofwel dat deze gestookt is tot boven 1300°C.
    Mijn voorstel is: Als u gewoon bent met 1060°C glazuren te werken, koop dan klei voor aardewerk ( <1150°C ) De krimp gaat dan meer overeenstemmen met het glazuur en de werken zullen ook sterker zijn. Onderbakken klei is altijd kwetsbaarder.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.