ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > scheuren in gietklei vazen

Ik maak met gietklei kleine en grote bolvazen. Na het bisquit bakken zitten er scheuren in veel vazen. De scheuren zitten ongeveer 1 cm boven de bodem. Kan iemand mij vertellen wat hiervan de oorzaak is?
Noa

9 antwoorden

  • Misschien droog je de vazen te snel Noa, of stook je te snel op en koel je te snel af. Probeer eens wat chamotte aan de gietklei toe te voegen.
    Rob
    beantwoord
  • Probeer de vazen wat eerder uit de vormen te halen Noa. De onderkant van een vorm is vaak natter dan de rest van de vorm en zal dus ook de bodem van je vaas natter blijven. Hoe eerder uit de vorm hoe beter in verband met drogen. Zet je de vormen niet te snel weer recht na het leeggieten? Als de scherf op de bodem dikker is ontstaat er een verschil in drogen wat pas later te voorschijn komt in de vorm van b.v. scheuren.
    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans.
    Ik ga het zeker proberen. Dank voor je snelle reactie.
    GR Noa
    beantwoord
  • Hoi Rob.
    het werstuk wordt met gewoone klei in de oven gezet en deze werkstukken blijven goed. Ik ga het wel uit proberen er chamotte aan toe te voegen .
    GR Noa
    beantwoord
  • Scheuren tip:

    Ik heb nu ook een scheur in één van mijn vaasjes. Ook bij de bodem. Ik maak mijn bodems wat dikker om te vermijden dat het vaasje topzwaar wordt.

    Zonde om het vaasje weg te gooien. Na reparatie met scheurpasta heb je toch kans dat je er nog wat van ziet.

    Daarom doe ik over de reparatie heen een decoratie van b.v kleine mozaiek steentjes of bak ik met glazuur een klein miniatuurtje vast op de plek.

    Rob
    beantwoord
  • Vaak zijn scheuren die pas na het bakken zichtbaar zijn een probleem met de kwartssprong. Een bodem van een object vormt samen met de ovenplaat een grote aaneengesloten massa. Tijdens de kwartssprong zal het bij veel massa meer tijd kosten om een temperatuur te bereiken met als gevolg dat daar ter plaatse de temperatuur achterloopt. Omdat precies bij 573 graden de klei plotseling uitzet bij opstoken is het belangrijk dat het hele object de kans krijgt deze temperatuur te krijgen. Een oplossing kan zijn langzamer stoken. Maar over het algemeen is het gemakkelijker om er voor te zorgen dat de bodem niet in direct contact is met de ovenplaat. Zet het object op dotjes klei of op een triangel. Dat doet wonderen.
    Is echter de bodem van het object veel dikker dan de wand dan zal je toch langzamer moeten gaan stoken in het temperatuursgebied van 520 tot 620 graden.
    beantwoord
  • Ik maak samen met mensen met een verstandelijke beperking vaasjes met behulp van gietmallen.
    eerst hadden we last van scheuren in de vaasjes.
    Dit probleem is met behulp van dit forum opgelost.
    De vaasjes worden geglazuurd.
    We kunnen echter de vaasjes niet waterdicht krijgen.
    We hebben speciaal waterdicht, steengoed glazuur geprobeerd, echter zonder resultaat
    Wat kunnen we nog meer proberen om deze vaasjes waterdicht te maken?
    gr noa
    beantwoord
  • Hallo Noa,

    Om vaasjes waterdicht te krijgen is een goede afstemming van het glazuur op de juiste klei belangrijk. Je hebt hier te maken met veel factoren. Is de klei hoog genoeg gebakken zodat deze min of meer waterdicht is? Is het gebruikte glazuur craquelé-vrij en zet het de scherf ook weer niet te veel onder druk?
    Op afstand is het voor mij wat lastig hier een goed advies te geven. Er zijn wel wat trucjes om de vaasjes na het bakken waterdicht te maken maar dat zijn een soort lapmiddeltjes in plaats van structurele oplossingen. Misschien is het een idee iemand te zoeken die met dezelfde gietklei werkt en op dezelfde stooktemperatuur. Dan hoef je misschien dit wiel niet zelf uit vinden. Een keramiek-atelier voor mensen met verstandelijke beperking bij ons in de buurt werkt met aardewerkgietklei; die hebben wij kunnen helpen met onze ervaring in aardewerkgietklei.
    Succes ermee.
    Met groet van www.michelkuipers.nl www.inesdebooij.nl
    beantwoord
  • Noa,er is Waterdicht in de handel,dit is een antilekmiddel.
    Maakt geglazuurde vazen waterdicht.Niet geschikt voor eet- en drinkservies.

    Rob
    http://robhendriks.blogspot.com/
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.